αφιερωRoute: Rafina – Andros – Tinos – Mykonos
IMO: 7205075
Building year: 1972
Building yard: Arsenal de la Marine shipyards, France (#CF 2)
Owner: Penelope A Maritime Co.
Operator: Agoudimos Lines
Length: 119,46 m
Breadth: 19,22 m
Draft: 3,96 m
GT: 5.108
Machinery: 2 * Pielstick 16PC2V
Speed: 19,5 kn.
Number of passengers: 1.114
Number of cars:220
Lanemetres: ?
Port of registry:Piraeus
Flag: Greece
Former owners: Express Penelope (1999-2004) – Hellas Ferries
Penelope A (1992-1999) – Agoudimos Lines
Stena Horsa (1990-1992) – Sealink Stena Line
Horsa (1984-1990) – Sealink British Ferries
Horsa (1972-1984) – Sealink UK
«Πηνελόπη Α»
To πλοίο-θρύλος της Ραφήνας
Εικοσιένα χρόνια προσφοράς
για τα νησιά μας
Πλοίο-σχολείο για νέους ναυτικούς
Ένα πραγματικό πλοίο
Στις 27 Οκτωβρίου 2012 η ομάδα του Arxipelagos.είχε τη χαρά να ταξιδέψει με το «Πηνελόπη Α» της Agoudimos Lines.
Ήταν ένα όμορφο ταξίδι με το πλοίο-θρύλος της γραμμής Ραφήνα–Άνδρος–Τήνος–Μύκονος. Ένα ιστορικό πλοίο που από τον μακρινό Απρίλιο του 1992 έχει προσφέρει πολλά στη γραμμή, στους νησιώτες, στους παραθεριστές, στα νησιά. Για τους περισσότερους αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της Ραφήνας, αναπόσπαστο κομμάτι ενός αξεπέραστου διδύμου μαζί με το “Superferry II».
Πλοίο-σημαία μιας εταιρείας και ενός λιμανιού. Με πλήρωμα δεμένο σαν οικογένεια που παραμένει σταθερό για πολλά χρόνια. Ένα πλήρωμα που αποτελεί την ψυχή, την καρδιά και τον νου του πλοίου και δίνει καθημερινά ότι καλύτερο έχει για το πλοίο, τους επιβάτες και την εταιρεία.
Μετά τα μέσα Δεκεμβρίου 2012 το «Πηνελόπη Α» διέκοψε τα δρομολόγια του στη γραμμή εξαιτίας οικονομικών προβλημάτων της εταιρείας του. και στις 28 Δεκεμβρίου 2012 το πλοίο αναχώρησε από τη Ραφήνα για το Πέραμα. Σύντομα το πλοίο αναμένεται να ξεκινήσει ξανά τα δρομολόγιά του στη γραμμή της Ραφήνας. Οι φίλοι του περιμένουν με χαρά την έναρξη των δρομολογίων του.
«Πηνελόπη Α»Πλοίο-σημαία μιας εταιρείας και ενός λιμανιού
Το πλοίο ναυπηγήθηκε στη Γαλλία και ταξίδεψε με το όνομα “Horsa”. To 1991 το όνομά του άλλαξε λίγο σε “Stena Horsa” και λίγο αργότερα κατέβηκε στην Ελλάδα για να ξεκινήσει δρομολόγια με τα σινιάλα της Aqoudimos Lines ως «Πηνελόπη Α». Ο κ. Μίμης Αγούδημος, από την Κεφαλονιά, είναι ο άνθρωπος που το έφερε στην Ελλάδα. Το πλοίο φέρει το όνομα της συζύγου του κ. Μίμη Αγούδημου, της κ. Πηνελόπης Αγούδημου.
Πρώτος καπετάνιος του πλοίου υπήρξε ο καπετάν-Γεράσιμος Γιακουμίδης, ο οποίος επέβλεψε και τη μετασκευή του. Μάλιστα, ό Καπετάν-Γεράσιμος είχε επιβλέψει τη μετασκευή και του αδελφού πλοίου, του «Απόλλων Εξπρές» της Ventouris Sea Lines, του πρώτου πλοίου της περίφημης τριάδας των πλοίων που έχουν αφήσει ανεξίτηλο το στίγμα τους στα ελληνικά νερά του Αιγαίου.
Επόμενος καπετάνιος του υπήρξε ο καπετάν-Κώστας Μπαφαλούκος, ο οποίος με τη σειρά του παρέδωσε τη σκυτάλη της πλοιαρχίας στον καπετάν-Αχιλλέα Ταρλάμη.
Στα τέλη του 1999 το πλοίο πέρασε στην πλοιοκτησία της Hellas Flying Dolphins, όπως και τα περισσότερα τότε πλοία των Κυκλάδων και των Βόρειων Σποράδων. Το πλοίο μετονομάστηκε σε «Εξπρές Πηνελόπη» και συνέχισε να ταξιδεύει στην ίδια πάντα γραμμή με πλοίαρχο πάντα τον καπετάν-Αχιλλέα Ταρλάμη.
Και τον Μάρτιο του 2004, το πλοίο επέστρεψε ξανά στην Aqoudimos Lines και ονομάστηκε ξανά «Πηνελόπη Α». Βαρύ όνομα με ξεχωριστό όνομα για την οικογένεια του κ. Μίμη Αγούδημου. Από τον Μάρτιο του 2004, πλοίαρχος του πλοίου είναι ο καπετάν-Κώστας Βελαλόπουλος από την Τήνο.
Για το πλοίο αυτό είναι δύσκολο να μιλήσει κανείς. Έχει αποσπάσει τα εύσημα από χιλιάδες επιβάτες που ταξιδεύουν μαζί του κάθε χρόνο. Πλοίο καλοθάλασσο, άνετο, λειτουργικό. Ένα πραγματικό πλοίο.
Οι τρεις «Απόλλωνες»
Οι «Απόλλωνες», όπως συχνά αποκαλούνται, ήταν τρεις. Ο πρώτος ήταν το θρυλικό «Απόλλων Εξπρές», σύμβολο της γραμμής της Παροναξίας. Πρωτοξεκίνησε δρομολόγια το 1988. Το πλοίο μετέπειτα μετονομάστηκε σε «Εξπρές Απόλλων» και «Απόλλων» και κόπηκε στα διαλυτήρια της Τουρκίας πριν από λίγα χρόνια. Ταξίδεψε με τα σινιάλα της Ventouris Sea Lines, της Agapitos Express Ferries, της Hellas Ferries και της European Sea Ways.
Ο δεύτερος είναι η θρυλική μας «Πηνελόπη Α» που συνεχίζει να ταξιδεύει στην γραμμή της Ραφήνας, της οποίας αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι.
Και ο τρίτος «Απόλλωνας» είναι το σημερινό «Άγιος Γεώργιος» της Ventouris Sea Lines, το οποίο κατά καιρούς έχει ταξιδέψει με τα ονόματα «Ρομίλντα», «Απόλλων Εξπρές 2», «Παναγία Εκατονταπυλιανή», «Εξπρές Άρτεμις» και ξανά «Παναγία Εκατονταπυλιανή». Ταξίδεψε με τα σινιάλα της GA Ferries, της Ventouris Sea Lines, της Agapitos Lines και της Hellas Ferries.
Τα πλοία αυτά έφεραν πραγματική επανάσταση στα ακτοπλοϊκά δρώμενα της Ελλάδας και αποδείχθηκαν πραγματικό χρυσωρυχείο για τις εταιρείες τους. Πλοία ευέλικτα, πρωτοποριακά για την εποχή τους, με άνετους λειτουργικούς χώρους, άπλετα εξωτερικά καταστρώματα κέρδισαν από την αρχή τους περισσότερους επιβάτες στις γραμμές που ταξίδευαν.
Το ακτοπλοϊκό ταξίδι μεταλλάχθηκε σε κρουαζιέρα και το ταξίδι αποτέλεσε, πια, ένα από τα ωραιότερα κομμάτια των διακοπών των παραθεριστών. Το θαλασσινό ταξίδι έγινε τρόπος ζωής, ονειρική απόδραση στα νησιά.
Έχει μείνει ιστορική η φράση του καπετάν-Κούλη Μαστροκόλια για τα πλοία αυτά ότι θυμίζουν τα play mobil, τα γνωστά παιχνίδια των παιδιών, εξαιτίας της ευελιξίας που έχουν στις κινήσεις στα λιμάνια. Εργαλεία μοναδικά για την ελληνική Πολυνησία και τα λιμάνια μας, που συχνά είναι μόνο κατ’ ευημισμόν λιμάνια.
Οι Αξιωματικοί της Γέφυρας
Ο καπετάν-Κώστας Βελαλόπουλος μας τόνισε για τους αξιωματικούς της γέφυρας:
«Είναι δικά μου παιδιά, βρίσκονται χρόνια μαζί μου στο «Πηνελόπη»
Ακολουθούν τα χνάρια τα δικά μου».
Εδώ φαίνεται ότι ταιριάζει γάντι η λαϊκή παροιμία:
«Με όποιον δάσκαλο καθήσεις τέτοια γράμματα θα μάθεις»
Οι αξιωματικοί της γέφυρας είναι:
- Καπετάν-Στράτος Πετρίδης, ύπαρχος
- Καπετάν-Κώστας Παπανικολάου, υποπλοίαρχος
- Καπετάν-Αντώνης Γιακουμάτος, υποπλοίαρχος
- Καπετάν-Ηλίας Τσίκος, ανθυποπλοίαρχος
Καπετάν-Στράτος Πετρίδης – Ύπαρχος
Τελείωσε τη σχολή της Κεφαλονιάς
Βρίσκεται πέντε χρόνια στο «Πηνελόπη Α»
Ξεκίνησε εδώ ως πρωτόμπαρκος υποπλοίαρχος
Έχει καταγωγή μικρασιάτικη, από την Κάτω Παναγία της Μικράς Ασίας απέναντι από τον Τσεσμέ.
Μεγάλωσε στην Κυλλήνη, στο χωριό Κάτω Παναγιά
Πρωτομπαρκάρησε στο «Δημήτριος Μοίρας» του κ. Μοίρα το 1998.
Μετά το 2000 πήγε στον «Πρωτέα» και στο «Διονύσιος Σολωμός»
Σαν ανθυποπλοίαρχος ταξίδεψε με το «Ζάκυνθος Ι» για έξι-επτά μήνες.
Με έκανε αξιωματικό ο καπετάν-Διονύσης Σιδηροκαστρίτης.
Μετά θα ταξιδέψει για δυο χρόνια στο «Μυτιλήνη».
Μετά θα πάει στο ΚΕΣΕΝ, θα πάρει το δίπλωμα του υποπλοιάρχου και θα πρωτοέρθει στο «Πηνελόπη Α», ως υποπλοίαρχος
Ως ύπαρχος αντικατέστησε τον καπετάν-Αργύρη Χατζελένη που συνταξιοδοτήθηκε.
Μας είπε χαρακτηριστικά:
«Εδώ πρέπει να είσαι σπίρτο.
Μανούβρες γρήγορες, αγώνας να ξεφορτώσουμε και να φορτώσουμε γρήγορα».
Καπετάν-Ηλίας Τσίκος
Επτά χρόνια στη θάλασσα
Η καταγωγή είναι από την Ηγουμενίτσα, από το ηρωϊκό Σούλι.
Βρίσκεται στο «Πηνελόπη Α» από το 2007, με εξαίρεση ένα χρονικό διάστημα ενός χρόνου.
«Ο καπετάν-Κώστας Βελαλόπουλος μας έχει όλους σαν παιδιά του.
Εμένα με έχει από δόκιμο.
Τον καπετάν-Αντώνη τον έχει, επίσης, από δόκιμο.
Τον καπετάν-Κώστα από ανθυποπλοίαρχο
Τον καπετάν-Στράτο τον έχει από υποπλοίαρχο
Στην τελευταία πενταετία η σύνθεση της γέφυρας είναι σταθερή».
Στη θάλασσα ήρθε από τις συγκυρίες. Όλα είναι γραφτά να γίνουν.
Ξεκίνησε σαν ηλεκτρονικός αεροσκαφών και δούλευε για τέσσερα χρόνια στην Τανάγρα.
Κάποια στιγμή, όμως, αποφάσισε να δώσει Πανελλήνιες Εξετάσεις και έτσι βρέθηκε στην ΑΕΝ Πλοιάρχων.
Έκανε δόκιμος στην CostaMare με καπετάνιο τον καπετάν-Δημήτρη Παπατσάτση. Ως δόκιμος έκανε και στο «Blue Star Paros» με τον καπετάν-Δημήτρη τον Διονυσάτο.
Το 2008-2009 ταξίδεψε για ένα χρόνιο με το «Superfast I» και το «Superfast II».
Η δουλειά του ναυτικού είναι δύσκολη. Μας είπε χαρακτηριστικά:
«Ο ναυτικός είναι ελεύθερος επαγγελματίας.
Σήμερα είναι εδώ, αύριο κάπου άλλου.
Αγαπάμε την ακτοπλοΐα
Είμαστε ακτοπλόοι, παιδιά του καπετάν-Κώστα Βελαλόπουλου και ακολουθούμε τα βήματα τα δικά του.
Η ακτοπλοΐα μπαίνει στο αίμα σου. Γίνεται σκοπός σου να καταφέρεις να συνεχίσεις στην ακτοπλοΐα.
Υπάρχει μεγάλης διαφορά ανάμεσα στον ακτοπλόο και τον ποντοπόρο.
Εδώ έχεις απλά την ψευδαίσθηση, ότι μπορείς να πας σπίτι σου, αν συμβεί κάτι.
Το «ακτοπλόος» είναι ευχή.
Υπάρχει καθημερινή σχέση με τον επιβάτη.
Ο άλλος σε ξέρει και σε εμπιστεύεται, υπάρχει σχέση εμπιστοσύνης.
Το μέλλον είναι δυσοίωνο. Θα γυρίσουμε 20 χρόνια πίσω. Θα γίνει αυτό που ήταν τότε.
Δεν αποκλείεται ακόμα και στη γραμμή της Ραφήνας θα μειωθούν τα βαπόρια.
Έτσι, όμως, θα χαθούν θέσεις εργασίας.
Όλα ξεκινούν από την Πολιτεία.
Η Πολιτεία θα πρέπει να κρατήσει ισορροπίες».
«Το Μηχανοστάσιο»
Γεννήθηκε στο Βόλο, όπου και μεγάλωσε.
Αρχικά, ταξίδεψε με τα πλοία του Νομικού στις γραμμές των Βόρειων Σποράδων.
Μας μίλησε για τα παλιά πλοία της γραμμής Βόλος-Σκιάθος-Σκόπελος-Αλόννησος. Το «Κύκνος» με τις μπαταριστές του μηχανές, το «Βόρειες Σποράδες», πρώην «Ρήγας», και το «Θήρα» (πρώην «Πασχάλης»), πλοιοκτησίας της οικογένειας του σημερινού καπετάνιου της Blue Star, του καπετάν-Γιάννη Πασχάλη.
Όταν ήταν μικρός έκοβε τα σαββατοκύριακα εισιτήρια για τις λάντζες (βενζινάκια) που πήγαιναν από το Βόλο για τα Πευκάκια και τις Αλυκές του Βόλου. Θυμάται το εισιτήριο για τα Πευκάκια να κάνει 50 λεπτά και 1,50 δραχμές για τις Αλυκές.
Έχει ταξιδέψει 4 χρόνια με το «Σκύρος» του Νομικού, από το 1983 μέχρι το 1988. Μετά το πλοίο έδεσε και το πήρε ο Μινιώτης στη Χίο και το ονόμασε «Χιόνι». Το «Σκύρος» πήγαινε με 12-12,5 μίλια και έπαιρνε 40 αυτοκίνητα, Μετά ταξίδεψε με το «Σκιάθος» του Νομικού, το πρώην «Μεγαλόχαρη» και «Άννα Μαρία». Με αυτό ταξίδεψε για ένα χρόνο. Για το πλοίο αυτό μας είπε ότι η ταχύτητά του ήταν περίπου 15 μίλια την ώρα.
Δημήτρης Νανόπουλος Γ’ Μηχανικός
Από το 2008 ταξιδεύει με το «Πηνελόπη Α» έχοντας περάσει και από το «Πηνελόπη» και το “Ionian Spirit”.
Προτύτερα ταξίδευε με τα πλοία της SAOS FERRIES περνώντας από το «Νόννα Μαίρη», το «Σάος ΙΙ» και το «Σαμοθράκη».
Έχει περάσει από τα φορτηγά της COSTAMARE.
Πέρασε από τη γραμμή Λαύριο-Άγιος Ευστράτιο-Λήμνο-Καβάλα, από τη γραμμή Αλεξανδρούπολη-Σαμοθράκη και τη γραμμή των Σποράδων.
Οι Μηχανικοί στο «Πηνελόπη Α»
- Μαστρο-Βασίλης Πόθας, Α’ Μηχανικός
- Μαστρο-Μιλτιάδης Αφεντάκης, Α/Β Μηχανικός
- Μαστρο-Γιάννης Δημόπουλος, Β’ Μηχανικός
- Μαστρο-Κώστας Λυμπεράτος, Γ’ Μηχανικός
- Μαστρο-Δημήτρης Νανόπουλος, Γ’ Μηχανικός
«Η Κουζίνα»
22 χρόνια στις κουζίνες.
Προϊστάμενος Α’ Μάγειρας.
Βρίσκεται πέντε χρόνια στο «Πηνελόπη Α».
Πριν ήταν στη ΝΕΛ, στο «Θεόφιλος», ενώ έχει περάσει και από την BLUE STAR FERRIES.
Θεωρεί καλό το δρομολόγιο, καλό το πλήρωμα και καλή την ομάδα.
Το ζητούμενο είναι να υπάρχει πάντα δουλειά.
Ξεκίνησε το 1995 από το “Athens Express” της Ventouris Ferries στη γραμμή Ηγουμενίτσα-Μπάρι και μετά πήγε στο “Vega” και στο «Saturnus”.
Στον Γιώργο το Βεντούρη έμεινε από το 1995 έως το 1999.
Τότε ήταν πολύ καλές οι συνθήκες και τα καράβια δούλευαν καλά. Σήμερα τόσο τα πλοία, όσο και οι Έλληνες ναυτικοί έχουν περιοριστεί σημαντικά σε αυτές τις γραμμές.
Στο «Πηνελόπη Α» υπάρχει ακόμα ένας μάγειρας και δύο χυτροκαθαριστές.
Μας ανέφερε:
«Όποιος έρχεται στο βαπόρι αυτό κάθεται πολλά χρόνια, δύσκολα φεύγει.
Εδώ εξυπηρετούμε και τα μπαρ του πλοίου.
Η τροφοδοσία είναι καλή, έχει ποικιλία.
Πάνω από όλα δουλειά να υπάρχει. Οι καιροί είναι δύσκολοι και θολοί».
Ξεκίνησε από το ΝΕΟΝ στο Πασαλιμάνι όπου έμεινε 1,5 χρόνο.
Με τη θάλασσα «έμπλεξε», καθώς «μην βρέξει ο κόλος σου αρμύρα. Μετά δύσκολα ξεκολλάς από τη θάλασσα».
Ευχαριστούμε όλους τους καλούς φίλους από το Πλήρωμα του PENELOPE A για τη φιλοξενία και τις όμορφες στιγμές που ζήσαμε:
ΔΕΙΤΕ ΤΗΝ ΒΙΝΤΕΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ
ΑΦΙΞΟ-ΑΝΑΧΩΡΗΣΕΙΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΓΕΦΥΡΑ
ΣΤΙΓΜΕΣ ΤΑΞΙΔΙΟΥ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΜΗΧΑΝΟΣΤΑΣΙΟΥ
ΚΩΣΤΑΣ ΒΕΛΑΛΟΠΟΥΛΟΣ – ΠΛΟΙΑΡΧΟΣ (ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ)
Καπετάν-Κώστας Βελαλόπουλος
Πανάξιος συνεχιστής
μια μεγάλης ναυτικής παράδοσης
Το Σάββατο 27 Οκτωβρίου 2012, η ομάδα του Arxipelagos. είχε τη χαρά να συναντήσει τον καπετάν-Κώστα Βελαλόπουλο στο φιλόξενο «Πηνελόπη Α».
Μια συνάντηση, μία συνέντευξη, μια κατάθεση ψυχής.
Ο καπετάν-Κώστας Βελαλόπουλος συνεχίζει μια πολύ μεγάλη παράδοση.
Μια παράδοση που συνδέει την ελληνική ακτοπλοΐα του χθες με του σήμερα. Μια παράδοση που θέτει ως πρώτη προτεραιότητα την εξυπηρέτηση του επιβάτη, του νησιώτη, του παραθεριστή.
Μια παράδοση που ωθεί τον πλοίαρχο να κάνει τα πάντα προσκειμένου να μπορέσει να δέσει με ασφάλεια το πλοίο στο λιμάνι, ακόμα και όταν οι καιρικές συνθήκες είναι εξαιρετικά αντίξοες.
Όταν η λογική φαίνεται να απαγορεύει τον κατάπλου του πλοίου στο λιμάνι, ο καπετάν-Κώστας θα προσπαθήσει με το πλήρωμά του να δέσουν το πλοίο πάση θυσία.
Έμπειρος καπετάνιος από τα κρουαζιερόπλοια ανέφερε χαρακτηριστικά για τον καπετάν-Κώστα Βελαλόπουλο:
«Άνθρωποι, σαν τον καπετάν-Κώστα, κάνουν πραγματικά λειτούργημα».
Μπολιασμένος με όλα όσα του δίδαξαν οι έμπειροι καπετάνιοι στο «Γεώργιος Εξπρές», το «Σίφνος Εξπρές», το «Ναϊάς Εξπρές», το “Golden Vergina”, το «Εξπρές Ολύμπια”, το «Εξπρές Ερμής», το «Εξπρές Αφροδίτη», πλοιάρχησε για πρώτη φορά στο «Παναγία Τήνου» σε ενδοκυκλαδικά δρομολόγια. Με δεκάδες προσεγγίσεις την εβδομάδα στα μικρά και τα μεγάλα νησιά των Κυκλάδων, δοκιμάστηκε για τα καλά στην Άγονη Γραμμή μέχρι που έφτασε η στιγμή να παραλάβει τα χειριστήρια του «Πηνελόπη Α», τον Μάρτιο του 2004. Από τότε και μέχρι σήμερα επαναλαμβάνει καθημερινά αυτό που πάντα ήθελε να κάνει στη ζωή του. Να πλοιαρχεί σε πλοίο της ακτοπλοΐας μας και μάλιστα σε πλοίο παραδοσιακού ακτοπλόου εφοπλιστή. Και να βλέπει, μάλιστα, και δυο φορές την ημέρα την πατρίδα του, την Τήνο.
Αλλά δεν θα πρέπει να ξεχάσουμε ότι ο καπετάν-Κώστας συνεχίζει για τρίτη γενιά τη μεγάλη ναυτική παράδοση της οικογένειας. Από τα καΐκια του παππού, στα motor-ships του πατέρα του και από εκεί στις γέφυρες των ποσταλιών με τον ίδιο, πια, για πρωταγωνιστή.
Και, μακάρι, οι δυο γιοί του να συνεχίσουν τη μεγάλη αυτή παράδοση για τέταρτη γενιά. Και από ότι φαίνεται η οικογένεια θα συνεχίσει να βγάζει θαλασσινούς για πολλά χρόνια ακόμα …
ΔΕΙΤΕ ΟΛΟ ΤΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΑΠΟ ΤΟ PENELOPE A
Στο ταξίδι για το αφιέρωμα συμμετείχαν οι
- Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος:Κάμερα
- Αντώνης Μεγγούλης : Φωτογράφιση
- Νεκτάριος Λούβαρης :Σημειώσεις
- Aντώνης Λαζαρής, Φώτης Καρλής : Συνέντευξη
- Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος – Montage, Computer Graphics Animation,