Πανευρωπαϊκό χαρακτήρα παίρνει πλέον το αίτημα που πρώτη διατύπωσε η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) να ενταχθούν οι ναυτικοί στην ομάδα των εργαζομένων «της πρώτης γραμμής» που θα επιλεγούν από τους ειδικούς να εμβολιασθούν πρώτοι κατά του κορωνοϊού. Η σχετική πρωτοβουλία που ξεκίνησε με δηλώσεις του προέδρου της ΕΕΕ, Θεόδωρου Βενιάμη, έχει πλέον επεκταθεί στο σύνολο της ναυτιλιακής βιομηχανίας και την προηγούμενη Παρασκευή η ένωση των εφοπλιστικών φορέων των χωρών-μελών της Ε.Ε., η Ecsa, με ανοικτή επιστολή της στους υπουργούς Μεταφορών της Κοινότητας ζητά να υποστηρίξουν το αίτημα της ναυτιλιακής βιομηχανίας να αναγνωριστούν οι ναυτικοί ως «απαραίτητοι εργαζόμενοι» και μία από τις κατηγορίες των πολιτών που θα έχουν προτεραιότητα στον εμβολιασμό κατά του Covid-19.
Η Ecsa στην ανοικτή επιστολή της προς τους υπουργούς επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι με αφορμή την άτυπη τηλεδιάσκεψη των υπουργών Μεταφορών στις 8 Δεκεμβρίου και το θέμα της ημερήσιας διάταξης σχετικά με τις αλλαγές πληρωμάτων, οι Ευρωπαίοι κοινωνικοί εταίροι για τις θαλάσσιες μεταφορές καλούν τους υπουργούς να υποστηρίξουν το αίτημα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της ναυτιλιακής βιομηχανίας, οι ναυτικοί ως «απαραίτητοι εργαζόμενοι» να θεωρηθούν μία από τις κατηγορίες που θα έχουν προτεραιότητα στον εμβολιασμό Covid-19. Επιπλέον, η Ecsa καλεί τους υπουργούς να εξακολουθούν να αναγνωρίζουν τις ανάγκες των ναυτικών και να διασφαλίσουν ότι τα επιμέρους μέτρα των κρατών-μελών της Ε.Ε. θα συνεχίζουν να διευκολύνουν -και όχι να εμποδίζουν- τις αλλαγές πληρώματος, τον επαναπατρισμό και την ιατρική βοήθεια για τους ναυτικούς.
Εθνικές στρατηγικές
Με την επιστολή της η Ecsa, επικαλούμενη τις αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής της 15ης Οκτωβρίου σχετικά με την ετοιμότητα για τις στρατηγικές εμβολιασμού Covid-19 και την ανάπτυξη εμβολίων, παροτρύνει τα κράτη-μέλη να ορίσουν τους ναυτικούς ως κατηγορία ατόμων που πρέπει να έχουν προτεραιότητα στις εθνικές στρατηγικές εμβολιασμού. Οι εφοπλιστικές ενώσεις σε κάθε χώρα είναι έτοιμες να συνεργαστούν με κάθε κράτος-μέλος προκειμένου να επεξεργαστούν το καλύτερο σχέδιο για να υλοποιηθεί ο στόχος αυτός, προσθέτει η Ecsa.
Επιπλέον η ένωση των Ευρωπαίων πλοιοκτητών επανέρχεται στη θέση της να ορισθούν οι ναυτικοί ως «απαραίτητοι εργαζόμενοι», θέση που υιοθέτησε πρόσφατα και ο διεθνής ναυτιλιακός οργανισμός (ΙΜΟ) και εξέδωσε μάλιστα και συγκεκριμένα πρωτόκολλα εφαρμογής. Ωστόσο, η Ecsa διαπιστώνει ότι κάποιες χώρες-μέλη της Ε.Ε. δεν έχουν υιοθετήσει ακόμη αυτή τη θέση με αποτέλεσμα οι ναυτικοί να αντιμετωπίζουν σοβαρά εμπόδια κατά τις μετακινήσεις από και προς τα πλοία. Η Ecsa καλεί τα κράτη μέλη να ορίσουν τους ναυτικούς ως «απαραίτητους εργαζόμενους» και να εφαρμόσουν τα πρωτόκολλα χωρίς περαιτέρω καθυστέρηση. Καλούμε επίσης τους υπουργούς Μεταφορών της Ε.Ε. να διερευνήσουν τα μέσα άσκησης διπλωματικής επιρροής των κρατών-μελών τους σε τρίτες χώρες για να επιτύχουν διεθνή αναγνώριση των ναυτικών ως «απαραίτητων εργαζομένων», σημειώνει η Ecsa.
Καμπάνια υποστήριξης
Η Ecsa ενημερώνει ότι είναι σε εξέλιξη μια καμπάνια για να υποστηρίξει τους ναυτικούς που βρίσκονται ακόμη στη θάλασσα κατά την περίοδο των Χριστουγέννων (#seafarersdeliveringchristmas) και καλεί τους υπουργούς της Ε.Ε. να υποστηρίξουν επίσης αυτή την καμπάνια.
«Στην πρώτη γραμμή»
Επισημαίνεται ότι το θέμα εμβολιασμού των ναυτικών κατά προτεραιότητα έθεσε αρχικά η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών με σχετική ανακοίνωση από τις 20 Νοεμβρίου.
Ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης, είχε δηλώσει μεταξύ άλλων αμέσως μετά την είδηση για την υψηλή αποτελεσματικότητα του εμβολίου: «Με την ευκαιρία αυτών των ελπιδοφόρων ειδήσεων, θα ήθελα να εκφράσω για άλλη μια φορά την έντονη ανησυχία της ναυτιλιακής βιομηχανίας για τους ανθρώπους της, τους ναυτικούς και την έκκληση προς τις κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο να τους θεωρήσουν “απαραίτητους εργαζόμενους”. Είναι, λοιπόν, υψίστης σημασίας να δοθεί προτεραιότητα στον εμβολιασμό των ναυτικών για τον Covid 19, μαζί με άλλους εργαζόμενους της πρώτης γραμμής. Αυτό θα διασφαλίσει ένα περιβάλλον χωρίς Covid-19 για τους ναυτικούς, οι οποίοι εργάζονται υπό ιδιαίτερες συνθήκες περιορισμού, καθώς και τη διευκόλυνση των αλλαγών και του επαναπατρισμού των πληρωμάτων, που επί του παρόντος έχουν διαταραχθεί σοβαρά, προστατεύοντας παράλληλα την αδιάλειπτη λειτουργία του διεθνούς εμπορίου».
του Λάμπρου Καραγεώργου
naftemporiki.gr