Η COSCO Shipping Holdings Co., ο μεγαλύτερος ναυτιλιακός όμιλος της Κίνας, κατέγραψε εντυπωσιακή αύξηση 73% στα καθαρά της κέρδη για το πρώτο τρίμηνο του 2025, φτάνοντας τα 11,7 δισεκατομμύρια γιουάν ($1,6 δισ.), καθώς οι εξαγωγείς επιτάχυναν τις αποστολές τους προς τις ΗΠΑ ενόψει νέων δασμών που αναμένεται να τεθούν σε ισχύ το φθινόπωρο.
Έκρηξη εσόδων από τον Ειρηνικό
Σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα που δημοσιεύθηκαν, τα έσοδα της εταιρείας από τα δρομολόγια transpacific (Ασία–ΗΠΑ) αυξήθηκαν στα 15,8 δισ. γιουάν, από 12,5 δισ. γιουάν το προηγούμενο τρίμηνο, καταδεικνύοντας την αυξημένη ζήτηση και την πρόωρη φόρτωση φορτίων πριν από την επιβολή των νέων μέτρων.
Δασμοί ανά πλοίο από τις ΗΠΑ – Νέα πρόκληση για τους Κινέζους ναυλωτές
Η U.S. Trade Representative (USTR) πρότεινε νέο κανονισμό, βάσει του οποίου όλα τα πλοία που κατασκευάζονται ή ανήκουν σε κινεζικές εταιρείες και προσεγγίζουν αμερικανικά λιμάνια θα υπόκεινται σε ειδικό τέλος ανά ταξίδι και βάσει φορτίου, με έναρξη ισχύος την 14η Οκτωβρίου 2025.
Η πρόταση έχει ήδη υποστεί τροποποιήσεις ώστε να περιοριστεί η επιρροή της σε παγκόσμιο επίπεδο, ωστόσο οι επιπτώσεις για τη COSCO Shipping και τις θυγατρικές της, όπως η Orient Overseas International Ltd. (OOIL), παραμένουν σημαντικές. Σύμφωνα με την Bloomberg Intelligence, το κόστος ανά πλοίο ενδέχεται να ξεπεράσει τα $35 εκατομμύρια ετησίως μέχρι το 2028, γεγονός που απειλεί την ανταγωνιστικότητα του κινεζικού στόλου σε μια περίοδο επιβράδυνσης για την παγκόσμια αγορά.
Αντιδράσεις και στρατηγικές αντιστάθμισης
Η COSCO κατέκρινε επισήμως το αμερικανικό σχέδιο, κάνοντας λόγο για απειλή στη σταθερότητα του παγκόσμιου εμπορίου και των εφοδιαστικών αλυσίδων, σε μία από τις σπάνιες δημόσιες παρεμβάσεις της κινεζικής ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Παράλληλα, οι αναλυτές της HSBC εκτιμούν πως η τελική μορφή του μέτρου θα επηρεάσει μόλις το 9% των αφίξεων πλοίων στα λιμάνια των ΗΠΑ, έναντι 43% που προβλεπόταν στην αρχική εκδοχή του σχεδίου. Ως εκ τούτου, οι διεθνείς ναυτιλιακές ισορροπίες ενδέχεται να μείνουν σχεδόν ανέπαφες – πλην των κινεζικών μεταφορέων κοντέινερ.
Η Ocean Alliance, στην οποία συμμετέχει η COSCO μαζί με την CMA CGM και άλλες εταιρείες, αναμένεται να αξιοποιήσει τη δομή της για να αναδιανείμει τα πλοία, περιορίζοντας τις δρομολογήσεις κινεζόκτητων πλοίων προς τις ΗΠΑ, ενώ οι εταιρείες εξετάζουν εναλλακτικούς προορισμούς και ενίσχυση του ενδοασιατικού εμπορίου.
Προοπτικές και μετατοπίσεις
Η συζήτηση για “reshoring” και “nearshoring”, δηλαδή τη μετεγκατάσταση της παραγωγής ή τις εξαγωγές πιο κοντά στις αγορές στόχους, αναθερμαίνεται, την ώρα που οι Κινέζοι εξαγωγείς στρέφονται σε νέες αγορές εκτός ΗΠΑ.
Όπως σημειώνει ο αναλυτής Kenneth Loh, η ανάπτυξη του περιφερειακού εμπορίου στην Ασία ενδέχεται να αποτελέσει το μοναδικό φωτεινό σημείο για την κινεζική ναυτιλία εν μέσω εμπορικών εντάσεων και επιβράδυνσης της ζήτησης.