Η Πανελλήνια Ένωσή Ρυμουλκών αναφέρει ότι από προχτές έχει ξεκινήσει μια – μη προβλεπόμενη από το (α) σχετικό ΠΔ – διαδικασία αφαίρεσης ή ακύρωσης της άδειας του Ναυαγοσωστικού πλοίου από τα υπό ελληνική σημαία χαρακτηρισμένα από την Πολιτεία Ρυμουλκά/Ναυαγοσωστικά πλοία, με τη λογική του νέου Κανονισμού περί των Ναυαγοσωστικών πλοίων που προσπαθεί να επιβάλλει το απαράδεκτο και επικίνδυνο ΠΔ 65/2023. Πλην όμως η διαδικασία αυτή δεν αναφέρεται σε κανένα άρθρο στο ΠΔ 65/2023, ούτε προκύπτει από κάποια διάταξη του. Εξάλλου το εν λόγω ΠΔ και ο Κανονισμός που επιχειρεί να επιβάλλει αναφέρεται μόνο σε χαρακτηρισμένα Ναυαγοσωστικά Πλοία και όχι σε Ρυμουλκά/Ναυαγοσωστικά.
Όμως πέραν των ανωτέρω, υπενθυμίζουμε ότι με τα (β), (γ) και (δ) σχετικά είχαμε προειδοποιήσει εγκαίρως και γραπτώς τον τότε Υπουργό Ναυτιλίας, αλλά και τους κκ Υπουργούς Εξωτερικών και Εθνικής Άμυνας και τον κο Πρωθυπουργό ότι το συγκεκριμένο ΠΔ – το οποίο σημειωτέον προωθήθηκε και εκδόθηκε από τον τέως Υπουργό Ναυτιλίας παρά τις εκπεφρασμένες αντιρρήσεις και ανησυχίες μας αλλά και άλλων Φορέων – θα επιφέρει:
Την άμεση μείωση και απαξίωση του στόλου των υπαρχόντων και λειτουργούντων σήμερα Ρυμουλκών και Ρυμουλκών /Ναυαγοσωστικών πλοίων και από 126 πλοία σε πλήρη ετοιμότητα, αδειοδοτείται με το νέο Κανονισμό μόνο ένα (1) και μοναδικό Ναυαγοσωστικό πλοίο αυτή την στιγμή σε όλο τον Ελλαδικό θαλάσσιο χώρο! Δηλαδή θέτονται κυριολεκτικά “εκτός μάχης” όλα τα υπάρχοντα Ρυμουλκά/Ναυαγοσωστικά πλοία, που αποτελούν μια δύναμη ταχείας επέμβασης και έχουν μέχρι σήμερα επέμβει επιτυχώς σε δεκάδες συμβάντα στο θαλάσσιο χώρο ευθύνης μας, συμβάλλοντας ουσιαστικά στην αποτελεσματική ενίσχυση του εθνικού συστήματος παροχής υπηρεσιών έρευνας και διάσωσης.
Και όλα αυτά συμβαίνουν επειδή μια συγκεκριμένη μικρή ομάδα πλοιοκτητών ρυμουλκών επιδιώκει – μέσω των διατάξεων του συγκεκριμένου νομοθετήματος που προώθησε παρά τις αντιρρήσεις των Φορέων της Ναυτιλιακής Κοινότητας- να διαμορφώσει ένα κερδοσκοπικό μονοπώλιο στον τομέα της παροχής υπηρεσιών επιθαλάσσιας αρωγής καθώς και προστασίας της θάλασσας και των ακτών από ρύπανση.
Αξιότιμε κε Υπουργέ,
Ζητούμε να αντιληφθείτε τη σοβαρότητα του θέματος και να ανακληθεί άμεσα το ΠΔ 65/2023, λόγω των εξαντλητικά εξειδικευμένων και επιτηδευμένων απαιτήσεων που αποτελεί το τέλειο παράδειγμα “φωτογραφικής διάταξης”, και να υπάρξει ένας ουσιαστικός και όχι προσχηματικός διάλογος με όλους τους ναυτιλιακούς φορείς, χωρίς αποκλεισμούς και χωρίς προνομιακούς συνομιλητές, γιατί ο κίνδυνος να έχουμε μια τραγωδία στις ελληνικές θάλασσες είναι άμεσος και ορατός.
Εν όψει της πρώτης θερινής τουριστικής περιόδου χωρίς τον υπάρχοντα σήμερα στόλο Ρυμουλκών/Ναυαγοσωστικών πλοίων, τα οποία είναι σε πλήρη ετοιμότητα και σε διασπορά σε όλη την Ελλάδα και ανά πάσα στιγμή μπορούν να προσφέρουν πολύτιμες υπηρεσίες διάσωσης και ασφαλούς ρυμούλκησης σε κινδυνεύοντα πρόσωπα και πλοία, και με δεδομένο τον αναμενόμενο όγκο διακινούμενων πλοίων και επιβατών με κάθε είδους μικρά και μεγάλα επιβατηγά πλοία, καθώς και με ιδιωτικά και επαγγελματικά πλοία ποικίλλων μεγεθών, είναι αδιανόητο να τίθεται στο περιθώριο, εσκεμμένα από την Πολιτεία, όλος ο στόλος των ελληνικών Ρυμουλκών/Ναυαγοσωστικών πλοίων και να απομένει ενεργό μόλις ένα (1) Ναυαγοσωστικό πλοίο (!). Μια χώρα θαλασσινή και νησιωτική δεν θα διαθέτει παρά μόνο 1 ναυαγοσωστικό πλοίο για το Αιγαίο και το Ιόνιο Πέλαγος, το Κρητικό και το Λιβυκό Πέλαγος, και με μια ζώνη ευθύνης για έρευνα και διάσωση που ξεκινά από την περιοχή ευθύνης της Ιταλίας και της Μάλτας και τελειώνει στην περιοχή ευθύνης της Κύπρου, της Αιγύπτου, της Λιβύης και της Τουρκίας. Πρόκειται για τον ορισμό του παραλογισμού!
Κοινοποιούμε συνεπώς την παρούσα επιστολή μας προς όλη την πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του ΥΝΑΝΠ/ΑΛΣ και προς την αρμόδια Υπηρεσία Ελέγχου Πλοίων, όπως επίσης και στο Γραφείο του κου Πρωθυπουργού, προκειμένου να ειδοποιήσουμε για τους επικείμενους κινδύνους και την εσφαλμένη πορεία των πραγμάτων που είναι το άμεσο αποτέλεσμα του ΠΔ 63/2023.
H παρούσα κοινοποιείται ταυτόχρονα προς το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος προτείνοντας να εξετάσει και αξιολογήσει αρμοδίως , ως θεσμικός Σύμβουλος του ΥΝΑΝΠ, την κατάσταση που προκαλείται, λαμβάνοντας υπόψη ότι το ΠΔ 65/2023 αφαιρεί το δικαίωμα των πλοιοκτητών που έχουν ανάγκη επιθαλάσσιας αρωγής να επιλέξουν τον πάροχο των σχετικών υπηρεσιών, ανάλογα με το είδος, την έκταση και τη σοβαρότητα του θαλάσσιου συμβάντος. Αξίζει να ληφθεί υπόψη ότι ακόμη και ένα χαρακτηρισμένο από Νηογνώμονα IACS Ναυαγοσωστικό πλοίο (salvagetug), το οποίο δραστηριοποιείται επαγγελματικά σε όλο τον κόσμο, δεν θα έχει το δικαίωμα δραστηριοποίησης στο θαλάσσιο χώρο ευθύνης της χώρας μας, διότι δεν πληροί τις σχετικές απαιτήσεις του εν λόγω Π.Δ.
Εκτιμούμε ότι και εσείς αλλά και ολόκληρη η Κυβέρνηση αντιλαμβάνεστε την αξία και την σημασία της ύστατης αυτής έκκλησης για επικράτηση της λογικής και αποτροπή επικίνδυνων καταστάσεων και θα ενεργήσετε προς τη σωστή κατεύθυνση, της άμεσης αναθεώρησης του ΠΔ 65/2023.
Με εκτίμηση
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Κωνσταντίνος Λυμπουσάκης Ιωάννης Ζουμπούλης