Η ελληνική ναυτιλία, που εδώ και δεκαετίες κατέχει την πρωτοκαθεδρία στη διεθνή σκηνή, βρίσκεται σε μια νέα φάση αναδιάρθρωσης, καθώς η ενοποίηση στόλων αναδεικνύεται σε κυρίαρχη τάση. Ο αριθμός των ελληνικών εταιρειών που διαχειρίζονται περισσότερα από είκοσι πλοία μειώθηκε στις εξήντα τρεις στα μέσα του έτους, από εξήντα πέντε την περασμένη χρονιά.
Έξι εταιρείες αποχώρησαν από τη σχετική λίστα, ενώ τέσσερις νέοι παίκτες εισήλθαν δυναμικά, διαμορφώνοντας ένα τοπίο που αντανακλά την κατεύθυνση προς μεγαλύτερη συγκέντρωση δυνάμεων. Οι εξήντα τρεις εταιρείες διαχειρίζονται πλέον 3.316 πλοία συνολικής χωρητικότητας 314,5 εκατομμυρίων τόνων, αριθμοί ελαφρώς μειωμένοι σε σύγκριση με το 2024, όταν εξήντα πέντε εταιρείες ήλεγχαν 3.435 πλοία και 315,29 εκατομμύρια τόνους.
Στο προσκήνιο βρίσκονται ονόματα όπως οι IMS, Sea Gate, Bright Navigation/Neptune Tradebulk και Alberta Shipmanagement, τα οποία ξεχωρίζουν για την ισχυρή τους παρουσία με στόλους που ξεπερνούν το ένα εκατομμύριο τόνους.
Αντιθέτως, πιο ηχηρή είναι η αποχώρηση του ομίλου Logothetis/Lomar, που μέσα σε δύο χρόνια απώλεσε πάνω από είκοσι containerships, όταν το 2023 διέθετε τριάντα οκτώ πλοία χωρητικότητας 1,38 εκατομμυρίων τόνων. Η κορυφή του ελληνικού ναυτιλιακού χάρτη παραμένει σταθερή, με τους μεγαλύτερους ομίλους να επιβεβαιώνουν την ισχύ τους.
Το group του Πέτρου Παππά, που περιλαμβάνει τις Safe Bulk, Oceanbulk, Product Shipping, OCC και Pappas, εξακολουθεί να ηγείται, αν και με μειωμένα μεγέθη, καθώς σήμερα αριθμεί 164 πλοία χωρητικότητας 15,62 εκατομμυρίων τόνων, έναντι 178 πλοίων και 16,74 εκατομμυρίων τόνων το 2024. Σταθερή πορεία ακολουθεί και η Navios της Αγγελικής Φράγκου, η οποία παραμένει με 154 πλοία και ελαφρώς αυξημένη χωρητικότητα.
Συνολικά, έξι ελληνικοί όμιλοι διαθέτουν στόλους που υπερβαίνουν τα εκατό πλοία, ενώ ακόμη τρεις βρίσκονται πολύ κοντά στο όριο αυτό. Η συγκέντρωση δυνάμεων αντικατοπτρίζει μια στρατηγική επιλογή που αποσκοπεί στην καλύτερη αξιοποίηση οικονομιών κλίμακας, στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και στη θωράκιση απέναντι στις πιέσεις των διεθνών αγορών.
Σε μια εποχή που η ναυτιλία δοκιμάζεται από την ενεργειακή μετάβαση, την ψηφιοποίηση και τις γεωπολιτικές ανακατατάξεις, οι Έλληνες εφοπλιστές κινούνται μεθοδικά προς την ενδυνάμωση των μεγάλων σχημάτων, επιλέγοντας τη μείωση του κατακερματισμού και τη δημιουργία ισχυρότερων, πιο ανθεκτικών στόλων.
Πρόκειται για μια εξέλιξη που δεν περιορίζεται σε αριθμητικά δεδομένα, αλλά αποτυπώνει μια συνολική στρατηγική, με στόχο η ελληνική ναυτιλία να παραμείνει στην κορυφή της παγκόσμιας βιομηχανίας, οδηγώντας με αυτοπεποίθηση τις εξελίξεις του αύριο.



