Μακριά και με ..υπουργική βούλα είμαστε ακόμα από την επέκταση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου σε Ραφήνα και Λαύριο. Σε απαντητικό έγγραφο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών σε ερώτηση της βουλευτή Μαρία Απατζίδη για την πιθανότητα επέκτασης του μέσου στα δύο μεγάλα λιμάνια της Ανατολικής Αττικής γίνονται ξεκάθαρα για μία ακόμα φορά δύο πράγματα.
Το πρώτο είναι πως κανένα από τα δύο μεγάλα σιδηροδρομικά έργα δεν είναι ενταγμένο στο τρέχων ΕΣΠΑ 2014-2020. Παρά τις συνεχόμενες εξαγγελίες όλων των υπουργών Υποδομών από το 2004 και μετά, σε καμία των περιπτώσεων δεν φτάσαμε ποτέ στο ζητούμενο που δεν είναι άλλο από την ένταξη των έργων σε κάποια προγραμματική περίοδο.
Ειδικότερα την τελευταία πενταετία έγινε προσπάθεια τα έργα αυτά να συνδυαστούν με τις επερχόμενες επεκτάσεις της Αττικής Οδού, με αποτέλεσμα σήμερα αυτά τα δύο σημαντικότατα έργα για την πολυπληθή περιοχή της Λαυρεωτικής αλλά και των Μεσογείων να μείνουν “ορφανα”.
Εκτός ΕΣΠΑ 2014-2020
Όπως αναφέρεται στην απάντηση και στα δύο έγγραφα (ένα για κάθε έργο) του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, στα έργα της τρέχουσας Προγραμματικής Περιόδου (ΕΣΠΑ) 2014 – 2020 δεν έχει περιληφθεί παρέμβαση από την ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ για την επέκταση του Προαστιακού μέχρι τη Ραφήνα και το Λαύριο. Το θέμα το είχε αναδείξει το ypodomes.com σε πρόσφατο ρεπορτάζ του.
Το δεύτερο που είναι ξεκάθαρο είναι πως η απουσία των έργων αυτών από τα ΕΣΠΑ, δηλώνει και την μελετητική τους ανωριμότητα. Κάθε έργο, προκειμένου να μπορέσει να χρηματοδοτηθεί και να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ, πρέπει να έχει ωριμάσει μελετητικά, δηλαδή να έχει ολοκληρώσει τη χάραξη, τις απαραίτητες μελέτες, τις αδειοδοτήσεις και να έχει δρομολογήσει τις αναγκαίες απαλλοτριώσεις.
Από αυτά, σύμφωνα με το ίδιο έγγραφο, το μόνο που έχει γίνει είναι από το 2009, μία «Προωθημένη Αναγνωριστική μελέτη χάραξης Προαστιακής σιδ. γραμμής στο τμήμα από Κόμβο Κορωπίου – Λαύριο» (Κλίμακα 1:5000) με εξασφαλισμένη Προκαταρκτική Περιβαλλοντική Εκτίμηση και Αξιολόγηση (ΠΠΕΑ) από το Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας στις 03-07-2013 και μία αντίστοιχη μελέτη για την επέκταση προς Ραφήνα.
Ποιες είναι οι δυνατότητες για τις επεκτάσεις
Αν και το ζήτημα της επέκτασης του Προαστιακού Σιδηρόδρομου σε Ραφήνα και Λαύριο είναι ένα πάγιο αίτημα αυτοδιοίκησης, φορέων και κατοίκων στην ευρύτερη περιοχή, μέχρι σήμερα βρισκόμαστε σε νηπιακό στάδιο. Σύμφωνα με σιδηροδρομικές πηγές, θα πρέπει για να μπορέσουν να οδεύσουν τα δύο αυτά “ορφανά έργα” προς υλοποίηση, να ξεκινήσουν οι υπόλοιπες μελέτες και διαδικασίες ωρίμανσης και να γίνει προσπάθεια ένταξης τους στο επερχόμενο ΕΣΠΑ 2021-2027.
Αυτό προκύπτει και από την απάντηση του υπουργού ΥΠΟΜΕ, Κώστα Καραμανλή, καθώς και στα δύο έγγραφα σημειώνεται πως “εφόσον στον καθορισμό γενικότερου στρατηγικού σχεδιασμού για τα έργα μεταφορών, σε συνεργασία τόσο με το Υπουργείο όσο και με την Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος ΑΕ, ιεραρχηθεί ως προτεραιότητα η εν λόγω επέκταση και εξασφαλισθούν οι αναγκαίοι πόροι για την υλοποίησή της, η ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ θα δρομολογήσει την περαιτέρω μελετητική του ωρίμανση, προκειμένου να καταστεί εφικτή η δημοπράτηση της κατασκευής”.
Το θετικό και με τα δύο έργα είναι η σύνδεση του με σημαντικά αστικά κέντρα και λιμάνια πράγμα που τους δίνει σημαντικές πιθανότητες να χρηματοδοτηθούν την περίοδο 2021-2027. Επιπλέον για την Ε.Ε. και την Κομισιόν τα σιδηροδρομικά έργα έχουν μπει σε πρώτη γραμμή προτεραιότητας έναντι των οδικών και με την κατάλληλη πολιτική βούληση μπορεί στο προσεχές μέλλον να δούμε αυτά τα δύο “ορφανά έργα” να μπαίνουν στην ουρά προς υλοποίηση.
πηγή: ypodomes.com