Το δρόμο για το διαλυτήριο της Αλιάγα πήρε χθες ένα ακόμη πλοίο ορόσημο της ευρωπαϊκής ναυπηγικής βιομηχανίας. Πρόκειται για το ST. DAMIAN (6.748gt/1972), το οποίο συνοδεία του Ρ/Κ CHRISTOS XIV του Ομίλου Σπανόπουλου, έφυγε -ως ΙΑΝ- για το τελευταίο του ταξίδι.
Αξίζει να σημειώσουμε, ότι το ST. DAMIAN ήταν το τελευταίο από τα 9 θρυλικά αδελφά πλοία που ναυπηγήθηκαν από τα φημισμένα γερμανικά ναυπηγεία Jos. Meyer Papenbourg στις αρχές της δεκαετίας του ’70.
Ναυπηγήθηκε το 1972 για λογαριασμό της φημισμένης Rederi Ab Sally (Viking Line) και παραδόθηκε με το όνομα VIKING 3. Το 1976, πουλήθηκε στην φιλανδέζικη Oy Vasa-Umeå Ab (Vasabåtarna) έναντι 42 εκατ. σουηδικών κορώνων και μετονομάστηκε σε WASA EXPRESS. To 1983, πουλήθηκε στην φιλανδέζικη Eckerö Linjen και ξεκίνησε δρομολόγια ως ROSLAGEN, ενώ το 1992 -1993 είχε ναυλωθεί στις GT-LINK και Estonia New Line. Στο διάστημα από το 1972 έως και το 2006, το θρυλικό πλοίο εξυπηρέτησε τις ακόλουθες γραμμές στη Βόρεια Ευρώπη:
Naantali – Mariehamn – Kapellskär, Naantali/Abo – Mariehamn – Kapellskär – Stockholm, Stockholm – Helsingfors, Vasa – Umeå/Örnsköldsvik/Sundsvall, Eckerö – Grisslehamn και Tallinn – Helsingfors.
Στην Ελλάδα ήρθε το Δεκέμβριο του 2007, αγορασμένο από τη δική μας Agoudimos Lines, η οποία το μετονόμασε σε IONIAN SPIRIT και το δρομολόγησε στις γραμμές Ηγουμενίτσα – Κέρκυρα – Μπρίντιζι και Μπρίντιζι – Αυλώνα. Μάλιστα, συμμετείχε και στις επιχειρήσεις εκκένωσης της Λιβύης (2011). Το Μάρτιο του 2016, πέρασε στην Ιταλική Seamed Trading Shipping έναντι 1,175 εκατ. ευρώ, η οποία το μετονόμασε σε ST. DAMIAN και το δρομολόγησε στην ίδια εποχιακή γραμμή (Μπρίντιζι – Αυλώνα).
Τον Οκτώβριο του 2021, το θρυλικό σκαρί, μεταφέρθηκε στο Πέραμα με σκοπό να πουληθεί και να συνεχίσει την καριέρα του. Έδεσε στα Αμπελάκια Σαλαμίνας (Ναυπηγείο Κόρου), πλάι στο ομόσταυλο EUROPEAN STAR και τέθηκε προς πώληση. Δυστυχώς, όμως, δεν βρέθηκε ο αναμενόμενος αγοραστής και έτσι το πλοίου παρέμεινε ανενεργό για 5 μήνες περίπου, οπότε και αποφασίστηκε η μοίρα του.
Αξίζει να σημειώσουμε, ότι στην Ελλάδα υπηρέτησε για 15 χρόνια με ιδιαίτερη επιτυχία και το δημοφιλές αδελφό του EXPRESS OLYMPIA της θρυλικής KAI Express Ferries (συμφερόντων Κ. Αγαπητού). Ένα πλοίο, που μας χάρισε αμέτρητες όμορφες στιγμές και καραβολατρικά ταξίδια.
Το ST. DAMIAN, έχει χωρητικότητα 6.748gt (1.000 dwt), μήκος 108,7 μέτρα, πλάτος 17,25 μέτρα και βύθισμα 4,6 μέτρα. Η μεταφορική του ικανότητα ήταν για 1.300 επιβάτες (230 κρεβάτια) και 220 Ι.Χ. (440 γραμμικά μέτρα). Εξοπλίζεται με δύο κύριες μηχανές Deutz SBV12M350 diesel συνολικής ισχύος 5.885 kw και ανέπτυσσε υπηρεσιακή ταχύτητα 18,5 κόμβων.
φωτο: Αρχιπελαγος, marine traffic (Domenico C.)