Άρθρο του Πλοιάρχου Cpt Σιδερή Μαμίδη
Τα ταχύπλοα όλο και περισσότερο μπαίνουν στην καλοκαιρινή μετακίνηση του επιβάτη στη Ελλάδα.
Πολλά λέγονται για την αξιοπιστία τους και την κατάσταση τους από τα οποία η συντριπτική πλειοψηφία δεν ανταποκρίνεται στην αλήθεια.
Τα περισσότερα σχόλια αφορούν ταχύτητες και βλάβες.
Εδώ λοιπόν με λίγα λόγια θέλω να πω ότι τα σκάφη αυτά (τριμαράν καταμαράν μονοχάλ) είναι κατασκευασμένα για υψηλές ταχύτητες με ειδικά σχεδιασμένα ύφαλα ώστε να έχουν μικρά βυθίσματα και να μειώνονται οι τριβές και οι αντιστάσεις στο νερό.
Ο ειδικός σχεδιασμός δεν επιτρέπει στα πλοία αυτά να έχουν ναυτικές αρετές αντιμετώπισης κακοκαιρίας ,όπως τα συμβατικά.Το ιδιαίτερο κύμα του Αιγαίου μικρής περιόδου απότομο και δυνατό(κοντό και υψηλό) χρήζει ιδιαίτερης πλεύσης και αντιμετώπισης.
Επίσης άλλο σημείο ευπάθειας εξ αιτίας του μικρού βυθίσματος, είναι η κατασκευαστική τοποθέτηση αναρροφήσεων σε σχετικό μικρό βάθος από την ίσαλο με αποτέλεσμα αφενός να “ξεπιάνουν” σε έντονο κυματισμό αφ’ ετέρου να είναι πιο επιρρεπείς σε απόφραξη λόγω επιπλέοντων συνήθως στην επιφάνεια ή σε μικρό βάθος πάσης φύσεως απορριμμάτων και ιδιαίτερα μεγάλα κομμάτια πλαστικών.
Τότε σημειώνονται οι συνήθεις βλάβες στις μηχανές και μείωση ταχύτητας.
Οι προδιαγραφές πλεύσης των που καθορίζονται από τον κατασκευαστή και εγκρίνονται από τον επιβλέποντα νηογνώμονα καθορίζουν σε εγχειρίδια διαφορετικές ταχύτητες και πορείες πλεύσεις ανάλογα με τον προορισμό τους,την ένταση και διεύθυνση επικρατούντων ανέμων και το ύψος κύματος.
Αυτό έχει συνέπεια άλλη ταχύτητα να έχει ένα ταχύπλοο με 0 Μποφόρ και άλλη ταχύτητα και πορεία στα ισχυρά καλοκαιρινά μελτέμια του Αιγαίου.
Συνέπεια αυτών των συνθηκών και της προβλεπόμενης μείωσης ταχύτητας είναι οι καθυστερήσεις δια την ασφάλεια του πλοίου.
Οι κυριότερες αυτές αιτίες των καθυστερήσεων δεν καθιστούν τα ταχύπλοα ανασφαλή.
Αντιθέτως. Πλέουν με πλήρη ασφάλεια διότι συνήθως διαθέτουν από 4 έως 8μηχανες σε ζεύγη και μπορούν σε περίπτωση βλάβης της μιας η των δύο να πλεύσουν ασφαλώς στο λιμάνι (έστω με ταλαιπωρία επιβατών λόγω καθυστέρησης).
Οι βλάβες λοιπόν οι περισσότερες δεν είναι αποτέλεσμα ελλειπούς συντήρησης αλλά βασίζονται στους προαναφερθέντες παράγοντες.
Ένα άλλος παράγοντας καθυστέρησης είναι η δεδομένη από χρόνια κακή κατάσταση των λιμένων όπου δεν υπάρχουν υποδοχές ταχύπλοων και η αναγκαιότητα χρήσης μεγάλου εκτάμματος σύρματος άγκυρας κατά την αγκυροβολία, δεδομένου ότι τα ταχύπλοα δεν διαθέτουν bow thr.
Τα πολλά άμματα (κλειδιά) άγκυρας είναι ένας επιπλέον παράγοντας καθυστέρησης όσον αφορά το χρόνο άπαρσης.
Αυτά τα ολίγα λοιπόν βασικά να γνωρίζει ο επιβάτης ώστε να μην βγαίνει να κατηγορεί τα ταχύπλοα για καθυστερήσεις όταν υπάρχει κακοκαιρία η μικροβλάβες ,που ναι μεν ταλαιπωρούν, αλλά είναι μάλλον ακίνδυνες.
Άλλωστε στην κακοκαιρία δεν είναι μόνο τα ταχύπλοα που καθυστερούν αλλά και τα συμβατικά.
Απλά στα ταχύπλοα ίσως υπάρχουν μεγαλύτερες απαιτήσεις λόγω του υψηλού ναύλου.
Τελειώνοντας θα πρέπει να ξέρει ο επιβάτης και να μην ανησυχεί, ότι τα ταχύπλοα είναι απόλυτα ασφαλή , επιθεωρούνται και πιστοποιούνται εξονυχιστικά από τις αρμόδιες αρχές.
Καλό καλοκαίρι.