Ενώ παγκοσμίως τα περιστατικά πειρατείας κατά της ναυτιλίας συνεχίζουν να μειώνονται, η Ασία και συγκεκριμένα το στενό της Σιγκαπούρης συνεχίζουν να αποτελούν μια από τις περιοχές που προκαλούν μεγαλύτερη ανησυχία. Το ReCAAP Information Sharing Center δημοσίευσε την ενδιάμεση έκθεση του για το 2022, επισημαίνοντας μια αύξηση 11% στα περιστατικά στην Ασία, ενώ διεξήγαγε επίσης μια συνάντηση διαλόγου με την ναυτιλιακή βιομηχανία για να συζητηθούν τα βήματα που απαιτούνται για την μείωση των περιφερειακών κινδύνων
Η ενδιάμεση έκθεση του ReCAAP αντικατοπτρίζει τα ίδια ζητήματα που εντόπισε το Διεθνές Ναυτιλιακό Γραφείο ICC (IMB), το οποίο πρόσφατα δήλωσε ότι έλαβε τον χαμηλότερο αριθμό αναφερόμενων περιστατικών για το πρώτο εξάμηνο οποιουδήποτε έτους από το 1994. Ενώ είπε ότι τα περιστατικά πλησίαζαν τα 30- χαμηλό έτος, επεσήμαναν επίσης την αύξηση των εγκλημάτων χαμηλού επιπέδου στα στενά της Σιγκαπούρης.
Τα στοιχεία της ReCAAP δείχνουν ότι υπήρξαν συνολικά 40 περιστατικά ληστείας σε πλοία στην Ασία το πρώτο εξάμηνο του 2022, τα οποία είναι αυξημένα κατά 11 σε σύγκριση με τα 38 περιστατικά που αναφέρθηκαν το 2021. Περισσότερα από τα μισά από αυτά τα περιστατικά αναφέρθηκαν για πλοία που διέρχονται Στενά της Σιγκαπούρης με συνολικά 27 αναφορές από 20 πέρυσι. «Το Στενό της Σιγκαπούρης», λέει η ReCAAP, «παραμένει μια περιοχή ανησυχίας».
Μια πιο προσεκτική ανάλυση των δεδομένων δείχνει ότι η δραστηριότητα είναι σε μεγάλο βαθμό συγκεντρωμένη στην ανατολική πλευρά του στενού της Σιγκαπούρης. Επιπλέον, 19 από τα περιστατικά ήταν στη λωρίδα κυκλοφορίας με κατεύθυνση ανατολικά. Ωστόσο, ενώ η δραστηριότητα είναι υψηλή, παραμένει ως επί το πλείστον εγκληματικότητα χαμηλού επιπέδου με τους οικότροφους να επιδιώκουν να κλέψουν ανταλλακτικά ή άλλα υλικά. Τις περισσότερες φορές οι δράστες εγκαταλείπουν τα σκάφη όταν ανακαλύπτονται και συχνά δεν υπάρχει άμεση αντιπαράθεση και αλληλεπίδραση μεταξύ του πληρώματος και των επιβατών.
Σε ολόκληρη την Ασία, η ReCAAP λέει ότι τα τρία τέταρτα των περιστατικών ταξινομούνται στο χαμηλότερο επίπεδο που σημαίνει ότι οι δράστες δεν είναι οπλισμένοι και το πλήρωμα δεν τραυματίστηκε. Ωστόσο, σχεδόν τα τρία τέταρτα των περιστατικών που αναφέρθηκαν ήταν σε πλοία ενώ βρίσκονταν σε εξέλιξη έναντι αγκυροβολίας ή ελλιμενισμού. Μόνο σε δύο από τις αναφορές το σκάφος ανέφερε ότι η προσπάθεια επιβίβασης ήταν ανεπιτυχής, αλλά η ReCAAP τόνισε ότι η υποβολή εκθέσεων είναι κρίσιμης σημασίας για να διασφαλιστεί η ακριβής κατανόηση της δραστηριότητας στην περιοχή.
Η μόνη άλλη περιοχή που σημείωσε αύξηση στις αναφορές ήταν τα αγκυροβόλια Chattigram στο Μπαγκλαντές, όπου υπήρχαν τρεις αναφορές έναντι καμίας το 2021. Δεν υπήρξαν αναφορές τόσο στη Μαλαισία όσο και στο Βιετνάμ και τα περιστατικά μειώθηκαν κατά το ήμισυ σε μόλις τρία στις Φιλιππίνες. Επιπλέον, έχουν περάσει περισσότερα από δύο χρόνια από τότε που αναφέρθηκε απαγωγή πληρώματος για λύτρα στις θάλασσες Sulu-Celebes και στα ύδατα ανοιχτά της Eastern Sabah. Ενώ η τελευταία απαγωγή ήταν τον Ιανουάριο του 2020, η ReCAAP συμβουλεύει ότι η απειλή παραμένει δυνητικά υψηλή, συνιστώντας τα πλοία να συνεχίσουν να εκτελούν εκ νέου δρομολόγιο όπου είναι δυνατόν.
Κατά τη συζήτηση με τη ναυτιλιακή βιομηχανία, τόνισαν την ανάγκη εστίασης στη συμπεριφορά του πληρώματος κατά τη διέλευση από αυτές τις περιοχές. Οι συμμετέχοντες συμφώνησαν ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία πρέπει να επανεξετάζει συνεχώς το Σχέδιο Αξιολόγησης Κινδύνων, να εφαρμόζει το Σχέδιο Ασφάλειας Πλοίου μεταξύ άλλων δοκιμασμένων στο χρόνο βέλτιστων μέτρων διαχείρισης που απαιτούνται για την καταστολή των πράξεων πειρατείας και ένοπλης ληστείας κατά πλοίων, σύμφωνα με την ReCAAP. Συνέστησαν να μεγιστοποιούνται η επαγρύπνηση και η επιφυλακή και να ηχεί συναγερμός όταν παρατηρούνται μη εξουσιοδοτημένα άτομα σε πλοία ή ύποπτα σκάφη στην περιοχή.
Τα τελευταία 15 χρόνια, η ReCAAP έχει επικεντρωθεί στην ανάλυση δεδομένων σχετικά με τον αριθμό των δραστών, τα όπλα που φέρουν, τη μεταχείριση του πληρώματος, τα κλεμμένα αντικείμενα, τον τύπο των πλοίων που επιβιβάστηκαν και την ώρα των περιστατικών. Η φάση II της ανάλυσης δεδομένων βρίσκεται σε εξέλιξη και η ReCAAP ελπίζει να είναι σε θέση να παρέχει περισσότερες αναλυτικές πληροφορίες που θα επιτρέψουν στο πλήρωμα του πλοίου να είναι καλύτερα προετοιμασμένο για τυχόν περιστατικά πειρατείας και ένοπλης ληστείας, υιοθετώντας τα σχετικά μέτρα ασφαλείας, ειδικά κατά την πλοήγηση στις περιοχές των ανησυχιών.