Μια πρωτοφανή επαίσχυντη επιχείρηση βρίσκεται το τελευταίο διάστημα σε εξέλιξη που στο επίκεντρό της είναι ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Θαλαμηπόλων (ΠΕΑΘΕΝ) ο οποίος ανέλαβε τον ρόλο να πρωταγωνιστήσει στην πάγια επιδίωξη εφοπλιστών – κυβέρνησης να ξεμπερδέψουν με το ελληνικό Ναυτεργατικό δυναμικό στην Ακτοπλοΐα ανοίγοντας τον δρόμο για την είσοδο αλλοδαπών κοινοτικών Ναυτεργατών!
Δηλαδή στην κατηγορία πλοίων που έως και σήμερα απασχολούνται αμιγώς ελληνικά πληρώματα στο 100%!!
Είναι γνωστή η εφοπλιστική θέση (εκφράστηκε με Πρόεδρο του ΣΕΕΝ Απ. Βεντούρη) στο παρελθόν για την απασχόληση αλλοδαπών στην Ακτοπλοΐα!!
Το πρωτοφανές επιχείρημα ναυτιλιακών εταιριών και του Προέδρου της ΠΕΑΘΕΝ είναι ότι δήθεν δεν προσφέρονται για εργασία στα πλοία επίκουροι για την κάλυψη των αναγκών. Μάλιστα ο ίδιος επικαλέστηκε σχετικό αίτημα δύο Ακτοπλοϊκών εταιριών.
Πρόκειται για εντελώς αβάσιμο και γελοίο ισχυρισμό αφού αποδεδειγμένα στις θέσεις των επικούρων υπάρχει καταγεγραμμένη υπερπροσφορά εργασίας, αλλά πέρα από αυτό μια οργανωμένη καμπάνια ΥΕΝ- εταιριών κυρίως προς τους νέους – νέες που το ποσοστό ανεργίας φθάνει το 35% στην χώρα μας είναι βέβαιο ότι θα αντιμετωπίσει πλήρως και σε κάθε περίπτωση τις όποιες ανάγκες στην επιβατηγό ναυτιλία.
Φυσικά στην φαρέτρα ενός Σωματείου, παίρνοντας υπόψη τις συνθήκες εργασίας και τους μισθούς στην επιβατηγό ναυτιλία, υπάρχουν πληθώρα προτάσεων και μέτρων που μπορούν να συμβάλουν τόσο στην προσέλκυση όσο και στην παραμονή στο επάγγελμα, ιδιαίτερα σε θέσεις πληρωμάτων!
Ο «ευφυής» και πανούργος (όπως αποδεικνύεται) Πρόεδρος των Θαλαμηπόλων λειτουργώντας σαν τον λύκο μέσα στην αναμπουμπούλα (των εφοπλιστικών πιέσεων) κατέφυγε στην λύση να ικανοποιήσει το αίτημά τους!!!
Στο πλαίσιο αυτό συγκάλεσε Γενική Συνέλευση έχοντας ως κυρίαρχο θέμα την αλλαγή του καταστατικού της Ένωσης, προκειμένου οι προσλαμβανόμενοι αλλοδαποί επίκουροι να μπορούν να γράφονται και στο Σωματείο!
Για τον σκοπό αυτό κάλεσαν και δικηγόρο της ΠΝΟ (όλα αυτά εν γνώσει του Γ.Γ της ΠΝΟ και της πιστής σε αυτόν ομάδας) ο οποίος υπερθεμάτισε της σχετικής τροποποίησης δηλώνοντας ότι αποτελεί μεγάλη επιτυχία το γεγονός αυτό για την ΠΕΑΘΕΝ!!
Προφανώς στην κεκτημένη ταχύτητα να περάσει άρον – άρον το σχέδιό του, παρέκαμψε την καταστατική διάταξη η οποία με σαφήνεια ορίζει την απαρτία και το ποσοστό υπέρ της τροποποίησης! Σημειώνουμε ότι γνωρίζουμε τον νόμο, το καταστατικό και τις σχετικές διατάξεις του όπως επίσης και τον αριθμό των παρόντων μελών στην Γ.Σ!
Διευκρινίζουμε, για να έχουν γνώση όλοι οι Ναυτεργάτες, ότι για τους νεοεισερχόμενους στην Ακτοπλοΐα (επίκουρους – τζόβενα – χυτροκαθαριστές – καθαριστές μηχανής) δεν ισχύει το πιστοποιητικό ελληνομάθειας που έχει θεσπιστεί στον νόμο 2932/2001 (αφορά τους ειδικευόμενους) με αποτέλεσμα αυτό να διευκολύνει τα μέγιστα με την συγκεκριμένη απόπειρα να τιναχθούν στον αέρα οι θέσεις εργασίας για τους νεοεισερχόμενους.
Είναι οφθαλμοφανές ότι τυχόν είσοδος αλλοδαπών στην Ακτοπλοΐα οδηγεί σε άμεση διακοπή της ανανέωσης και της αναπαραγωγής όλων των βασικών ειδικοτήτων όπως ο Θαλαμηπόλος, ο Ναύτης, ο βοηθός Φροντιστή, ο Γ΄ Μάγειρας, ο Μηχανοδηγός κ.λπ.
Ξεκαθαρίζουμε ότι το πρόβλημά μας δεν είναι η απασχόληση αλλοδαπών κοινοτικών Ναυτεργατών στην Ακτοπλοΐα αλλά η άνιση αμοιβή – μεταχείριση που οδηγεί στην υπονόμευση της ισχύουσας ελληνικής ΣΣΕ και των δικαιωμάτων διαμορφώνοντας κανόνες για ναυτεργάτες δύο ταχυτήτων και τελικά με αυτόν τον τρόπο να εμπεδώνεται η γραμμή της εφοπλιστικής ανταγωνιστικότητας!!
Το άγχος και ο «πόνος» του Σαριδάκη, όπως δείχνουν τα γεγονότα, είναι η εγγραφή των αλλοδαπών στο Σωματείο, ο μισθός και η ασφάλισή τους στο ΝΑΤ και όχι η αναπαραγωγή και η διασφάλιση των θέσεων εργασίας των ελλήνων επικούρων και θαλαμηπόλων!! Άραγε αγνοεί ότι οι όποιες αναφορές σε καταστατικό Σωματείου (περί μισθών των αλλοδαπών) δεν έχουν την παραμικρή θεσμική αξία και σημασία και ότι εάν ανοίξει η κερκόπορτα των αλλοδαπών η υπόθεση έχει τελειώσει, μπαίνει ταφόπλακα για το ελληνικό Ναυτεργατικό δυναμικό!
Είναι άραγε τυχαίο ότι επανειλημμένα η ΠΕΝΕΝ θέτει επί τάπητος την ανάγκη οργανωμένης παρέμβασης στα πλοία του Γκριμάλντι (εκεί δεν έχει εφαρμογή ο νόμος 2932/2001 περί ελληνομάθειας), όπου διαπιστώνεται ότι απασχολούνται χαμηλόμισθοι κοινοτικοί Ναυτεργάτες και τόσο ο Γ.Γ της ΠΝΟ όσο και ο Σαριδάκης επιδεικτικά σιωπούν οδηγώντας στις καλένδες το σοβαρότατο αυτό πρόβλημα…..
Η ΠΕΝΕΝ έχει ως πάγια αρχή να μην αναμειγνύεται στα εσωτερικά άλλων σωματείων (ο λόγος εδώ δεν γίνεται για την αναγκαία αντιπαράθεση θέσεων, απόψεων και πολιτικο–συνδικαλιστικής γραμμής) όμως εδώ το πρόβλημα δεν είναι καθόλου ούτε κλαδικό, ούτε συντεχνιακό, ούτε αφορά μόνο κάποια συγκεκριμένη ειδικότητα.
Είναι απολύτως σαφές ότι η είσοδος αλλοδαπών Ναυτεργατών στην Ακτοπλοΐα (επίκουροι), αντικειμενικά ανοίγει τους ασκούς του Αιόλου μια τέτοια ανεπίτρεπτη συμφωνία να επεκταθεί άμεσα και στις υπόλοιπες ειδικότητες νεοεισερχομένων Ναυτεργατών μεταξύ των οποίων και στο πλήρωμα καταστρώματος!!!
Η ζωή και η πείρα από την στρατηγική του εφοπλιστικού κεφαλαίου στην ποντοπόρο ναυτιλία μας διδάσκει. Ο πολύπαθος κλάδος των θαλαμηπόλων ήταν από τα πρώτα θύματα της γραμμής τους για τον εξοστρακισμό των Ελλήνων από τα πλοία ελληνικής σημαίας.
Ειδικότερα για την κρουαζιερόπλοιο ναυτιλία, πρέπει να μνημονεύσουμε ότι η είσοδος αλλοδαπών σε αυτή έγινε σε πρώτο στάδιο πέρα της προβλεπόμενης οργανικής σύνθεσης, για να ακολουθήσει μετά «βιομηχανία» παραγωγής ειδικών οργανικών συνθέσεων και το ίδιο επαναλήφθηκε σε μεταγενέστερο χρόνο και στην γραμμή Πάτρας – Ηγουμενίτσας – Ιταλίας!
Οφείλουμε να τονίσουμε ότι για να περάσει η γραμμή της ανταγωνιστικότητας και κερδοφορίας των εφοπλιστών και τότε διατυπωνόταν ο αβάσιμος ισχυρισμός ότι δήθεν δεν προσφέρονταν έλληνες Ναυτεργάτες!!
Αυτά αποτελούν πραγματικά περιστατικά και δεδομένα τα οποία ουδείς μπορεί να αμφισβητήσει, εδώ όμως έχουμε ποιοτικά κάτι διαφορετικό, ότι τον δρόμο για την είσοδο των αλλοδαπών τον ανοίγει ο Πρόεδρος της ΠΕΑΘΕΝ Λευτέρης Σαριδάκης!!
Υπογραμμίζουμε, προς αποφυγή οποιασδήποτε παρεξήγησης, ότι σε προσωπικό επίπεδο δεν έχουμε το παραμικρό μαζί του, η γραμμή μας βέβαια διαφέρει έτη φωτός και προφανώς είμαστε σε διαφορετική όχθη με αυτό που ο ίδιος εκφράζει και εφαρμόζει….
Η Διοίκηση της ΠΕΝΕΝ απευθύνεται σε όλους τους Ναυτεργάτες αλλά ειδικότερα στον συμπαθέστατο και φιλικό σε εμάς κλάδο των θαλαμηπόλων (ακόμη και στην ίδια την Διοίκηση της ΠΕΑΘΕΝ) υπογραμμίζοντας ότι ακόμη κι αν δεχθούμε ότι όλα έγιναν εν θερμώ, ο δρόμος που θα ανοίξει μπροστά μας με αυτή την πρωτοβουλία θα είναι καταστροφικός για το παρόν και το μέλλον, όχι μόνο των θαλαμηπόλων, αλλά όλων των Ναυτεργατών στην εσωτερική επιβατηγό Ναυτιλία!!!
Καλούμε τον Πρόεδρο της ΠΕΑΘΕΝ να αναλογισθεί τις ευθύνες του, να αντιληφθεί τις συνέπειες που παράγουν οι απαράδεκτες αυτές κινήσεις του και βέβαια να συνειδητοποιήσει ότι σε αυτή την γραμμή θα έχει απέναντί του σύσσωμο τον ναυτεργατικό κόσμο της χώρας μας!!
Η διασφάλιση και η κατοχύρωση των θέσεων εργασίας για τους Έλληνες Ναυτεργάτες στην Ακτοπλοΐα δεν εξυπηρετεί έναν συντεχνιακό στόχο, είναι στενά συνδεδεμένες με την ίδια την αμυντική θωράκιση της χώρας μας!!
Δηλώνουμε ξεκάθαρα ότι εάν οι παραινέσεις μας δεν πιάσουν τόπο και επιχειρηθεί σε οποιοδήποτε πλοίο της Ακτοπλοΐας είσοδος αλλοδαπών, για εμάς αυτό θα είναι αιτία πολέμου και με την δυναμική αγωνιστική παρέμβασή μας θα το αποτρέψουμε έξω και πέρα από όποιες συμφωνίες επιχειρηθούν είτε μεταξύ σωματείων είτε με την ανάμειξη (νομοθετική) κυβέρνησης – εφοπλιστών.
Υ.Γ. Σχετικά με την στάση των δυνάμεων των τριών Σωματείων (ΠΑΜΕ) επισημαίνουμε επιγραμματικά : Η σιωπή τους συνιστά συνενοχή στο επιχειρούμενο έγκλημα!!
Υ.Γ.2 Η παραπάνω ανακοίνωση αποτελεί ομόφωνη απόφαση του Δ.Σ της ΠΕΝΕΝ που συγκλήθηκε για τον σκοπό αυτό στις 16/3/2022.
Η Διοίκηση της ΠΕΝΕΝ