Η αμερικανική ναυτιλιακή εταιρεία Matson, Inc. (NYSE: MATX), κορυφαίος μεταφορέας στον Ειρηνικό, ανακοίνωσε την άμεση αναστολή αποδοχής ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών οχημάτων για μεταφορά στα πλοία της, επικαλούμενη σοβαρούς κινδύνους ασφάλειας που συνδέονται με τις μπαταρίες λιθίου. Σε επίσημη ανακοίνωση προς τους πελάτες της, η Matson τόνισε: «Λόγω της αυξανόμενης ανησυχίας για την ασφάλεια της μεταφοράς οχημάτων που τροφοδοτούνται από μεγάλες μπαταρίες ιόντων λιθίου, αναστέλλεται προσωρινά η αποδοχή μεταχειρισμένων ή νέων ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών οχημάτων στα πλοία μας».
Η απόφαση έρχεται σε συνέχεια πρόσφατων ναυτικών περιστατικών που συνδέονται με πυρκαγιές από μπαταρίες λιθίου, με πιο πρόσφατο το ναυάγιο του πλοίου Morning Midas στον Βόρειο Ειρηνικό τον Ιούνιο. Το πλοίο μετέφερε 3.159 οχήματα, εκ των οποίων 65 ήταν πλήρως ηλεκτρικά και 681 υβριδικά. Η πυρκαγιά ξέσπασε στο κατάστρωμα των ηλεκτρικών οχημάτων, με αποτέλεσμα την εγκατάλειψη του πλοίου από τους 22 ναυτικούς του. Η περίπτωση του Morning Midas ξύπνησε μνήμες από την τραγωδία του Felicity Ace το 2022, όταν φορτηγό πλοίο κάηκε στον Ατλαντικό με φορτίο σχεδόν 4.000 οχημάτων. Υπήρξαν σοβαρές υπόνοιες ότι οι μπαταρίες λιθίου σε ηλεκτρικά οχήματα αποτέλεσαν την πηγή ανάφλεξης.
Οι ειδικοί επισημαίνουν το φαινόμενο της «θερμικής διαφυγής» (thermal runaway) ως τον μεγαλύτερο κίνδυνο που συνδέεται με τις μπαταρίες ιόντων λιθίου: όταν μια μπαταρία υπερθερμαίνεται, εισέρχεται σε ανεξέλεγκτη αυτοτροφοδοτούμενη καύση, παράγοντας το δικό της καύσιμο, οξυγόνο και θερμότητα, καθιστώντας τη φωτιά σχεδόν αδύνατο να σβήσει. Η Ακτοφυλακή των ΗΠΑ είχε ήδη προειδοποιήσει για τον αυξημένο κίνδυνο φόρτωσης ηλεκτρικών οχημάτων που έχουν εκτεθεί σε αλμυρό νερό – όπως μετά τον τυφώνα Ian – καθώς έχουν καταγραφεί αυτοαναφλέξεις.
Η Matson διαθέτει στόλο με συμβατικά containerships αλλά και συνδυασμένα πλοία roll-on/roll-off, εξυπηρετώντας λιμάνια στη Χαβάη, Αλάσκα, την ηπειρωτική Αμερική και το Γκουάμ. Παρά την προσωρινή απαγόρευση, η εταιρεία δηλώνει ότι συνεχίζει να υποστηρίζει τις προσπάθειες για ανάπτυξη αυστηρότερων πρωτοκόλλων και προτύπων μεταφοράς μπαταριών λιθίου, και πως θα επανεκτιμήσει την πολιτική της όταν διασφαλιστεί επαρκές επίπεδο ασφάλειας.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, ο ναυτιλιακός κλάδος βρίσκεται αντιμέτωπος με νέες προκλήσεις καθώς οι μεταφορές ηλεκτρικών οχημάτων αυξάνονται. Ρυθμιστικοί οργανισμοί, όπως η PHMSA και ο IMO, έχουν εκδώσει νέες οδηγίες που απαιτούν συμμόρφωση τόσο με τις εγχώριες νομοθεσίες όσο και με τον Διεθνή Κώδικα Επικίνδυνων Εμπορευμάτων (IMDG Code). Καθώς η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση επιταχύνεται, η ανάγκη για αυστηρά πρότυπα ασφάλειας στις θαλάσσιες μεταφορές γίνεται πιο επιτακτική από ποτέ. Το arxipelagos.gr θα συνεχίσει να παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις και να μεταδίδει έγκαιρα και έγκυρα τα κρίσιμα ζητήματα που απασχολούν τον παγκόσμιο ναυτιλιακό τομέα.



