Με το χάος πριν από την κοσμογονία μοιάζει η κατάσταση που επικρατεί αυτή τη στιγμή στην ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά, καθώς η εξαγορά της Hellenic Seaways από την Attica, η άνοδος των Μινωικών στις Κυκλάδες και η συνεχής επέκταση της Seajets αλλά και κάποιων μικρότερων παικτών όπως η Golden Star Ferries αναδιαμορφώνουν όλο τον συγκοινωνιακό χάρτη. Αποτέλεσμα είναι βέβαια πολλοί ταξιδιώτες να μην ξέρουν ακόμα με ποιο πλοίο και πότε θα ταξιδέψουν ακόμα και αν έχουν ήδη εισιτήρια.
Παράλληλα, σήμερα συνεδριάζει το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ) με 69 αιτήματα αλλαγών στα δρομολόγια διαφόρων εταιρειών. Επιχειρώντας κάποιος να συνοψίσει την εικόνα όπως έχει διαμορφωθεί μέχρι στιγμής παρατηρεί τα εξής:
Πρώτον, η πώληση του «Superfast XII» της Attica στη μητρική των Μινωικών Grimaldi Lines οδηγεί σε ντόμινο αντικαταστάσεων, το οποίο πάντως ολοκληρώνεται αυτές τις ημέρες, ενώ οριστικοποιούνται τα πλοία και τα δρομολόγιά τους.
Δεύτερον, η πώληση του «Highspeed 7» της Hellenic στις Mινωικές –που το μετονόμασαν σε «Santorini Palace»– βάζει την κρητική εταιρεία στις γραμμές των Κυκλάδων και συγκεκριμένα στο δρομολόγιο Ηράκλειο – Σαντορίνη – Ιο – Μύκονο.
Τρίτον, η αγορά του «Μύκονος Παλλάς» (πρώην «Europa Palace») ένα πολύ μεγάλο και σύγχρονο πλοίο του ομίλου Γκριμάλντι από τη θυγατρική του, τις Μινωικές, αναμένεται να εντείνει τον ανταγωνισμό στα Χανιά κόντρα στην ΑΝΕΚ, καθώς οι Μινωικές θέλουν να το δρομολογήσουν εκεί. Σημειώνεται πως το πλοίο ύψωσε την ελληνική σημαία την προηγούμενη Πέμπτη και επανδρώθηκε με 70 Ελληνες ναυτικούς, αλλά για την ώρα πραγματοποιεί δρομολόγια στην Αδριατική για λογαριασμό του Γκριμάλντι μέχρι να πάει εκεί το «Super Fast XII».
Τέταρτον, η Seajets ζητεί να δρομολογήσει το επιβατηγό-ταχύπλοο «Paros Jet» στη γραμμή Πειραιάς – Σίφνος – Ιος -Σαντορίνη, την οποία εκτελεί τώρα το «Hellenic Ηighspeed» της Hellenic Seaways, θέτοντας σε τεστ την απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τη συγχώνευση των Αttica Group και Hellenic Seaways. Υπενθυμίζεται πως η Attica Group έλαβε από την Επιτροπή Ανταγωνισμού την έγκριση να εξαγοράσει τη Hellenic Seaways υπό προϋποθέσεις, μεταξύ των οποίων και η δέσμευση να αφήσει χώρο σε τυχόν ενδιαφερόμενους ανταγωνιστές της με συγκρίσιμα πλοία σε συγκεκριμένα δρομολόγια, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και η γραμμή Αττική – Ιος – Θήρα/Θήρα – Ιος – Αττική. Ετσι, εφόσον η Επιτροπή Ανταγωνισμού εγκρίνει ένα τέτοιο αίτημα της Seajets (αναφέρεται ως προϋπόθεση ότι πρέπει να διαθέτει κατάλληλα τεχνικά μέσα για την επαρκή ικανοποίηση της σύνδεσης για την οποία ζητεί την ενεργοποίηση των δεσμεύσεων, κάτι που εξασφαλίζει κατά πληροφορίες το «Paros Jet»), τότε το ΣΑΣ θα μπορεί να δώσει τελική έγκριση. Ακόμα δεν έχει γίνει γνωστή η γνωμοδότηση της Deloitte, η οποία είναι ο σύμβουλος που έχει προσλάβει η Επιτροπή Ανταγωνισμού για την παρακολούθηση της εφαρμογής της απόφασής της ούτε καν αν έχει καταλήξει σε απόφαση ώστε να συζητηθεί σήμερα το θέμα.
Πέμπτον, κύκλοι της ακτοπλοϊκής αγοράς σημειώνουν πως ένας από τους λόγους που επικρατεί αυτή η διευρυμένη αβεβαιότητα, πέραν της συγχώνευσης Attica – Hellenic είναι και το γεγονός πως επί πέντε μήνες φέτος το υπουργείο Ναυτιλίας δεν είχε στελεχώσει το ΣΑΣ και αυτό αυτονόητα δεν μπόρεσε να συνεδριάσει παρά μόνον προ μερικών εβδομάδων για πρώτη φορά, την ώρα που άλλες χρονιές είχαν γίνει τουλάχιστον πέντε συνεδριάσεις του μέχρι αυτή τη στιγμή της σεζόν. Ετσι έχουν σωρευθεί δεκάδες, αν όχι εκατοντάδες θέματα προς διευθέτηση.
Εκτον, η Golden Star Ferries που έκανε μεγάλο θόρυβο την άνοιξη για να δρομολογήσει εκπρόθεσμα τα δύο νέα της ταχύπλοα στις Κυκλάδες, τελικά δεν τα κατάφερε μετά τις πολλές αντιδράσεις του ανταγωνισμού. Πήρε μεν την έγκριση, αλλά για ώρες αναχώρησης που κρίθηκε από πολλούς πως δεν είχαν καμία εμπορική λογική. Ετσι, τα δρομολόγησε, με απόφαση του υπουργείου, στην ακτοπλοϊκή σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τις Σποράδες, η οποία και ξεκινά μεθαύριο Παρασκευή.
kathimerini.gr