Από τα 766 επιβατηγά πλοία που ήταν εγγεγραμμένα στο εθνικό νηολόγιο, στις 31 Δεκεμβρίου 2023, τα 264 δρομολογούνται στις ελληνικές θαλάσσιες συγκοινωνίες και οι εταιρείες τους διεκδικούν μερίδια από ένα τζίρο που ανέρχεται σε περίπου 1,5 δισ. ευρώ.
Ωστόσο, να επισημάνουμε ότι τα υπόλοιπα επιβατηγά πλοία δραστηριοποιούνται στον θαλάσσιο τουρισμό και εξασφαλίζουν σημαντική κερδοφορία.
Στο τέλος του 2021 τα πλοία με ελληνική σημαία επιβατηγά πλοία ήταν 729 και μετά από μια διετία τον Δεκέμβριο του 2023 έφτασαν τα 766 πλοία, που σημαίνει ότι αποδεικνύεται επικερδής η απόκτηση και διαχείριση επιβατηγών πλοίων στην Ελλάδα.
Στις εσωτερικές θαλάσσιες γραμμές, κυρίως, αλλά και στις γραμμές της Αδριατικής, κυριαρχούν τρεις εταιρείες: Η Attica Group, που διευθύνεται από ένα επενδυτικό σχήμα που είναι συνδεδεμένο με την Τράπεζα Πειραιώς, οι Μινωικές Γραμμές, που ανήκουν εξ ολοκλήρου στον όμιλο του Εμανουέλε Γκριμάλντι και δεσπόζει με τα σύγχρονα μεγάλης χωρητικότητας πλοία στη γραμμή Ιταλία – Ελλάδα και η Seajets, του Μάριου Ηλιόπουλου, που διαθέτει τον μεγαλύτερο στόλο ταχυπλόων επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίων και είναι η μοναδική εταιρεία που ανήκει σε Έλληνα ιδιώτη, παραδοσιακό πλοιοκτήτη.
Οι εταιρείες, ενόψει της καλοκαιρινής περιόδου σχεδιάζουν και υλοποιούν τα πλάνα τους και την διάταξη των δρομολογίων με στόχο την εξασφάλιση μεγαλύτερων εσόδων, ενώ σε αναμονή βρίσκονται και για το θέμα των επιδοτήσεων των αγόνων γραμμών που είναι σε εξέλιξη.
Το συνολικό ποσό που θα εκταμιευθεί από τον κρατικό προϋπολογισμό για τις επιδοτούμενες γραμμές προσεγγίζει τα 154 εκατ. ευρώ. Η προθεσμία κατάθεσης των προσφορών ολοκληρώθηκε στις 29 Φεβρουαρίου και τώρα οι υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αξιολογούν τις προσφορές για τις θαλάσσιες γραμμές.
Υπενθυμίζεται ότι η προκήρυξη του σχετικού διαγωνισμού έθετε τρεις προτεραιότητες που θα κρίνουν και το αποτέλεσμα: Αυτές είναι, η ηλικία του πλοίου, η χωρητικότητα και η δυνατότητα διαθέσιμου εναλλακτικού πλοίου, στην περίπτωση που το βασικό πλοίο θα υποστεί βλάβη ή αδυνατεί να εκτελέσει τα δρομολόγια της σύμβασης.
Η Attica Group μετά την απορρόφηση της ΑΝΕΚ, θα λειτουργεί με πέντε brand name και θα διαχειρίζεται 45 επιβατηγά οχηματαγωγά και ταχύπλοα πλοία. Οι πέντε θυγατρικές εταιρείες που θα διαχειρίζονται τα 45 πλοία θα είναι: Η Superfast Ferries, η Blue Star Ferries, Hellenic Seaways, η Africa Morocco Links (AML) και η ΑΝΕΚ.
Η νέα εταιρεία, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των οικονομικών παραγόντων της Ακτής Μιαούλη, θεωρείται σίγουρο ότι θα διαμορφώσει ετήσια έσοδα άνω των 700 εκατομμυρίων ευρώ.
Στις γραμμές της Αδριατικής, η ενοποιημένη εταιρεία θα δρομολογήσει τρία πλοία Superfast, τα 2 της ΑΝΕΚ και το “Αστερίων” που είναι ναυλωμένο, ενώ τους θερινούς μήνες θα ενσωματώνει στα δρομολόγια και έβδομο πλοίο.
Η εταιρεία με τα επτά πλοία θα αναχωρεί από την Πάτρα και την Ηγουμενίτσα για τα ιταλικά λιμάνια Ανκόνα, Βενετία και Μπάρι.
Στις γραμμές των Δωδεκανήσων θα δρομολογήσει 4 πλοία, 3 επιβατηγά οχηματαγωγά και 1 οχηματαγωγό για την μεταφορά επικίνδυνων φορτίων και φορτηγών οχημάτων.
Στις Κυκλάδες, θα υπάρχουν επτά πλοία, τέσσερα συμβατικά πλοία, τρία ταχύπλοα και ένα οχηματαγωγό πλοίο.
Στο Βόρειο Αιγαίο θα δρομολογηθούν τρία συμβατικά επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία και ένα οχηματαγωγό πλοίο.
Στις Σποράδες θα δρομογηθεί μόνο ένα πλοίο.
Στο Σαρωνικό θα δρομολογηθούν 4 καταμαράν και 3 υδροπτέρυγα AERO.
Τέλος, η Africa Morocco Links, θα δρομολογήσει 2 επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία. Επισημαίνεται ότι η εταιρεία αυτή ανήκει κατά 49% στην Attica Group και κατά 51% σε Τράπεζα.
Στην Κρήτη, η εταιρεία θα δρομολογήσει τέσσερα πλοία και θα αξιοποιήσει το όνομα της ΑΝΕΚ, προκειμένου να ενισχύσει τις πωλήσεις της έναντι των Μινωικών Γραμμών, τόσο στα Χανιά, όσο και στο Ηράκλειο.
Η ενοποιημένη εταιρεία θα δρομολογήσει τα πλοία “Έλυρος”, “Ελευθέριος Βενιζέλος”, που ανήκουν σήμερα στην ΑΝΕΚ, καθώς και τα “Λευκά Όρη”, πρώην Blue Horizon και το “Κίσσαμος”, πρώην Blue Galaxy.
Ο όμιλος του Εμανουέλε Γκριμάλντι, μετά την εξασφάλιση των Οργανισμών Λιμένων Ηγουμενίτσας και Ηρακλείου, επανασχεδιάζει τη διάρθρωση του στόλου των Μινωικών Γραμμών, αλλά και της Grimaldi Lines στις γραμμές της Αδριατικής.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο ναύλωσε το πλοίο Santorini Palace στην εταιρεία του Μάριου Ηλιόπουλου.
Οι Μινωικές Γραμμές, δίνουν πλέον προτεραιότητα στην ανάπτυξη της γραμμής Πειραιάς – Ηράκλειο, καθώς και στην ανανέωση του στόλου.
Η παρουσία του ομίλου στην Αδριατική, ενισχύεται μέσω της δρομολόγησης του Kydon Palace, στη Γραμμή Ηγουμενίτσα – Μπρίντιζι, με ελληνική σημαία και ελληνικά πληρώματα.
Επίσης, ο όμιλος δρομολόγησε από τις 29 Φεβρουαρίου, του πλοίου Europalink μεταξύ Ιταλίας και Ελλάδας και ειδικότερα συνέδεσε τα λιμάνια του Μπρίντιζι και της Ηγουμενίτσας. Το πλοίο αυτό διαθέτει τη μεγαλύτερη χωρητικότητα που δρομολογήθηκε ποτέ στην θάλασσα της Αδριατικής.
Στην γραμμή λειτουργεί και το ro-pax, το Kydon Palace, που παρέχει δύο τακτικές καθημερινές αναχωρήσεις από κάθε ένα από τα δύο λιμάνια.
Το Europalink, ταξιδεύει με ιταλική σημαία, μπορεί να μεταφέρει 930 επιβάτες και 3.900 γραμμικά μέτρα για φορτηγά αυτοκίνητα και Ι.Χ. Με άλλα λόγια μπορεί να μεταφέρει 220 φορτηγά αυτοκίνητα.-0:00
Σε σύγκριση με το πλοίο Igoumenitsa, σε κάθε ταξίδι το νέο πλοίο θα μπορεί να μεταφέρει 20% περισσότερους επιβάτες και περίπου 50% περισσότερα φορτηγά.
Σε αυτή τη σημαντική αύξηση της χωρητικότητας προστίθεται και η ποιότητα της υπηρεσίας που προσφέρεται σε επιβάτες και οδηγούς, επειδή το Europalink διαθέτει 201 καμπίνες, με ένα σύνολο 632 κλινών διαφόρων τύπων: εσωτερικές, εξωτερικές και junior σουίτες, όλες εξοπλισμένες με κλιματισμό.
Η εταιρεία του Μάριου Ηλιόπουλου, που διαθέτει συνολικά 29 πλοία, τα περισσότερα από τα οποία είναι ταχύπλοα, συνεχίζει τις αγορές πλοίων με στόχο την κάλυψη του συνόλου των γραμμών του Αιγαίου, των Σποράδων και του Αργοσαρωνικού.
Ήδη, το περασμένο Σάββατο, κατέπλευσε στον Πειραιά το νέο ταχύπλοο πλοίο της εταιρείας Eurochampion Jet. Το πλοίο είναι ναυπηγημένο στο ναυπηγείο Incat Tasmania το 2007, έχει μήκος 112,6 μέτρα.
Επίσης, πρόσφατα έγινε γνωστό ότι ο Μάριος Ηλιόπουλος, απέκτησε δύο πλοία που κατασκευάστηκαν στα ναυπηγεία της Αυστραλίας AUSTAL.
Πρόκειται για το OSMAN GAZI 1 και ORHAN GAZI 1, της εταιρείας IDO της Τουρκίας.
Τα δύο πλοία, έχουν μήκος 87,85 μέτρα και πλάτος 24 μέτρα, αναπτύσσουν ταχύτητα 37 κόμβων και δύνανται να μεταφέρουν 1. 200 επιβάτες και 225 Ι.Χ.
Η Istanbul Deniz Otobusleri (IDO), θεωρείται μια από τις σημαντικές εταιρείες της Τουρκίας.
Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία, έχει αγοράσει το συμβατικό επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο Superstar II, το οποίο διαθέτει χωρητικότητα 19.763gt (2.390 dwt), μήκος 137m, πλάτος 24,61m και βύθισμα 5,65m.
Το πλοίο, δύναται να μεταφέρει 1.460 επιβάτες, αφού διαθέτει 148 κρεβάτια και 340 Ι.Χ. (510 γραμμικά μέτρα).
Το πλοίο βρίσκεται σε διαδικασία αναμόρφωσης και μετασκευής και θα διαθέτει μετά την ολοκλήρωση των εργασιών, 2 κύριες μηχανές Burmeister & Wain 8L45GB συνολικής ισχύος 12.480 KW και θα μπορεί να αναπτύξει μέγιστη ταχύτητα 19 κόμβων.
Τέλος, η εταιρεία θα δρομολογήσει ένα καταμαράν στη γραμμή του Αργοσαρωνικού.