Ήδη από το τελευταίο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών φαινόταν και ο καπνός και η φωτιά. Το αρκετά πιεστικό κλίμα για την έγκριση δρομολογίων ήταν η τελευταία σταγόνα, σε μία διαδρομή κλιμακούμενης έντασης τουλάχιστον δύο χρόνων.
Εδώ και δύο εβδομάδες, με πρωτοβουλία του ακτοπλόου Μάριου Ηλιόπουλου, ολοκληρώνονται οι νομικές εκκρεμότητες για την ίδρυση νέου Συνδέσμου Ταχυπλόων και Κρουαζιερόπλοιων. Μαζί του στο εγχείρημα αυτό, η Alpha Lines του ακτοπλόου Αντώνη Αγαπητού, ενώ φαίνεται πως θα συμμετάσχουν οι Ανδριώτες αδελφοί, Δημήτρης και Γιώργος Στεφάνου της Golden Star Ferries, με ένα πλοίο τους.
Η ίδρυση ενός νέου συνδέσμου φέρνει μεγάλες αναταραχές και μεταξύ των ακτοπλόων, οι οποίοι εκπροσωπούνται θεσμικά σε όλα τα αρμόδια όργανα από τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) αλλά και των ναυτικών, καθώς μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα με την υπογραφή συλλογικών συμβάσεων.
Ο Μάριος Ηλιόπουλος έχει αποχωρήσει εδώ και δύο χρόνια από τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας αφού ήρθε σε σύγκρουση με τη διοίκηση του Συνδέσμου και κυρίως με τον όμιλο Attica. Για αυτό και τον Ιούλιο του 2023, όταν η κυβέρνηση πίεζε για τη μείωση των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, την πόρτα του Μεγάρου Μαξίμου είχαν περάσει ο τότε Πρόεδρος του ΣΕΕΝ, Σπύρος Πασχάλης εκπροσωπώντας τον κλάδο αλλά και ο Μάριος Ηλιόπουλος, καθώς τα ταχύπλοα σκάφη του λειτουργούν κυρίως τους θερινούς μήνες με αρκετά υψηλά εισιτήρια.
Η αποχώρηση ήταν και προάγγελος όσων θα συνέβαιναν τον χειμώνα του 2023, με την προσπάθεια του κ. Ηλιόπουλου να εμποδίσει την απορρόφηση της ΑΝΕΚ από την Αttica χρησιμοποιώντας πολλές στρατηγικές διάλυσης της προσπάθειας της Τράπεζας Πειραιώς για ανταλλαγή ομολόγων της Strix Holdings για τον όμιλο της Attica και της MIG, αναγκάζοντας τελικά την Τράπεζα να αποκτήσει τον πλήρη έλεγχο της τελευταίας έχοντας το 87,7% των τίτλων της.
Αντιδράσεις από τους ναυτικούς
Με αρκετά έντονο ύφος, η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία ξεκαθάρισε ότι είναι αντίθετη στις ενέργειες για δημιουργία νέου Συνδέσμου Ταχυπλόων και Κρουαζιεροπλοίων.
“Η Ομοσπονδία μας δηλώνει και ταυτόχρονα προειδοποιεί: σταθερός και θεσμικός συνομιλητής της Ομοσπονδίας μας για τις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας και γενικά τα συλλογικά θέματα που αφορούν τους όρους ναυτολόγησης και εργασίας επί των πλοίων, τις συνθέσεις των μελών του πληρώματος αυτών και τα ζητήματα που αφορούν την ενδιαίτηση των ναυτικών μας στα πλοία, καθώς και ο τρόπος επίλυσης των διαφορών μεταξύ Πλοιάρχου – Πληρώματος και εφοπλιστών, σταθερός και πάγιος συνομιλητής μας και συμβαλλόμενος είναι ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), ο οποίος και εκπροσωπεί, σύμφωνα με τον νόμο, το σύνολο τόσο των ακτοπλοϊκών όσο και των μεσογειακών-τουριστικών πλοίων”, αναφέρει.
Ταυτόχρονα, η διοίκηση της ΠΝΟ επισημαίνει ότι δεν θα επιτρέψει την προσπάθεια κατάργησης του 10ωρου και των διπλών πληρωμάτων –όπου χρειάζεται– στα ταχύπλοα σκάφη. “Οι κατά καιρούς κορώνες του πρωτοστάτη δημιουργίας του άνω συνδέσμου Μάριου Ηλιόπουλου, περί καταργήσεως του πιστοποιητικού ελληνομάθειας και ότι θα φέρνει όποιον θέλει και ότι θα ναυτολογεί όποιον θέλει και με όσα λεφτά θέλει, αποτελούν όνειρο θερινής νυκτός και απαρχή σύγκρουσης και δυναμικών κινητοποιήσεων”, σχολιάζει.