Χρησιμοποιώντας τα motto “A journey towards destination zero” και “Towards Fossil-free shipping”, η γνωστή Rederi AB Gotland (Destination Gotland) παρουσίασε στο φετινό Ferry Shipping Summit το φιλόδοξο νέο project που έχει σε εξέλιξη, για τη δημιουργία του πρώτου emission-free RoPax Ferry στον κόσμο.
Ένα project, που πραγματικά εντυπωσίασε τους παρευρισκόμενους και μας έδωσε μια πολύ καλή γεύση για το πως θα είναι τα ferries στο άμεσο μέλλον. Την άκρως ενδιαφέρουσα παρουσίαση έκανε ο κ. Christer Bruzelius (Senior Partner & Project Owner of the Gotland Tech Development AB), o οποίος κυριολεκτικά εξέπληξε τους ακροατές του με τις δυνατότητες του νέου πλοίου που σχεδιάζεται για να δρομολογηθεί στην σουηδική ακτοπλοΐα.
Το Gotland Horizon, αποτελεί το πρώτο σουηδικό project για τη ναυπήγηση ενός μεγάλου επιβατηγού/οχηματαγωγού πλοίου που θα κινείται με υδρογόνο και θα αποτελέσει case study για επόμενες κατασκευές. Μέσω αυτού του project, η Destination Gotland θα κάνει ουσιαστικά το πρώτο βήμα για την επίτευξη του βασικού της στόχου, που είναι οι “πράσινες ακτοπλοϊκές μεταφορές” στην περιοχή που δραστηριοποιείται, διατηρώντας παράλληλα στα ίδια επίπεδα τις παρεχόμενες υπηρεσίες και την προσφερόμενη χωρητικότητα. Ο προγραμματισμός της εταιρείας προβλέπει την παραγγελία του πλοίου εντός του 2025, με χρονοδιάγραμμα παράδοσης μέχρι το 2030. Γεγονός, που αναμφίβολα θα αποτελέσει ορόσημο στην κατασκευή των ferries ανά τον κόσμο.
Το νέο αυτό project φέρει το όνομα GOTLAND HORIZON και αποτελεί την πρώτη απάντηση στο ερώτημα για το ποια θα είναι εφεξής τα “πράσινα” πλοία, που θα δραστηριοποιούνται εφεξής στο Gotland. Το συγκεκριμένο project αναπτύχθηκε από τις Rederi AB Gotland, Destination Gotland και Gotland Tech Development, ενώ έχει εξετασθεί και από το DNV Maritime Advisory, προκειμένου να διαπιστωθεί η βιωσιμότητά του.
Το συγκεκριμένο πλοίο έχει σχεδιαστεί με σκοπό η κίνηση του να γίνεται με τη χρήση υδρογόνου και όχι ορυκτών καυσίμων. Ειδικότερα, θα γίνεται μέσω της συνδυαστικής λειτουργίας αεριοστρόβιλων και ατμοστρόβιλων, με στόχο την εκμηδένιση των ρύπων, καθώς και τη διατήρηση της υψηλής ταχύτητας και χωρητικότητας. Οι αεριοστρόβιλοι που θα εξοπλίζουν το συγκεκριμένο πλοίο, μέσω της δυνατότητας που θα έχουν να λειτουργούν με πολλαπλούς τύπους καυσίμων, θα είναι προετοιμασμένοι επίσης για να λειτουργήσουν και με άλλους εναλλακτικούς τύπους καυσίμων, σε συνάρτηση πάντα με την τεχνολογική εξέλιξη και τη διαθεσιμότητα που θα υπάρχει σε αυτούς.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι ένας τυπικός αεριοστρόβιλος μαζί με τη γεννήτρια που θα τον συνοδεύει και θα εξοπλίζει το συγκεκριμένο πλοίο, θα έχει μήκος 14 μέτρα και βάρος 85 τόνους, ενώ η ισχύς που θα παράγει θα αγγίζει τα 15MW. Μιλάμε για τεχνολογία παρόμοια με αυτή που χρησιμοποιείται στα αεροσκάφη. Με τον συγκεκριμένο τύπο πρόωσης αναμένεται να επιτευχθεί αύξηση της απόδοσης από 35% σε 50%, καθώς επίσης και καθαρότερο μηχανοστάσιο, με λιγότερους κραδασμούς (χάρη στην συνδυαστική χρήση αεριοστρόβιλων και ατμοστρόβιλων), σε σύγκριση με ένα συμβατικό μηχανοστάσιο που σήμερα χρησιμοποιεί το πετρέλαιο για καύσιμο κίνησης.
Οι ιθύνοντες της σουηδικής εταιρείας, διατείνονται ότι η δημιουργία πλοίων που θα κινούνται χωρίς ορυκτά καύσιμα, αποτελεί πλέον τη μόνη εναλλακτική λύση για την ακτοπλοΐα του Gotland, τόσο από περιβαλλοντική όσο και από οικονομική άποψη. Συνεπώς, η ανάπτυξη και ο σχεδιασμός νέων και κλιματικά έξυπνων πλοίων, που θα χρησιμοποιούν τη νέα τεχνολογία καυσίμων, θα αποτελέσουν την απάντηση στην μελλοντική πρόκληση για “πράσινες” ακτοπλοϊκές μεταφορές. Στη βάση αυτής της λογικής, η Rederi AB Gotland εστιάζει σε νέες συνεργασίες πέρα από τα όρια του κλάδου και πιέζει για αυξημένη πρόσβαση σε εναλλακτικά καύσιμα. Ενώ, η Gotland Tech Development, που αποτελεί τμήμα της, στοχεύει στη δημιουργία νέων project που θα κινούνται στο νέο πλαίσιο της “αλλαγής” που έρχεται στον κλάδο της ναυτιλίας.
Η Rederi AB Gotland, φιλοδοξεί το νέο της πλοίο να κατασκευαστεί με όσο το δυνατό περισσότερα υλικά φιλικά προς το περιβάλλον, ενώ ταυτόχρονα θα λειτουργεί εκπέμποντας μηδενικούς ρύπους (Vaporized Water). Με το GOTLAND HORIZON, η ναυπηγική βιομηχανία και η ακτοπλοΐα κάνουν ένα μεγάλο βήμα προς το μέλλον, συμβάλλοντας σημαντικά στην δραστική μείωση των εκπομπών ρύπων σε ολόκληρη την περιοχή της Βαλτικής Θάλασσας.
Το GOTLAND HORIZON, θα έχει μεταφορική ικανότητα για 1.900 επιβάτες, 600 Ι.Χ. και 100 φορτηγά, ενώ θα μπορεί να ταξιδεύει με ταχύτητα 28 κόμβων με ακτίνα δράσης μέχρι 100 ναυτικά μίλια!
Ακολουθεί σχετικό βίντεο με την παρουσίαση του πλοίου
Φωτο: Rederi AB Gotland, Gotland Tech Development