Πολλά και αξιόλογα είναι τα πλοία που υπηρέτησαν και υπηρετούν μέχρι σήμερα την ελληνική ακτοπλοΐα. Κάποια ξεχώρισαν για τις επιδόσεις τους, άλλα πάλι έγιναν θρύλοι μόνο με την παρουσία τους, ενώ κάποια άλλα πέτυχαν ρεκόρ ανεπανάληπτα, που τα κατέστησαν μοναδικά στο πέρασμά τους. Ωστόσο, όμως, είναι και κάποια πλοία “τυχερά”, που έπεσαν σε καλά “αφεντικά” και έχουμε ακόμη και σήμερα τη χαρά να τα ταξιδεύουμε και να μας χαρίζουν όμορφα ναυτικά ταξίδια.
Tο ΜΑΚΕΔΩΝ της Goutos Lines συγκαταλέγεται ανάμεσα σε αυτά και μάλιστα κατέχει ένα μοναδικό ρεκόρ, είναι ένα από τα μακροβιότερα επιβατηγά – οχηματαγωγά πλοία -με ελληνική σημαία- που υπηρετεί μέχρι σήμερα την ελληνική ακτοπλοΐα! Τίτλος βαρύς, που μόνο δέος προκαλεί, καθώς το ιστορικό γιαπωνέζικο ποσταλάκι της οικογένειας Γούτου, υπηρετεί ακούραστα και με συνέπεια για περισσότερο από 4 δεκαετίες την ελληνική ακτοπλοΐα, κάνοντας την εταιρεία του πραγματικά υπερήφανη.
Το ρεκόρ αυτό, είναι αναμφίβολα αξιοθαύμαστο και μας έδωσε ένα ισχυρό κίνητρο για να ταξιδέψουμε μαζί του. Αν και για να πούμε την αλήθεια, αυτό το ταξίδι γύριζε στο μυαλό μας εδώ και αρκετό καιρό, καθώς το ΜΑΚΕΔΩΝ είναι ίσως από τα τελευταία ναυτικά πλοία που σε “προκαλεί” για να ταξιδέψεις μαζί του. Είναι, ο τελευταίος εκπρόσωπος μιας νοσταλγικής γενιάς πλοίων που σε ταξιδεύει “αλλιώς”, σε μια άλλη εποχή διαφορετική, όπου το ταξίδι ήταν πραγματικά ναυτικό! Εξωτερικές αναδιπλούμενες κλίμακες για την επιβίβαση πρύμα, πλαϊνοί αλουέδες για περίπατο, μυρωδιά μηχανής στα ανώτερα ντεκ και εσωτερικό καραβίσιο. Είναι μερικά από τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του ΜΑΚΕΔΩΝ, που αναμφίβολα θα εκτιμήσει ο επιβάτης που επιθυμεί να ταξιδέψει ναυτικά και να νιώσει στο πετσί του την αρμύρα της θάλασσας και το βοριαδάκι του Αιγαίου.
Το ΜΑΚΕΔΩΝ, δεν είναι ένα οποιοδήποτε πλοίο. Είναι το παραδοσιακό ποστάλι της γραμμής, που έχει συνδέσει την παρουσία του με την ανάπτυξή τους και τιμά με το παραπάνω τα σινιάλα που φέρει στις τσιμινιέρες του. Είναι ένα πλοίο “οικογενειακό”, με πλήρωμα που το φροντίζει ευλαβικά, το σέβεται και το αγαπά. Κάτι που άλλωστε φαίνεται και από την άψογη κατάσταση στην οποία βρίσκεται. Με τακτικές επισκευές και δεξαμενισμούς (κάθε χρόνο), το θρυλικό ποστάλι βρίσκεται πάντα σε “φόρμα”, ενώ η εταιρεία φροντίζει να συμμορφώνεται πλήρως με τους κανονισμούς που αφορούν την ασφάλεια και την αξιοπλοΐα του, επενδύοντας σημαντικά ποσά σε αυτό. Γι’ αυτό άλλωστε και συνεχίζει να υπηρετεί τα νησιά της γραμμής με συνέπεια, αξιοπιστία και το κυριότερο με ασφάλεια.
Ποιο, όμως είναι το ΜΑΚΕΔΩΝ;
Η αλήθεια είναι, ότι η ιστορία του ΜΑΚΕΔΩΝ παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον και είναι πιθανότατα άγνωστη σε αρκετούς από εμάς. Το πλοίο ναυπηγήθηκε στη μακρινή Ιαπωνία (Taguma Zosen, Innoshima) το 1972 με yard number 101. Καθελκύστηκε τον Μάρτιο του 1972 και παραδόθηκε ένα μήνα αργότερα στην ιαπωνική Nankai Chuo Ferry KK (Izumiotsu) με το όνομα FERRY NANKAI No.1. Εν συνεχεία δρομολογήθηκε στη γραμμή Senboku – Shizuki (Awaji Island), διπλώνοντας το SHIZUKI MARU της Kansai Kisen. Μια γραμμή στην οποία παρέμεινε μέχρι το 1976, οπότε η εταιρεία χρεοκόπησε και η γραμμή έκλεισε, με αποτέλεσμα το θρυλικό πλοίο να παροπλιστεί και να τεθεί προς πώληση. Εκείνη την εποχή, η ιαπωνική second hand αγορά, λόγω της πετρελαϊκής κρίσης, προσέφερε σημαντική ποικιλία -σε νέα πλοία κάθε χωρητικότητας- στις ελληνικές εταιρείες που έψαχναν μανιωδώς για πλοία που θα συνέβαλλαν στον εκσυγχρονισμό του στόλου της ελληνικής ακτοπλοΐας.
Μια από αυτές ήταν και η ιστορική Epirus Line του κ. Αυγουστή Πολέμη, η οποία αγόρασε το πλοίο και το έφερε στην Ελλάδα. Το 1977, το πλοίο ταξίδεψε για πρώτη φορά στη γραμμή Ηγουμενίτσα-Κέρκυρα-Μπάρι με το όνομα ΗΠΕΙΡΟΣ ΙΙ. Τότε ήταν ένα από τα νεότερα πλοία της ελληνικής ακτοπλοΐας, με ηλικία μόλις 5 ετών. Το 1978 πέρασε στην εταιρεία ΓΡΑΜΜΗ ΗΠΕΙΡΟΥ, μετονομάστηκε σε ΧΡΥΣΗ ΑΜΜΟΣ Ι και μεταφέρθηκε στη Ραφήνα, με σκοπό να εξυπηρετήσει τις γραμμές Ραφήνα – Άνδρος -Τήνος – Μύκονος και Ραφήνα – Μαρμάρι. Το 1979, μετονομάστηκε σε ΧΡΥΣΗ ΑΜΜΟΣ, ενώ στη συνέχεια έλαβε διαδοχικά τα ονόματα ΧΡΥΣΗ ΑΜΜΟΣ Ι (1980) και ΧΡΥΣΗ ΑΜΜΟΣ (1982) αντίστοιχα, σε μια περίοδο που η εταιρεία ενάλλασσε τα ονόματα των πλοίων της στη Ραφήνα, προκαλώντας πραγματική σύγχυση.
Να θυμίσουμε, ότι στις αρχές του ’80 τα πλοία της ιστορικής εταιρείας είχαν κυριολεκτικά κατακλύσει το λιμάνι της Ραφήνας και έφεραν πανομοιότυπα ονόματα. Έτσι είχαμε το ΧΡΥΣΗ ΑΜΜΟΣ ΙΙ (το λευκό πρώην ΗΠΕΙΡΟΣ), το ΧΡΥΣΗ ΑΜΜΟΣ ΙΙΙ (μετέπειτα ΘΗΡΑ ΙI, ΕΛΛΑΣ ΕΞΠΡΕΣ, ΑΓΙΟΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ) και το ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ. Ειδικότερα, το ναυάγιο του ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ στις 23 Φεβρουαρίου 1983, ανοιχτά της Καρύστου, οδήγησε σταδιακά στην κατάρρευση της ιστορικής ανδριώτικης εταιρείας και στον παροπλισμό του ΧΡΥΣΗ ΑΜΜΟΣ και των λοιπών πλοίων της εταιρείας στο ναυπηγείο ΑΡΓΩ (Πούντα Σαλαμίνας), ιδιοκτησίας τότε Α. Πολέμη.
φωτο: Παντελεήμων Λελέκης
Το 1984, το πλοίο μεταφέρθηκε στην Peace Line Shipping Ltd και μετονομάστηκε σε ANAX Ι. Ωστόσο, ενώ υπήρχαν κάποια αρχικά σχέδια μετασκευής του, το εγχείρημα δεν προχώρησε και τελικά πουλήθηκε στην Goutos Lines στα μέσα του 1987, που το μετονόμασε σε ΚΥΘΝΟΣ και το δρομολόγησε στη γραμμή Λαύριο – Κέα. Το 1989 μεταφέρθηκε στη γραμμή Ραφήνα – Άνδρος και Ραφήνα – Άγιος Ευστράτιος – Λήμνος -Καβάλα. Επρόκειτο για μια ιστορική τότε απόφαση του κ. Γιώργου Γούτου, ο οποίος μετέφερε το λιμάνι αναχώρησης από την Κύμη και τον Άγιο Κωνσταντίνο στη Ραφήνα, συμβάλλοντας έτσι στην ανάπτυξη του λιμανιού της Ραφήνας.
Το 1992, το πλοίο πουλήθηκε στη Nomicos Lines και μετονομάστηκε σε ΜΑΚΕΔΟΝΑΣ. Αρχικά, δρομολογήθηκε στη γραμμή Άγιος Κωνσταντίνος – Σκιάθος – Σκόπελος – Αλόννησος έχοντας την αρχική του μορφή. Στη συνέχεια, όμως, τo συμπαθητικό ποσταλάκι, οδηγήθηκε στο Κερατσίνι όπου υπέστη μετασκευή -κόστους 150 εκατ. δρχ τότε- με σκοπό να λάβει μια πιο σύγχρονη και μοντέρνα εμφάνιση. Η πλώρη του επανασχεδιάστηκε πλήρως, και απέκτησε βολβό, με αποτέλεσμα το μήκος του να αυξηθεί από τα 84 στα 90 μέτρα. Παράλληλα οι εσωτερικοί και εξωτερικοί χώροι του αναβαθμίστηκαν και ανακαινίσθηκαν. Μετά τη μετασκευή του επέστρεψε στη γραμμή με το όνομα ΜΑΚΕΔΩΝ, την οποία υπηρέτησε μέχρι και το 2000, οπότε και πουλήθηκε στη νεοσύστατη τότε Hellas Ferries και φόρεσε τα σινιάλα SPORADES FERRIES στις μπάντες του. Ωστόσο, το ατύχημα του EXPRESS SAMINA (4.554gt/1966) τον Σεπτέμβριο του 2000 οδήγησε στην κατάρρευση της εταιρείας και το μικρό πλοίο επέστρεψε το 2002 -μετά από 10 χρόνια- ξανά στη Goutos Lines, η οποία το επανάφερε στην αρχική του γραμμή Λαύριο – Κέα – Κύθνος και την οποία υπηρετεί με συνέπεια μέχρι και σήμερα.
Ταξιδεύοντας με το ΜΑΚΕΔΩΝ ναυτικά …………
Η επίσκεψη μας στην Κέα ξεκίνησε αρχικά ως ημερήσια απόδραση από τη ζέστη της Αθήνας, σε συνδυασμό με δουλειές. Ωστόσο, όμως, στην πορεία της ημέρας το ισχυρό ένστικτο του καραβολάτρη υπερίσχυσε και τελικά υποκύψαμε στη γοητεία του ΜΑΚΕΔΩΝΑ. Η επιθυμία μας να ταξιδέψουμε ναυτικά και να θυμηθούμε τα νοσταλγικά ταξίδια του παρελθόντος, μας οδήγησε αυστηρά και μόνο σε μια επιλογή. Να ταξιδέψουμε στην επιστροφή με το εμβληματικό πλοίο της Goutos Lines.
Στο σημείο αυτό, αξίζει να αναφέρουμε ότι στη γραμμή Λαύριο – Κέα – Κύθνος δραστηριοποιούνται δύο ακόμη όμορφα και αξιόλογα πλοία. Το ΙΟΝΙΣ της Triton Ferries και το ΜΑΡΜΑΡΙ ΕΞΠΡΕΣ της οικογένειας Αλιφραγκή. Πλοία εξίσου αξιόλογα, που έχουν γράψει τη δική τους ιστορία στην Ελληνική Ακτοπλοΐα. Όμως, το ΜΑΚΕΔΩΝ είναι ιδιαίτερο και εμείς θέλαμε οπωσδήποτε να ταξιδέψουμε μαζί του.
Είναι απόγευμα Κυριακής και ο καιρός έχει γλυκάνει αρκετά. Είμαστε στην Κορησσία, το λιμάνι της Κέας, και αναμένουμε το “κόκκινο” πλοίο της Goutos Lines, το οποίο έχει δώσει άφιξη στις 18.25. Σε λίγη ώρα, το γιαπωνέζικο ποστάλι ξεπροβάλλει περήφανο μέσα από το χρυσαφί χρώμα του απογευματινού ήλιου που λούζει το λιμάνι του νησιού. Το ΜΑΚΕΔΩΝ πλησιάζει και αποκαλύπτει αμέσως τις ιαπωνικές καταβολές του. Χαρακτηριστικός καθρέπτης και κλασικές ναυτικές γραμμές, χωρίς περιττές υπερκατασκευές που να αλλοιώνουν τον χαρακτήρα του, με μόνη ίσως παραφωνία την ανασχεδιασμένη πλώρη του, που ξεφεύγει αρκετά από το κλασικό ιαπωνικό πρότυπο. Το συμπαθητικό ποσταλάκι με τα χαρακτηριστικά στενόμακρα φουγάρα μοιάζει σαν να “γλιστράει” στην απογευματινή “λαδιά” και με μια σύντομη μανούβρα ακριβείας εισέρχεται στον μικρό κολπίσκο και δένει στο ντόκο. Οι επιβάτες που ταξιδεύουν από το Λαύριο αποβιβάζονται, ενώ έχουμε μια μόλις ώρα στη διάθεσή μας μέχρι να φορτώσουμε και να πάρουμε ξανά το δρόμο της επιστροφής.
Η Κέα είναι κοντινός προορισμός και αναπόφευκτα η απογευματινή αναχώρηση τη συγκεκριμένη ημέρα και ώρα είναι ως συνήθως “φορτωμένη” σε οχήματα και επιβάτες. Η μια από τις δύο παραδοσιακές αναδιπλούμενες εξωτερικές κλίμακες της πρύμνης έχει κατέβει και στην κορυφή της, που καταλήγει απευθείας στο μεσαίο ντεκ του πλοίου, ο Οικονομικός Α’ κ. Δημήτρης Καρανικόλας υποδέχεται “ναυτικά” τους ταξιδιώτες της επιστροφής. Υπογραμμίζεται, ότι οι επιβάτες δεν εισέρχονται στο συγκεκριμένο πλοίο από το γκαράζ μαζί με τα οχήματα, όπως γίνεται συνήθως σε άλλα πλοία της ακτοπλοΐας, αλλά από την εξωτερική σκάλα και μόνο. Ταυτόχρονα, η ομάδα του γκαράζ με επικεφαλής τον Ύπαρχο κ. Αχιλλέα Τσιλπιρίδη συντονίζει τη φόρτωση των οχημάτων στο λειτουργικό και άνετο γκαράζ του πλοίου. Χωρίς κολωνάκια, με έξι λάϊνες φόρτωσης και αποσπώμενα πατάρια, το ΜΑΚΕΔΩΝ εντυπωσιάζει με τις δυνατότητές του, καθώς μιλάμε για ένα πλοίο που ναυπηγήθηκε το 1972. Η είσοδος στο πατάρι γίνεται είτε από δεξιά, είτε από αριστερά, ανάλογα με τη φόρτωση, ενώ στην οροφή του κυρίως γκαράζ “ξετρυπώσαμε” την ιστορική επιγραφή “ANAX I Limassol”, που ξεδιαλύνει ουσιαστικά το μυστήριο που καλύπτει την άγνωστη για το πλοίο περίοδο 1984-1987.
Βόλτα στο ξενοδοχείο….
Επιβιβαζόμαστε στο πλοίο από τη δεξιά πλευρά (εξωτερικά) απευθείας στο μεσαίο ντεκ που βρίσκονται οι κοινόχρηστοι χώροι για τους επιβάτες. Εκεί συναντούμε το ανοιχτό κατάστρωμα πρύμα, το οποίο συνδέεται με τους πλαϊνούς αλουέδες που διατρέχουν δεξιά και αριστερά το πλοίο σε όλο του το μήκος. Στο μέσον, βρίσκονται τα άνετα κλιματιζόμενα σαλόνια και ο χώρος της υποδοχής του πλοίου, ενώ διπλές πόρτες σε δυο σημεία του ντεκ δίνουν πρόσβαση στο εσωτερικό του. Μέσα ο επιβάτης θα συναντήσει δυο μεγάλα μπαρ και άνετους δερμάτινους καναπέδες και πολυθρόνες όπου μπορεί να χαλαρώσει, παρακολουθώντας τηλεόραση και πίνοντας τον καφέ ή το αναψυκτικό του. Άλλωστε, η διαδρομή είναι σύντομη και ο χρόνος κυλά όμορφα και γρήγορα. Μέσα, τα υλικά του ξενοδοχείου είναι ποιοτικά και οι χώροι φροντισμένοι, η διακόσμηση είναι ζεστή, ενώ ευχάριστη εντύπωση μας προκάλεσε το φωτιζόμενο σινιάλο της Goutos Lines που δεσπόζει στο τέρμα του σαλονιού πρύμα. Το ξενοδοχείο είναι γενικά φωτεινό, καθώς σε όλο το μήκος του και από τις δύο πλευρές περιβάλλεται από μεγάλα παράθυρα εσωτερικά, που βλέπουν προς τους διαδρόμους περιπάτου.
Στους εξωτερικούς διαδρόμους υπάρχουν, επίσης, οι κλασικές καρέκλες και πάγκοι που συμβάλλουν πραγματικά σε ένα ναυτικό ταξίδι. Πρύμα στο ανώτερο ντεκ υπάρχει ένα ακόμη μικρό σαλόνι με δερμάτινες πολυθρόνες και τηλεόραση, το οποίο λειτουργεί ως διακεκριμένη θέση και το οποίο δίνει πρόσβαση και στο πίσω ανοιχτό κατάστρωμα και στο κατώτερο ντεκ της υποδοχής, μέσω μιας εσωτερικής σκάλας. Τέλος, στο ανώτερο κατάστρωμα και πίσω από τη γέφυρα διατίθεται στους επιβάτες ο ανοιχτός χώρος του ελικοδρομίου, ο οποίος είναι ιδανικός, ιδιαίτερα όταν ο καιρός είναι όπως την ημέρα του ταξιδιού μας.
Συνολικά, αυτό που μας εντυπωσίασε στο ξενοδοχείο του ΜΑΚΕΔΩΝ ήταν η καθαριότητα και η τάξη, ακόμη και στα WC, ενώ αναμφίβολα τράβηξε την προσοχή μας η περιποίηση που έχουν δεχθεί τα ξύλα στις διπλές ανοιγόμενες πόρτες. Δείγμα, που φανερώνει το μεράκι του πληρώματος ώστε το πλοίο να διατηρείται πάντα άψογο και καθαρό στην αρχική του κατάσταση. Τα εξωτερικά καταστρώματα επίσης αστράφτουν, ενώ ο αντιολισθητικός τάπητας με τον οποίο έχουν περαστεί συγκαταλέγεται στα θετικά που συμπληρώνουν τις λεπτομέρειες που συνθέτουν την άψογη συνολική εικόνα του πλοίου.
Περιήγηση στη γέφυρα…..
Το ταξίδι μας κυλά όμορφα με ήπιους βόρειους ανέμους έντασης 1 με 2 μποφόρ και το πέρασμα από το Κάβο Ντόρο είναι ευχάριστο και δροσερό. Το πλοίο ακολουθεί πορεία βόρεια της Μακρονήσου και μετά κατεβαίνει στο Λαύριο, βάζοντας τον καιρό πρύμα. Επισκεπτόμαστε τη γέφυρα του μικρού “Ιάπωνα”, η οποία μας αποκαλύπτει τα αναμενόμενα. Λιτή, κλασική και εξόχως ναυτική. Περιέχει όλα τα απαραίτητα όργανα και συστήματα ναυσιπλοΐας και είναι κλασική γιαπωνέζικη, με παραπέτο και ρέλι στα τζάμια. Χειριστήρια στις κλειστές βαρδιόλες δεν υπάρχουν, ενώ όλα βρίσκονται συγκεντρωμένα στην κεντρική κονσόλα που δεσπόζει στο μέσον της γέφυρας. Εκεί συναντήσαμε και το κεντρικό πάνελ ελέγχου του συστήματος πυρόσβεσης του πλοίου με τα σινιάλα από την εποχή πλοιοκτησίας Α. Πολέμη! Κατά τα λοιπά, υπάρχει σχετική άπλα συγκριτικά με το μέγεθος του πλοίου, κάτι το οποίο δεν του φαίνεται. Ανοίγοντας τις πίσω θύρες εξόδου της γέφυρας, έχουμε πρόσβαση στο ανώτερο ντεκ του ελικοδρόμιου από το οποίο μπορεί κάποιος να έχει θέα σε ολόκληρο το Αιγαίο.
Στη γέφυρα συναντήσαμε τον έμπειρο Πλοίαρχο κ. Γεράσιμο Χατζηγεωργίου με καταγωγή από την Ικαρία. Με εμπειρία στη θάλασσα από το 1998 όταν αποφοίτησε από τη Σχολή, ο κ. Χατζηγεωργίου έχει γράψει υπηρεσία στην κρουαζιέρα (ΑΘΗΝΑ ΠΑΛΛΑΣ/Epirotiki Cruises), στην εμπορική ναυτιλία (σε γκαζάδικα και φορτηγά), στα αμιγώς roro (Aegean Cargo) και στην ακτοπλοΐα από το 2005. Σε αυτά τα τελευταία 17 χρόνια, έχει κάνει στο ΜΑΚΕΔΩΝ (2005), ΕΞΠΡΕΣ ΜΑΡΜΑΡΙ (2010-2016), ΝΗΣΟΣ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ και ΖΑΚΥΝΘΟΣ (για 6 μήνες) και ξανά ΜΑΚΕΔΩΝ από το 2016 μέχρι σήμερα.
Κύριε Πλοίαρχε, πείτε μας λίγα λόγια για το πλοίο σας;
«Το ΜΑΚΕΔΩΝ είναι ένα ιστορικό πλοίο, καθώς είναι ένα από τα μακροβιότερα πλοία της ακτοπλοΐας μας. Παράλληλα, είναι και ένα τυχερό πλοίο αν λάβουμε υπόψη μας τις συγκυρίες και τα γεγονότα που έχουν λάβει χώρα στην ακτοπλοΐα της πατρίδας μας τις τελευταίες δυο δεκαετίες. Το ΜΑΚΕΔΩΝ αποτελεί τον τελευταίο εκπρόσωπο της ιαπωνικής ναυπηγικής βιομηχανίας του ‘70 και αναμφίβολα είναι μοναδικό. Είναι πλοίο αμπάσο, με πολύ καλή μανούβρα και καλή συμπεριφορά στη θάλασσα. Στη μάσκα ταξιδεύει πολύ καλά, ενώ λόγω μεγέθους ταξιδεύεται καϊκίσια.
Η εταιρεία το προσέχει πάρα πολύ και επενδύει συνεχώς στην ασφάλεια και την αξιοπλοΐα του. Γεγονός, που κατ’ επέκταση το καθιστά αξιόπιστο και συνεπές. Μην ξεχνάτε, ότι δεν έχουμε χάσει ποτέ δρομολόγιο στη γραμμή. Το μηχανοστάσιο του είναι επίσης ιδιαίτερο και διαθέτει τα πάντα επί δύο από κατασκευής. Αξίζει μόνο να σας πως, ότι κάποια στιγμή μας επισκέφθηκαν από την Daihatsu Ιαπωνίας για να το δουν από κοντά και να φωτογραφίσουν τις μηχανές του, καθώς είναι οι τελευταίες αυτού του τύπου που εξοπλίζουν μέχρι σήμερα πλοίο της ακτοπλοΐας. Και δήλωσαν πράγματι εντυπωσιασμένοι από τη συντήρηση και την απόδοσή τους! To πλοίο διαθέτει επίσης προπέλες σταθερού βήματος (είναι τουμπαριστό) και δύο τιμόνια.
Γενικότερα, το ΜΑΚΕΔΩΝ είναι ένα οικονομικό στην εκμετάλλευσή του πλοίο. Έχει μεταφορική ικανότητα για 714 επιβάτες και 145 Ι.Χ. ή 100 Ι.Χ. και 12 μεγάλα φορτηγά. Διαθέτει 14 καμπίνες πληρώματος και μια επιβατών, αλλά και χώρο Νοσοκομείου. Το δρομολόγιο που κάνουμε είναι Λαύριο – Κέα -Κύθνος, ενώ η διάρκεια του ταξιδιού είναι μια ώρα για Κέα και μια ώρα και 40 λεπτά για Κύθνο».
Επίσκεψη στο μηχανοστάσιο….
Ο ήλιος πέφτει και η άφιξή μας στο λιμάνι του Λαυρίου πλησιάζει. Επόμενος σταθμός μας ο χώρος όπου χτυπάει η καρδιά του όμορφου ποσταλιού, που κοσμεί την ακτοπλοΐα μας. Το μηχανοστάσιο του ΜΑΚΕΔΩΝ είναι πεντακάθαρο και τόσο φροντισμένο που δεν μαρτυρά την ηλικία του. Οι τέσσερις κύριες μηχανές του είναι τοποθετημένες στο μηχανοστάσιο με τρόπο υποδειγματικό, κάτι που δείχνει την ποιότητα κατασκευής και το υψηλό know-how των Ιαπώνων ναυπηγών. Είναι πραγματικά εκπληκτικό το πως κατάφεραν να χωρέσουν και οι τέσσερις μηχανές στο συγκεκριμένο περιορισμένο χώρο και μάλιστα χωρίς να δημιουργείται ζήτημα πρόσβασης. Υπεύθυνοι για το εκπληκτικό αποτέλεσμα που αντικρύσαμε στο μηχανοστάσιο είναι ο Α’ Μηχανικός κ. Ιωάννης Μελισσινός και η ομάδα του, που φροντίζουν ώστε το ΜΑΚΕΔΩΝ να είναι ανά πάσα στιγμή “μάχιμο” και συνεπές στα δρομολόγια του, χωρίς προβλήματα και καθυστερήσεις.
«Το ΜΑΚΕΔΩΝ είναι ένα πλοίο μπροστά από την εποχή του. Έχει ξεχωριστό control room και αυτοματισμούς που έχουν πλοία μικρότερης ηλικίας, ενώ στην πορεία των ετών έχουμε εκσυγχρονίσει τα όργανα και τον εξοπλισμό του.
Εξοπλίζεται με 4 κύριες μηχανές Daihatsu 6DSM-26 με ιπποδύναμη 1.200 bhp η κάθε μια, καθώς και τρεις ηλεκτρομηχανές με συνολική ισχύ 600 KVA. Έχει, δύο μηχανές ανά άξονα, αλλά και ένα προπελάκι ισχύος 240 KW, το οποίο δεν είναι ηλεκτρικό. Σε γενικές γραμμές, πρόκειται για ένα αρκετά αξιόπιστο μηχανικό σύνολο, αφού το πλοίο ταξιδεύει ακόμη με τις αρχικές του μηχανές! Επιπλέον, οι τέσσερις μηχανές μας δίνουν και συγκριτικό πλεονέκτημα, καθώς μπορούμε να λειτουργούμε τις τρεις αν χρειαστεί να γίνει κάποια επισκευή, χωρίς να διακόπτεται το δρομολόγιο του πλοίου.
Όσον αφορά την ταχύτητα μας, συνήθως ταξιδεύουμε οικονομικά με 14 κόμβους. Ωστόσο, μπορούμε να αναπτύξουμε ακόμη και 15,5 κόμβους -αν χρειαστεί- με κατανάλωση περίπου στα 800 λίτρα/ώρα. Όμως, δεν υπάρχει λόγος να πιέζουμε το πλοίο καθώς το δρομολόγιο είναι κοντινό. Πάμε οικονομικά και με ασφάλεια.
Όσον αφορά τη συντήρηση των μηχανών, η εταιρεία μας παρέχει τα πάντα. Ανταλλακτικά για τις μηχανές υπάρχουν, παρά την ηλικία τους, και συνήθως τα φέρνουμε απ’ έξω με παραγγελία. Η Daihatsu έχει τη δυνατότητα να κατασκευάζει και να μας παρέχει -κατόπιν παραγγελίας- ανταλλακτικά μόνο για τις συγκεκριμένες μηχανές! Γεγονός, που αναμφίβολα συμβάλλει στη μακροζωία και την αξιοπιστία τους».
Συμπέρασμα
Η μια ώρα που διήρκησε το ταξίδι μας πέρασε χωρίς καν να το καταλάβουμε. Το ΜΑΚΕΔΩΝ πλησιάζει στο Λαύριο και δίνει άφιξη πίσω από το ΙΟΝΙΣ που για λίγα λεπτά της ώρας προηγήθηκε προερχόμενο από την Κύθνο. Αμέσως μετά, ακολουθούμε για το έξω μπαστούνι, ενώ πιο μέσα το θηρίο ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ της Salamis Line επισκιάζει το αρκετά μικρότερο ΙΟΝΙΣ που έπεσε δίπλα του. Στη γέφυρα, τα χειριστήρια “ξεφυσάνε” από τις εντολές που εκτελεί ο Ανθυποπλοίαρχος κ. Κωνσταντίνος Νταρλακώστας, μαρτυρώντας τις κινήσεις που μας απομένουν και τελικά το ΜΑΚΕΔΩΝ “συρταρώνει” στο ντόκο και το σύντομο, αλλά όμορφο, ταξίδι μας τελειώνει.
Το ταξίδι με το ΜΑΚΕΔΩΝ της παραδοσιακής Goutos Lines αποτελεί εμπειρία ξεχωριστή. Το ΜΑΚΕΔΩΝ είναι πραγματικά ιδανικό για τη συγκεκριμένη γραμμή, έχει το κατάλληλο μέγεθος, καλή ταχύτητα, πολύ καλή συμπεριφορά στη θάλασσα, είναι οικονομικό και προσφέρει ένα άνετο, ναυτικό και ασφαλές ταξίδι. Το πλήρωμα είναι άκρως φιλόξενο και το περιβάλλον εντός του πλοίου ζεστό και οικογενειακό, γεγονός που αναμφίβολα επηρεάζει θετικά την προτίμηση των ταξιδιωτών της γραμμής. Στα θετικά, επίσης, συμπεριλαμβάνεται και η δημιουργία -από την εταιρεία- του νέου προγράμματος πιστότητας με την κάρτα μέλους Red Miles, η οποία δίνει τη δυνατότητα εκπτώσεων και προνομίων στους τακτικούς επιβάτες της γραμμής.
Σε αυτή τη συνταγή θα πρέπει να προστεθεί και η 50χρονη παρουσία της εταιρείας του στη γραμμή Λαύριο – Κέα – Κύθνος. Με όραμα και φιλοδοξία έχει πετύχει να προσφέρει ασφαλείς και ποιοτικές υπηρεσίες στο επιβατικό κοινό της, συμβάλλοντας παράλληλα και στην τουριστική και οικονομική ανάπτυξη των νησιών που εξυπηρετεί. Κάτι που άλλωστε εκτιμούν αρκετά οι νησιώτες και οι επιβάτες της γραμμής, που περιβάλλουν με την αγάπη και την εμπιστοσύνη τους όλα αυτά τα χρόνια το θρυλικό πλοίο της Goutos Lines.
Το ΜΑΚΕΔΩΝ έχει χωρητικότητα 1.711gt (457 dwt), μήκος 90,1 m, πλάτος 15,45 m και βύθισμα 3,85 m. Μπορεί να μεταφέρει 714 επιβάτες και 145 Ι.Χ.. Εξοπλίζεται με 4 κύριες μηχανές Daihatsu 6DSM-26diesel συνολικής ιπποδύναμης 4.800 b.h.p. (3.531 KW) και αναπτύσσει υπηρεσιακή ταχύτητα 14 κόμβων.
Το πλήρωμα του ΜΑΚΕΔΩΝ σε πλήρη παράταξη
ΕΓ/ΟΓ ΜΑΚΕΔΩΝ
Κατάσταση Πληρώματος |
||
1 | Γεράσιμος Χατζηγεωργίου | Πλοίαρχος |
2 | Τσιλπιρίδης Αχιλλέας | Ύπαρχος |
3 | Κωνσταντίνος Νταρλακώστας | Ανθυποπλοίαρχος |
4 | Δημήτριος Καρανικόλας | Οικονομικός Α’ |
5 | Ιωάννης Μελισσινός | Α’ Μηχανικός |
6 | Ιωάννης Ραμπότας | Γ’ Μηχανικός |
7 | Δημήτριος Τραμουντάνης | Ναύκληρος |
8 | Δημήτριος Κωστάλας | Ναύκληρος |
9 | Παναγιώτης Αδανάλογλου | Ναύτης |
10 | Παναγιώτης Γούτος | Ναύτης |
11 | Ιωάννης Λεβαντής | Ναύτης |
12 | Μιχαήλ Δάρδαγος | Ναυτόπαις |
13 | Μιχαήλ Νικολαράκης | Α’ Μηχανοδηγός |
14 | Χρήστος Κοριζής | Α’ Μηχανοδηγός |
15 | Αντρέα Μιράκα | Λιπαντής |
16 | Κωνσταντίνος Παράβαλος | Καθαριστής |
17 | Παναγιώτης Συρίγος | Θαλαμηπόλος Α’ |
18 | Σταύρος Ανδρέου | Θαλαμηπόλος Α’ |
19 | Ελευθερία Ματθαίου | Επίκουρος |
Ακολουθεί βίντεο από τον κατάπλου μας στο Λαύριο:
Βίντεο παρουσίασης:
Ευχαριστούμε θερμά την Goutos Lines και το πλήρωμα του ΜΑΚΕΔΩΝ για την ζεστή φιλοξενία τους. Ιδιαίτερες ευχαριστίες στον Πλοίαρχο κ. Γεράσιμο Χατζηγεωργίου και την ομάδα του για την ξενάγηση στο πλοίο, αλλά και τον Α’ Μηχανικό κ. Ιωάννη Μελισσινό για την ξενάγηση στο μηχανοστάσιο του πλοίου.
Δείτε ακόμη σχετικό βίντεο από το 2012: