Σε μια από τις πλέον αιματηρές επιθέσεις στη ναυτιλία των τελευταίων μηνών, τέσσερις ναυτικοί έχασαν τη ζωή τους όταν το υπό λιβεριανή σημαία και ελληνικής διαχείρισης φορτηγό πλοίο “Eternity C” δέχθηκε επίθεση στα ανοιχτά της Υεμένης, επαναφέροντας δραματικά στο προσκήνιο την αστάθεια και τον κίνδυνο στην Ερυθρά Θάλασσα.
Το πλοίο, που ανήκει στην Cosmoship Management, επλήγη από θαλάσσια drones και ταχύπλοα σκάφη με ρουκέτες και αυτόματα όπλα, ενώ βρισκόταν 50 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά του λιμένα Χοντάιντα. Σύμφωνα με πηγές ασφαλείας, 22 μέλη πληρώματος επέβαιναν στο πλοίο 21 Φιλιππινέζοι και ένας Ρώσος. Τουλάχιστον τέσσερις ναυτικοί σκοτώθηκαν επί τόπου, ενώ ένας ακόμα υπέκυψε στα τραύματά του επί του πλοίου.
Το “Eternity C” βρίσκεται αυτή τη στιγμή εκτός ελέγχου και με κλίση, με σωστικά συνεργεία από ελληνικές και διεθνείς εταιρείες ασφάλειας να προετοιμάζουν επιχείρηση διάσωσης των επιζώντων. Η ελληνική πλευρά, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει ήδη ξεκινήσει διπλωματικές επαφές με τη Σαουδική Αραβία για την αντιμετώπιση της κατάστασης.
Η επίθεση σημειώνεται λίγες μόλις ώρες μετά από την επιβεβαιωμένη καταβύθιση του “Magic Seas”, επίσης ελληνικών συμφερόντων και υπό λιβεριανή σημαία, στην ίδια περιοχή. Οι επιβάτες εκείνου του πλοίου διασώθηκαν και μεταφέρθηκαν με ασφάλεια στο Τζιμπουτί, όμως η νέα αιματηρή ενέργεια των Χούθι προκαλεί έντονη ανησυχία και αβεβαιότητα στους ναυτιλιακούς κύκλους.
Η Ερυθρά Θάλασσα, καίριος ναυτιλιακός διάδρομος για το παγκόσμιο εμπόριο, παραμένει πεδίο σύγκρουσης από τον Νοέμβριο του 2023, όταν οι Χούθι ξεκίνησαν επιθέσεις σε πλοία με στόχο όπως ισχυρίζονται τη στήριξη των Παλαιστινίων στον πόλεμο της Γάζας. Οι επιθέσεις, όμως, πλήττουν αδιάκριτα εμπορικά πλοία, με το σύνολο των απωλειών στη ναυτιλία να ανέρχεται πλέον σε οκτώ νεκρούς ναυτικούς.
Ο γενικός γραμματέας του IMO, Arsenio Dominguez, καταδίκασε έντονα τις νέες επιθέσεις, τονίζοντας πως «οι αθώοι ναυτικοί και οι τοπικοί πληθυσμοί είναι τα πρώτα θύματα αυτών των επιθέσεων και της περιβαλλοντικής καταστροφής που προκαλούν».
Η Ευρωπαϊκή Επιχείρηση ASPIDES, η οποία επιβλέπει την ασφάλεια στη θαλάσσια περιοχή, επιβεβαίωσε πως η νέα επίθεση αποτελεί σοβαρή κλιμάκωση, αφού πρόκειται για τον πρώτο θανατηφόρο χτύπημα μετά από σχετική ηρεμία που επικρατούσε από τον Ιούνιο.
Ο ναυτιλιακός κόσμος εμφανίζεται ιδιαίτερα ανήσυχος για την κλιμάκωση. Ο οργανισμός BIMCO αναφέρει πως η κίνηση πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα έχει μειωθεί κατά περίπου 50% σε σχέση με την περίοδο πριν τις επιθέσεις, ενώ δεν αναμένεται τα πρόσφατα περιστατικά να αντιστρέψουν αυτή την πτωτική τάση.
Η κυβέρνηση των Φιλιππίνων καλεί πλέον τους ναυτικούς της να αρνούνται υπηρεσία σε “υψηλού κινδύνου” ζώνες, όπως η Ερυθρά Θάλασσα, εκφράζοντας έντονη ανησυχία για την ασφάλεια των πολιτών της που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του παγκόσμιου ναυτιλιακού εργατικού δυναμικού.
Οι επιθέσεις αυτές καταδεικνύουν πως όσο η σύγκρουση στη Μέση Ανατολή παραμένει ενεργή, η διεθνής ναυσιπλοΐα θα συνεχίσει να αντιμετωπίζει σοβαρές και απρόβλεπτες απειλές, υπονομεύοντας τη σταθερότητα και την ελευθερία των θαλασσίων μεταφορών.



