Το θρυλικό μεγαθήριο πουλήθηκε για σκραπ μαζί με το αδελφό του στις 7 Μαρτίου 2025, τερματίζοντας έτσι μια επιτυχημένη 28ετη καριέρα στην Ελληνική Ακτοπλοΐα. Το ΚΡΗΤΗ Ι ήταν παροπλισμένο στον κόλπο της Ελευσίνας από τις 7 Οκτωβρίου 2024, οπότε και είχε αποφασιστεί η τύχη του. Αγοράστηκε en block -με το αδελφό του- από την ANEK LINES το Μάιο του 1996 και δρομολογήθηκε στη γραμμή Πάτρα – Ηγουμενίτσα-Αγκόνα τον Ιούνιο του 1997, κόντρα στα υπερσύγχρονα τότε «γερμανικά» Superfast Ι και II του αείμνηστου Περικλή Παναγόπουλου. Τότε, υπήρξαν τα μεγαλύτερα RoPax της Αδριατικής, καθώς συνδύαζαν με επιτυχία τεράστια χωρητικότητα (2.200 γραμμικά μέτρα) με καλό δρόμο (22 κόμβους). Γεγονός, που προσέφερε σημαντική οικονομία καυσίμων.

Βαπόρι αμπάσο και μακρύ (192 μέτρα), με εντυπωσιακό πλάτος (29 μέτρα) για τα ελληνικά δεδομένα και βύθισμα άνω των 8 μέτρων έμφορτο, θύμιζε κυριολεκτικά αεροπλανοφόρο! Από την ίσαλο και κάτω, η γάστρα του γίγαντα θύμιζε σταγόνα. Μια γάστρα απίθανη, που μόνο Ιάπωνες μπορούσαν να σχεδιάσουν.
Με χωρητικότητα 130 18μετρα φορτηγά και 100 Ι.Χ. υπήρξε μακράν το πιο άνετο γκαράζ της ακτοπλοΐας μας. Το μηχανοστάσιο του, εξοπλιζόταν με δύο τουμπαριστές Mitsubishi-MAN 16V52/55A diesel, συνολικής ιπποδύναμης 32.000 ίππων, που του εξασφάλιζαν άνετα υπηρεσιακή ταχύτητα 21 κόμβων.

Για την ιστορία αξίζει να αναφέρουμε, ότι ναυπηγήθηκε το 1979 στα Koyo Dockyard Co. Ltd., στη Mihara της Ιαπωνίας. Παραδόθηκε στις 19 Μάϊου του 1979 στην Ιαπωνική Shin Nihonkai Ferry και δρομολογήθηκε στη γραμμή Tsuruga (Honshu) – Otaru (Hokkaido) με το όνομα NEW SUZURAN. Το 1981, δέχθηκε μετασκευή προκειμένου να μειώσει τη χωρητικότητά του σε επιβάτες και να αυξήσει ακόμη περισσότερο τη χωρητικότητα σε φορτηγά. Το 1996 ήρθε στην Ελλάδα για λογαριασμό της ANEK LINES, που ήθελε να ενισχύσει την παρουσία της στην Αδριατική. Το πλοίο κατέπλευσε στη Σούδα των Χανίων στις 4 Ιουλίου 1996 και τον Αύγουστο του ιδίου έτους οδηγήθηκε στο Πέραμα όπου δέχθηκε ριζική μετασκευή σε πολυτελές RoPax Ferry.

Τον Ιούνιο του 1997 «ρίχτηκε στη μάχη» της Αδριατικής, εκπλήσσοντας τους πάντες με τις τεράστιες δυνατότητες του, ενώ με την έλευση των νεότευκτων Olympic Champion & Hellenic Spirit μεταδρομολογείται στη γραμμή Πειραιάς – Ηράκλειο (2001-2011). Στο διάστημα αυτό, θα συνδέσει τον Πειραιά με την έδρα της εταιρείας, τα Χανιά, μόλις δύο φορές. Το 2008 και το Νοέμβριο του 2011. Την περίοδο 2011-2012 θα αντικαταστήσει το ΛΕΥΚΑ ΟΡΗ στη γραμμή Πάτρα-Ηγουμενίτσα-Κέρκυρα-Βενετία, ενώ από τον Δεκέμβριο του 2012 και το 2013 θα βρεθεί παροπλισμένο στο Πέραμα.

Στις 25 Μαρτίου 2017, ναυλώθηκε για περίοδο δύο ετών στην ιταλική Grimaldi Navi Veloci (GNV), η οποία το δρομολόγησε στη γραμμή Civitavecchia (Lazio) – Termine Immerse (Βόρεια Σικελία). Στις 30 Οκτωβρίου 2019, ο ναύλος έληξε και το εντυπωσιακό πλοίο επέστρεψε στον Πειραιά και παροπλίστηκε ξανά στο Πέραμα.
Τα επόμενα χρόνια ακολούθησε η συγχώνευση της ΑΝΕΚ με τον Όμιλο Attica. Το γιαπωνέζικο θηρίο, κουρασμένο και παλιό έπρεπε πλέον να αποσυρθεί από την ελληνική ακτοπλοΐα, καθώς οποιαδήποτε σκέψη για περαιτέρω αξιοποίηση του απαιτούσε χρήματα που πιθανότατα δεν θα είχαν αντίκρισμα. Ιδιαίτερα απέναντι στα νέα ευρωπαϊκά δεδομένα και κανονισμούς που είναι σε ισχύ (πχ ETS).
Έτσι, αναπόφευκτα σφραγίστηκε η μοίρα του και το επιβλητικό σκαρί οδηγήθηκε σε παροπλισμό στην Ελευσίνα τον Οκτώβριο του 2024. Ακολούθησε η πώληση του για σκραπ στην Τουρκία στις αρχές Μαρτίου 2025.

Στο σημείο αυτό, αξίζει να αναφέρουμε και τους Πλοιάρχους που πέρασαν από τη γέφυρα του θηρίου. Πρόκειται για τους: Βασίλη Πασχάλη, Ισίδωρο Μαμίδη, Ανδρέα Γασπαράτο, Κώστα Κουτσάκη Γιάννη Λυγεράκη, Στέλιο Κριθινάκη, Απόστολο Αποστολάκη, Γιώργο Φιωτοδημητράκη, Χριστόφορο Σκαμάγκα, Νίκο Κουγιουμουτζάκη, Μάρκο Πολομαρκάκη, Μανώλη Κουτσάκη Γιάννη Ξυδάκη, Χαράλαμπο Πετρά, Γιώργο Κολυδά και Γιάννη Κουτσουπάκη.
Το ΚΡΗΤΗ Ι, κατέχει μια ξεχωριστή θέση στην ιστορία της Ελληνικής Ακτοπλοΐας και μαζί με το αδελφό του ΚΡΗΤΗ ΙΙ συνέβαλλαν τα μέγιστα με την πολύτιμη προσφορά τους στην ανάπτυξη της. Υπήρξαν πλοία τεράστια για την εποχή τους, ενώ παράλληλα αποτέλεσαν και παράδειγμα αποδοτικότητας (efficiency) τόσο στις γραμμές της Αδριατικής, όσο και όπου άλλου δρομολογήθηκαν.……
Σπύρος Ρούσσος
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΚΡΗΤΗ ΙΙ: Τίτλοι τέλους για το μεγαθήριο της Anek Lines (Video + Photos)



