Η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα και την ευρύτερη περιοχή της Υεμένης λαμβάνει επικίνδυνες διαστάσεις για τη διεθνή ναυσιπλοΐα, καθώς σύμφωνα με επίσημη προειδοποίηση της UKMTO (United Kingdom Maritime Trade Operations) της 1ης Μαΐου 2025, πολλαπλά εμπορικά πλοία κρατούνται παράνομα από ένοπλες δυνάμεις των Χούθι στο λιμάνι Ras Isa, παρά το γεγονός ότι διαθέτουν πλήρη έγκριση από τον ΟΗΕ.
Τα πλοία, αν και διαθέτουν έγκυρη άδεια από τον μηχανισμό επιθεώρησης του ΟΗΕ (UNVIM – UN Verification and Inspection Mechanism for Yemen), παρεμποδίζονται από το να αποπλεύσουν, με τις τοπικές αρχές να διατάσσουν τη μετακίνησή τους από τον αγκυροβόλιο στους ντόκους υπό απειλή όπλων. Σημειώθηκαν επίσης πυροβολισμοί προειδοποίησης και επιβίβαση ενόπλων στα πλοία, όπως καταγγέλλουν αξιωματούχοι της ναυτιλιακής ασφάλειας.
Ναυτιλία υπό ομηρία
Ο Martin Kelly, επικεφαλής συμβουλευτικών υπηρεσιών της εταιρείας EOS Risk Group, επιβεβαίωσε ότι τα περιστατικά αφορούν πολλαπλούς πελάτες τους τις τελευταίες εβδομάδες, ενώ στο σημείο επιχειρούν τακτικά ταχύπλοα σκάφη των Χούθι. Όπως επισημαίνει, οι ενέργειες αυτές αποτελούν μέσο πολιτικής πίεσης:
«Οι Χούθι χρησιμοποιούν τα εμπορικά πλοία ως αποτρεπτικό παράγοντα ενάντια στις αεροπορικές επιθέσεις των ΗΠΑ, Ηνωμένου Βασιλείου και Ισραήλ. Επιπλέον, κάθε απόπλους πλοίου εκλαμβάνεται ως ένδειξη ότι δεν μπορούν να διασφαλίσουν την ασφάλεια των λιμανιών που ελέγχουν», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Το πρόβλημα δεν περιορίζεται στο Ras Isa, καθώς οι Χούθι διατηρούν έλεγχο και στα λιμάνια Hodeidah και Saleef, όπου το ρίσκο για πληρώματα και πλοία παραμένει εξαιρετικά υψηλό, όπως αναφέρεται στην προειδοποίηση.
Φόντο γεωπολιτικής ανάφλεξης
Η κλιμάκωση αυτή σημειώνεται στον απόηχο της επίθεσης των ΗΠΑ στις 18 Απριλίου στο λιμάνι καυσίμων Ras Isa, η οποία κόστισε τη ζωή σε τουλάχιστον 80 άτομα, σε μια από τις πιο αιματηρές στρατιωτικές επιχειρήσεις στην περιοχή τα τελευταία χρόνια. Η διοίκηση Τραμπ έχει πραγματοποιήσει πάνω από 800 αεροπορικά πλήγματα στην Υεμένη από τις 15 Μαρτίου 2025, μετά την κατάρρευση της εκεχειρίας στη Λωρίδα της Γάζας. Η στρατιωτική δράση εντάσσεται στο πλαίσιο προσπάθειας επαναφοράς της ελευθερίας ναυσιπλοΐας στην Ερυθρά Θάλασσα, η οποία έχει πληγεί βαριά από επιθέσεις και απειλές ενάντια σε εμπορικά και στρατιωτικά πλοία.
Παγκόσμια ανησυχία για την ασφάλεια των ναυτικών
Η αυξανόμενη επικινδυνότητα στα λιμάνια που ελέγχουν οι Χούθι θέτει σε άμεσο κίνδυνο τα πληρώματα και τα πλοία που δραστηριοποιούνται στην περιοχή, ενώ εγείρονται σοβαρά ερωτήματα για το πώς θα εξασφαλιστεί ασφαλής ναυτιλιακή διέλευση στην Ερυθρά Θάλασσα και τα Στενά του Μπαμπ ελ-Μαντέμπ.
Οι ναυλωτές, οι πλοιοκτήτες και οι διαχειρίστριες εταιρείες καλούνται να επαναξιολογήσουν τα operational risk levels στις περιοχές Houthi control, ενώ όλο και περισσότεροι ναυτικοί δηλώνουν απρόθυμοι να επιχειρήσουν σε επικίνδυνες λιμενικές ζώνες χωρίς εγγυήσεις ασφαλείας.