Εκπροσωπώντας το Δ.Σ. του Συνδέσμου Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων (Hellenic Shipbrokers Association) θα ήθελα να καλωσορίσω όλους τους καλούς φίλους που μας τιμούν με την παρουσία τους και να χαιρετίσω όσους δεν μπόρεσαν να παρευρεθούν. Ας ευχηθούμε να έχουμε μια χρονιά με υγεία, τύχη και φυσικά ήρεμη σε ότι αφορά στα γεωπολιτικά που μας κληροδότησε το απερχόμενο 2023.
Παρατηρούμε την πορεία των αγορών και η κλασσική ερώτηση που μας απευθύνουν οι συνεργάτες μας είναι «τί βλέπουμε;», λες και μπορούμε να προβλέψουμε και να δούμε το μέλλον. Τόσα απρόβλεπτα συνέβησαν, τόσοι εξωγενείς παράγοντες επηρέασαν και εξακολουθούν να επιδρούν στην ναυτιλία, που ακόμα και στη λέξη εκτίμηση ελλοχεύουν τόσο σοβαροί κίνδυνοι που διστάζεις να τολμήσεις να εκφέρεις άποψη. Μεταβλητότητα, κύκλοι, «τα πάνω και τα κάτω» που λέμε, των οποίων η διάρκεια μπορεί να είναι από εβδομάδες έως μήνες… και όσον αφορά στις προβλέψεις ακόμα και των λεγομένων Guru; Μα είναι ακριβώς αυτές που πέφτουν διαρκώς έξω!
Πόσω μάλλον τώρα που ζήσαμε γεωπολιτικά γεγονότα που έχουν αλλάξει την παγκόσμια ροή φορτίων και διαμορφώσει νέες θαλάσσιες διαδρομές. Ωστόσο, η οικονομική αβεβαιότητα και οι αυξανόμενοι παντός είδους κίνδυνοι από την Ουκρανία και τη Ρωσία έως το Ισραήλ και την ευρύτερη Μέση Ανατολή, εξακολουθούν να κυριαρχούν και στις αρχές του 2024. Οι αυξανόμενες εντάσεις στην Ερυθρά Θάλασσα ώθησαν πολλούς πλοιοκτήτες να αποφεύγουν τη διέλευση από το Σουέζ, μειώνοντας σημαντικά τον αριθμό των πλοίων που διέρχονται από τη Διώρυγα αλλά την κίνηση στα λιμάνια της Ανατολικής Μεσογείου συμπεριλαμβανομένου και του Πειραιά, η ξηρασία στον Παναμά δημιουργεί άλλη μια αναστάτωση καθώς οι καθυστερήσεις ωθούν πλοία σε εναλλακτικές μακρύτερες διαδρομές. Όλα αυτά καλούμαστε να τα διαχειριστούμε και να βρούμε λύσεις. Αυτό είναι βασικό μέρος της επαγγελματικής αποστολής μας, η αναζήτηση της καλύτερης λύσης σε προκλήσεις που καθημερινά αντιμετωπίζουμε.
Ο Σύνδεσμος μας είναι 49 ετών, και το 2025 σηματοδοτεί το χρυσό ιωβηλαίο μας, τα 50 χρόνια από την ίδρυση του. Οι Έλληνες μεσίτες βρίσκονται πάντα στο πλευρό των Ελλήνων πλοιοκτητών και η αναγκαιότητα τους παραμένει άκρως σημαντική. Τα πλοία έχουν πληθώρα εξόδων αλλά μία μόνο πηγή εσόδων, το ναύλο. Εδώ ακριβώς αναδεικνύεται η πολύτιμη συνεισφορά των ναυλομεσιτών που συνεισφέρουν στη βελτιστοποίηση των αποδόσεων. Οι μεσίτες αγοραπωλησιών πλοίων είναι εξίσου ιδιαίτερα σημαντικοί, δεδομένου του μεγέθους των κεφαλαίων που διακινούνται. Για παράδειγμα πάνω από 40 δις δολάρια ΗΠΑ δαπανήθηκαν το 2023 για αγορά μεταχειρισμένων πλοίων, ενώ περίπου 100 δις δολάρια αφορούν σε παραγγελίες νεότευκτων.
Το επάγγελμα απαιτεί ποικιλία από ειδικές γνώσεις, όπως τεχνικές γνώσεις για συγκεκριμένα είδη πλοίων και τη χρησιμότητα του καθενός, νομικό υπόβαθρο, και σαφώς την ικανότητα διαπραγμάτευσης, του «παζαρέματος», ώστε τα δύο μέρη να έρχονται σε συμφωνία ή συμβιβασμό. Επίσης, οι μεσίτες συνεισφέρουμε στην προσπάθεια ανανέωσης του Ελληνόκτητου στόλου, την περαιτέρω ανάπτυξή του, και εν γένει στη διατήρηση της Ελληνικής ναυτιλίας στην κορυφή του παγκόσμιου ναυτιλιακού στερεώματος. Για να είμαστε σύμβουλοι και άξιοι της εμπιστοσύνης της Ελληνικής Πλοιοκτησίας που αριστεύει, πρέπει και εμείς οι μεσίτες να αριστεύουμε. Και αυτή είναι η καθημερινή μας πρόκληση που μας κάνει διαρκώς καλύτερους.
Σήμερα βραβεύουμε 3 από τα παλαιότερα μέλη μας του Hellenic Shipbrokers Association, τους εξαιρετικούς κύριους Ντένη Βερναρδάκη, Ανδρέα Καλλίτση και τον Ντίνο Πέρρο. Ο κ. Ντένης Βερναρδάκης διετέλεσε Γεν. Γραμματέας του Συνδέσμου μας, ο κ. Ντίνος Πέρρος είναι ένα από τα ιδρυτικά στελέχη, έχοντας διατελέσει μέλος του Δ.Σ. και της επιτροπής Αγοραπωλησιών μας, και ο κ. Ανδρέας Καλλίτσης, είναι ιδρυτικό στέλεχος και ευεργέτης του Συνδέσμου, ενώ διετέλεσε Ταμίας και μέλος του Δ.Σ. Τους ευχαριστούμε θερμά για την ανιδιοτελή τους συνεισφορά και τη συνεχή και αμέριστη στήριξη τους στο HSA μας με τις δράσεις τους από την ίδρυση του ως σήμερα.