Θετικές παραμένουν οι προοπτικές, για τα πλοία χύδην ξηρού φορτίου το 2022 σύμφωνα με την αναλύτρια Ταμάρα Αποστόλου της Intermodal και τον Ιάκωβο Αρχοντάκη, της Commercial Manager TMC MARITIME CO.
Οι αξίες των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου θα παραμείνουν υψηλές και το 2022 εκτιμά η κα. Αποστόλου, με το ενδιαφέρον, όπως προσθέτει, να μετατοπίζεται σταδιακά σε πιο σύγχρονες και ενεργειακά αποδοτικές μονάδες, δεδομένων και των στόχων που τίθενται για απαλλαγή της ναυτιλίας από τις εκπομπές άνθρακα.
Επίσης όσον αφορά την προσφορά χωρητικότητας η Intermodal σημειώνει ότι ο στόλος θα κινείται τα επόμενα δυο χρόνια με ρυθμούς αύξησης μικρότερους του 2% ενώ επισημαίνει ότι από το 2023 με την υλοποίησης του δείκτη ενεργειακής έντασης που θα εισάγει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (Carbon Intensity Indicator Compliance -CII), θα μειωθεί η μέση ταχύτητα των πλοίων με αποτέλεσμα να απαιτηθεί επιπλέον χωρητικότητα.
Όσον αφορά τη ζήτηση η βιομηχανική ανάπτυξη της Κίνας αναμένεται να επιταχυνθεί εκ νέου μετά τους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες τον Φεβρουάριο, με το δεύτερο τρίμηνο του 2022 και μετά να είναι το σημείο καμπής, εκτιμά η Intermodal.
Ο ρόλος της πανδημίας
Από την λευρά του ο Ιάκωβος Αρχοντάκης, Commercial Manager TMC MARITIME CO, επισημαίνει ότι οι προβλέψεις για το 2022, είναι θετικές, όμως φαίνεται ότι ο Covid19 θα παραμείνει μέσω των μεταλλάξεων του.
Το 2021 ήταν μία χρονιά στη σκιά της πανδημίας του Covid19. Ωστόσο, ήταν μία χρονιά επιβεβαίωσης της ανοδικής τάσης της ναυλαγοράς και του εμπορίου του Ξηρού φορτίου, σημειώνει και προσθέτει ότι ο γενικός δείκτης (BDI) σημείωσε τις υψηλότερες επιδόσεις από το 2009 και μετά.
Στη συνέχεια ο κ. Αρχοντάκης επισημαίνει ότι, σε όλα τα μεγέθη παρατηρήθηκε συνεχόμενη άνοδος κατά το 10μηνο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου, με ύφεση τον Απρίλιο. Ιδίως από το Μάιο και μετά βλέπουμε μια εκτόξευση των ναύλων. Σε αυτό βοήθησαν ιδιαίτερα οι διακινούμενοι όγκοι φορτίων σιδηρομεταλλεύματος και κάρβουνου, καθώς η ζήτηση σιδηρομεταλλεύματος και ενέργειας ήταν αυξημένες. Από το Νοέμβριο και μετά σημειώνεται έντονη πτώση με σημάδια ανάκαμψης το Δεκέμβριο.
Το 2021 το εμπόριο Ξηρού φορτίου αυξήθηκε κατά 3,5%, όμως η συνολική αύξηση στόλου έφτασε το 5%. Παράλληλα, η αγορά φαίνεται να ξεπέρασε το σοκ από την πτώση της ζήτησης του 2020, λόγω της πανδημίας, και σταδιακά ανέκαμψε, υπογραμμίζει ο Commercial Manager TMC MARITIME.
Προκλήσεις
Οι εμπλεκόμενοι στο θαλάσσιο εμπόριο είχαν να αντιμετωπίσουν διάφορες προκλήσεις με κυριότερες τα lockdowns, τους περιορισμούς στα ταξίδια και τη μείωση παραγωγής. Όλα αυτά οδηγούν σε μείωση της ζήτησης και κατ’ επέκταση μείωση του εμπορίου. Αυτή η κατάσταση φαίνεται να επηρέασε ιδιαίτερα τα tankers. Αντιθέτως, το 2021 είδαμε άνοδο των φορτηγών και των containers με γενικότερη αύξηση, αλλά κυρίως του όγκου φορτίων κάρβουνου και σιτηρών και ένα ράλι του κατασκευαστικού τομέα στην Κίνα.
Δεν θα πρέπει να ξεχάσουμε τις εμπορικές εντάσεις μεταξύ Κίνας και Αυστραλίας, που φάνηκε να επηρεάζουν το εμπόριο του κάρβουνου, ωστόσο άλλες περιοχές όπως η Ινδονησία κάλυψαν το κενό.
Άλλος ένας σημαντικός παράγοντας ήταν οι μεγάλες καθυστερήσεις στα λιμάνια της Κίνας που δημιούργησαν προβλήματα στο operation των πλοίων και μείωση της προσφερόμενης χωρητικότητας, κρατώντας τους ναύλους σε τροχιά αύξησης.
Για το 2022 οι προβλέψεις είναι θετικές, όμως φαίνεται ότι ο Covid19 θα παραμείνει μέσω των μεταλλάξεων του. Έτσι, οι περιορισμοί στα ταξίδια και τις αλλαγές πληρωμάτων θα συνεχίσουν να αποτελούν “σταυρόλεξο προς επίλυση” για τους πλοιοκτήτες.
Πρωταγωνιστής η Κίνα
Η Κίνα θα συνεχίσει να παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο με τις προβλέψεις για το 2022 να τη θέλουν να τρέχει με 5% αύξηση του ΑΕΠ, όταν οι αντίστοιχοι αριθμοί για το παγκόσμιο ΑΕΠ είναι 4,9% (για τις ΗΠΑ 5,2%).
Οι προσπάθειες για καθαρότερα καύσιμα θα συνεχιστούν με εντονότερους ρυθμούς, ωστόσο μέχρι τώρα όλα δείχνουν ότι δεν επηρεάζουν σημαντικά τη λειτουργία των πλοίων, ως προς το τεχνικό μέρο. Ως προς τους ναύλους, όμως τα πλοία με συστήματα καθαρισμού ρύπων κλείνουν σε υψηλότερα νούμερα από τα πλοία που δεν έχουν scrubbers. Αναμένουμε όμως την ανάπτυξη πιο φιλικών στο περιβάλλον τεχνολογιών. Επίσης, οι ναυτιλιακές εταιρείες, αρχικά οι μεγάλες και στη συνέχεια όλες, θα πρέπει να προετοιμαστούν για τους κανονισμούς του 2023 και τις αγορές παραγώγων καυσαερίων.
Μέσα σ’ αυτό το περιβάλλον περιμένουμε αύξηση του θαλάσσιου εμπορίου Ξηρού φορτίου που θα πλησιάσει το 3%, με θετικές προβλέψεις για την κατανάλωση άνθρακα και τη μεταφορά σιτηρών. Η αισιοδοξία επικρατεί και η ελληνική ναυτιλία θα συνεχίσει να προσαρμόζεται και να παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο, καταλήγει ο κ. Αρχοντάκης.
ΠΗΓΗ ot.gr