Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ήταν η συζήτηση που διεξήχθη στο διεθνές συνέδριο της Capital Link στην Αθήνα μεταξύ των 4 Ελλήνων προέδρων διεθνών και ευρωπαϊκών εφοπλιστικών ενώσεων. Οι απόψεις που εξέφρασαν αποτελούν ένα βαρόμετρο για τις πολιτικές εξελίξεις αλλά και για τις θέσεις της διεθνούς πλοιοκτησίας σε θέματα τεχνολογίας, γεωπολιτικής αλλά και περιβάλλοντος.
Κατά τον πρόεδρο της ECSA, κ. Πάνο Λασκαρίδη, οι σύγχρονες προκλήσεις για την ευρωπαϊκή ναυτιλία συμπεριλαμβάνουν την ψηφιοποίηση, την κοινωνική ατζέντα αναφορικά με τους ναυτικούς, τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς (ειδικά ως προς τις εκπομπές θείου και διοξειδίου του άνθρακα) αλλά και την ανταγωνιστικότητα του ευρωπαϊκού εμπορικού στόλου, η οποία σύμφωνα με τον κ. Λασκαρίδη αποτελεί το «πιο πολύτιμο και στρατηγικό περιουσιακό στοιχείο της Ευρώπης». Σε αυτό το πλαίσιο ο πρόεδρος των ευρωπαϊκών εφοπλιστικών ενώσεων κ. Λασκαρίδης κάλεσε την πολιτική ηγεσία της ΕΕ να υποστηρίξει και να σεβαστεί τη ναυτιλία με σκοπό να αποφευχθεί η «μετανάστευση» του στόλου, ενώ δεν δίστασε να επικρίνει τους Ευρωπαίους νομοθέτες που υποστηρίζουν ανεφάρμοστες πολιτικές σε βάρος όχι μόνο της ναυτιλίας αλλά και τελικά του εμπορίου της Ευρώπης.
Ο πρόεδρος της BIMCO, κ. Αναστάσιος Παπαγιανόπουλος, έδωσε έμφαση στους περιβαλλοντικούς κανονισμούς τονίζοντας ότι οι πλοιοκτήτες αναγνωρίζουν ότι το πρόβλημα της ρύπανσης πρέπει να λυθεί άμεσα ενώ υποστήριξε ότι οι συνάδερφοί του είναι διατεθειμένοι να εφαρμόσουν τις διεθνείς περιβαλλοντικές νομοθεσίες του IMO. Από την άλλη πλευρά ο Πρόεδρος της BIMCO τόνισε ότι οι περιβαλλοντικοί στόχοι από πλευράς IMO έχουν μακροχρόνιο χρονικό ορίζοντα και για το λόγο αυτό οι στόχοι των εν λόγω νομοθεσιών δεν μπορούν να είναι εκ των προτέρων εξασφαλισμένοι ειδικά όταν αστάθμητοι παράγοντες όπως η τεχνολογική ανάπτυξη, η εξέλιξη του παγκόσμιου εμπορίου, του παγκόσμιου ΑΕΠ και ο προστατευτισμός μπορούν να επηρεάσουν απρόσμενα τις ναυτιλιακές εξελίξεις.
Ο πρόεδρος της ΙΝΤΕRTANKO, κ. Νίκος Τσάκος, αναφερόμενος στις πρόσφατες εμπορικές κυρώσεις της αμερικανικής κυβέρνησης προς το Ιράν τάχθηκε κατηγορηματικά ενάντια σε ο,τιδήποτε παρεμποδίζει το ελεύθερο εμπόριο και τις δια θαλάσσης μεταφορές και ανέφερε ότι η ναυτιλία έχει ανθίσει όλα αυτά τα χρόνια στις «ανοιχτές θάλασσες». Παράλληλα ο κ. Τσάκος επεσήμανε ότι οι κυρώσεις αυτές είναι πιθανό να επηρεάσουν σε μεγαλύτερο βαθμό τα dry και τα containers και λιγότερο τα tankers ενώ αναφέρθηκε με αυστηρό ύφος στην πολιτική που έχει υιοθετηθεί ως προς την εφαρμογή scrubbers από τα πλοία παρομοιάζοντάς τα με αναλγητικά φάρμακα που προσφέρουν βραχυπρόθεσμα αποτελέσματα.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος της INTERCARGO, κ. Iωάννης Πλατσιδάκης, εξήρε τις συνολικές προσπάθειες του IMO για την προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος, ωστόσο εξέφρασε τις ανησυχίες του για την εφαρμογή και νέων κανονισμών υπενθυμίζοντας ότι η απόφαση για το θαλάσσιο έρμα η οποία ελήφθη το 2004, τέθηκε σε ισχύ 13 χρόνια μετά και συγκεκριμένα τον Σεπτέμβριο του 2017. Επιπροσθέτως ο κ. Πλατσιδάκης τόνισε ότι η ευθύνη για την εφαρμογή των κανονισμών του IMO και κατά συνέπεια την επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων που έχουν τεθεί μέχρι το 2050 έπρεπε να βαραίνει κυρίως τους ναυλωτές καθώς αυτοί είναι οι ιδιοκτήτες των φορτίων και εμπορευμάτων και είναι οι βασικοί εντολείς για τον τρόπο και τον χρόνο παράδοσής τους στα διεθνή λιμάνια. Στο ίδιο πλαίσιο καταμερισμός του όποιου κόστους θα έπρεπε σύμφωνα με τον κ. Πλατσιδάκη να υπάρχει και στο ναυπηγείο αλλά και στις βιομηχανίες κατασκευής μηχανών και όχι αποκλειστικά στο πλοίο που τελικά είναι το μέσο εξυπηρέτησης μια διεθνούς ανάγκης για μεταφορά φορτίων και αγαθών.
Πηγή: reporter.gr