Το βράδυ της 22ας Σεπτεμβρίου και μετά από παροπλισμό 8 ετών σε Λαύριο και Αμπελάκια Σαλαμίνας, το πάλε ποτέ περήφανο σκαρί της πολύπαθης NEL Lines, ΤΑΞΙΑΡΧΗΣ, αναχώρησε τελικά για το διαλυτήριο της Αλή Αγά στην Τουρκία. Το νορβηγικό σκαρί συνόδεψε στο τελευταίο του ταξίδι το Ρ/Κ Protug 42, το οποίο και το παρέδωσε τρεις ημέρες αργότερα (25 Σεπτεμβρίου) στον τελικό προορισμό του.
Βαπόρι βαρύ και ναυτικό, χωρίς stabilizer, που φτιάχτηκε εξαρχής για θάλασσα και βαριές αποστολές, με σταθερό ταξίδεμα και μεγάλη χωρητικότητα φορτηγών (120) για τις διαστάσεις του, υπήρξε αναμφίβολα ένα από τα σημαντικότερα ποστάλια της ακτοπλοΐας μας, αλλά και της παραδοσιακής Ναυτιλιακής Εταιρείας της Λέσβου (ΝΕΛ). Δεν διέθετε τις ανέσεις και την πολυτέλεια των άλλων πλοίων της εταιρείας του ή της ακτοπλοΐας μας, ωστόσο όμως είχε πολύ καλό κλιματισμό και ταξίδεμα ασύγκριτο. Για αυτό και στις αμέτρητες αναμετρήσεις του με τους καιρούς του Αιγαίου, το στιβαρό σκαρί με την βαριά βορειο-ευρωπαϊκή κατασκευή έβγαινε πάντα νικητής!
Ναυπηγήθηκε στη Νορβηγία το 1976 (Framnæs Mekaniske Verksted, Sandefjord), με yard number 186 και υπήρξε το ενδέκατο πλοίο από μια εκπληκτική σειρά πλοίων RORO (FICHTELBERG. MELBOURNE TRADER. TOR BELGIA. TOR CALEDONIA. TOR DANIA. TOR FINLANDIA. TOR GOTHIA. TOR NERLANDIA. UNION LYTTELTON), που ναυπηγήθηκαν με στόχο να οργώσουν τις θάλασσες και τους ωκεανούς του πλανήτη μας. Πέντε από τα εντυπωσιακά αυτά πλοία, μαζί με το ΤΑΞΙΑΡΧΗΣ, ήρθαν στη χώρα μας (ΑΕGEAN SUN/ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ, ΦΙΛΙΠΠΟΣ, ΑΕGEAN SKY, AEGEAN SUN), αφήνοντας ανεξίτηλο το σημάδι τους στην ελληνική ακτοπλοΐα.
Ο ΤΑΞΙΑΡΧΗΣ, καθελκύστηκε στις 12 Φεβρουαρίου 1976 και παραδόθηκε λίγους μήνες αργότερα στη φημισμένη Union Shipping Australia Pty, Ltd, ως UNION HOBART, με σκοπό να συνδέσει την Αυστραλία με τη Νέα Ζηλανδία. Το 1984, το πλοίο μετονομάστηκε σε SEAWAY HOBART, ύψωσε σημαία Αυστραλίας και δρομολογήθηκε στη γραμμή Melbourne – Hobart για λογαριασμό της θυγατρικής Union S.A/ Coastal Express Line. Τη γραμμή αυτή υπηρέτησε μέχρι τις 17 Ιανουαρίου 1993, οπότε και πουλήθηκε στη δική μας AK Ventouris που το μετονόμασε σε SEAWAY I και το έφερε στην Ευρώπη.
Το εντυπωσιακό πλοίο κατέπλευσε στο Πέραμα ντυμένο στα μαύρα, προκαλώντας εύλογα δέος και έκπληξη στους απανταχού καραβολάτρες. Εκεί παρέμεινε μέχρι και το 1994, όπου υπέστη ευρείας κλίμακας μετασκευή, που το μεταμόρφωσε στο άκρως λειτουργικό RoPax ΑΓΙΑ ΜΕΘΟΔΙΑ που υπηρέτησε σύντομα (Απρίλιος 1995) τη γραμμή Πάτρα – Μπρίντιζι. Ωστόσο, όμως, στις 19 Ιουνίου 1995 ναυλώθηκε στην Eurolink Ferry, η οποία το δρομολόγησε στη γραμμή Sheerness – Vlissingen με το όνομα EUROMANTIQUE. Την 1η Δεκεμβρίου 1996, το πλοίο σταμάτησε τα δρομολόγια του, καθώς η μητρική εταιρεία κατέγραψε σημαντικές ζημιές, με αποτέλεσμα το πλοίο να ναυλωθεί στην Dart Line και να μεταδρομολογηθεί στη γραμμή Dartford – Vlissingen.
Τον Ιούνιο του 1997, ναυλώθηκε στην Ισπανική ISNASA που το χρησιμοποίησε στη γνωστή γραμμή Algeciras – Tangier, ενώ τον Μάιο του 1998 η εταιρεία χρεοκόπησε και το πλοίο παροπλίστηκε στο λιμάνι του Tangier και τέθηκε προς πώληση. Εκεί έρχεται η δική μας NEL Lines, η οποία βρίσκεται σε μια περίοδο δυναμικής ανάπτυξης και το συγκεκριμένο πλοίο αποτελεί ιδανικό αντικαταστάτη του θρυλικού ΑΓΙΟΣ ΡΑΦΑΗΛ, καθώς μπορεί να προσφέρει σημαντικά αυξημένη χωρητικότητα οχημάτων, λόγω των τριών γκαράζ του, αλλά και να εξυπηρετήσει ταυτόχρονα 700 επιβάτες. Και όλα αυτά σε 135 μέτρα μήκος. Έτσι, τον Ιανουάριο του 1999 η ΝΕΛ προχώρησε στην αγορά του, ενώ από το καλοκαίρι του ιδίου έτους (22.07.1999) δρομολογήθηκε στη γραμμή Πειραιάς – Χίος – Μυτιλήνη με το όνομα ΤΑΞΙΑΡΧΗΣ και Πλοίαρχο τον Cpt Δημήτρη Παπαδημητρίου. Μάλιστα, τα καλοκαίρια προσέγγιζε στο Βόλο, ενώ το χειμώνα εξυπηρετούσε τη Λήμνο και την Καβάλα.
Το Μάιο του 2007, το περήφανο πλοίο ναυλώθηκε για τη θερινή σεζόν στην Αίγυπτο (El Salam), με σκοπό να χρησιμοποιηθεί για τη διαχείριση της αυξημένης κίνησης στην Ερυθρά Θάλασσα. Το φθινόπωρο του ιδίου έτους, το πλοίο επέστρεψε και από την 1η Νοεμβρίου 2007 δρομολογήθηκε ξανά στην κλασική γραμμή Πειραιάς – Χίος – Μυτιλήνη. Στις 17 Φεβρουαρίου 2009, μεταδρομολογήθηκε στη γραμμή Λαύριο – Άγιος Ευστράτιος – Λήμνος – Καβάλα. Ωστόσο, όμως, υπηρέτησε κατά καιρούς και τις γραμμές Αλεξανδρούπολη-Λήμνος-Λέσβος-Χίος-Σάμος-Ρόδος, αλλά και τη γραμμή Καβάλα και Θεσσαλονίκη για Λήμνο-Λέσβο-Χίο-Σάμο. Στις 15 Απριλίου 2015 το πλοίο καθηλώθηκε στο λιμάνι του Λαυρίου από το απλήρωτο πλήρωμα του πλοίου. Έκτοτε, ξεκίνησε και ο μαρτυρικός “Γολγοθάς” του πάλε ποτέ εμβληματικού πλοίου της NEL Lines, η όποια πλέον δεν υπήρχε.
Τον Ιούλιο του 2018 και μετά από προγραμματισμένο ανοικτό πλειοδοτικό διαγωνισμό από τον Οργανισμό Λιμένος Λαυρίου, το πλοίο απομακρύνθηκε εκτός λιμένα, ως επικίνδυνο και επιβλαβές και μεταφέρθηκε στα Αμπελάκια Σαλαμίνας πλάι στο ομόσταυλο ΘΕΟΦΙΛΟΣ, όπου και παρέμεινε μέχρι πρόσφατα.
Το ΤΑΞΙΑΡΧΗΣ, έχει χωρητικότητα 10.749gt (7.299 dwt), μήκος 135,79 μέτρα, πλάτος 20,6 μέτρα και βύθισμα 6,1 μέτρα. Η μεταφορική του ικανότητα ήταν για 750 επιβάτες (176 κρεβάτια) και 392 Ι.Χ. ή 120 φορτηγά (1.050 γραμμικά μέτρα). Εξοπλίζεται με δύο 12κυλινδρες κύριες μηχανές ΜΕΚ-PIELSTICK, 12 PC 2V diesel συνολικής ιπποδύναμης 12.000 B.H.P. (8.826 KW), ενώ μπορούσε να αναπτύξει υπηρεσιακή ταχύτητα 18,5 κόμβων.
Σπυρίδων Ρούσσος
Φωτο: Αντώνης Μώλος, – Stamatis Mavrojet – Κωνσταντίνος Σάρλης