Η Ρωσία σημειώνει ένα σημαντικό ορόσημο στη ναυπηγική βιομηχανία με την ολοκλήρωση του πρώτου LNG δεξαμενόπλοιου που κατασκευάστηκε σε εγχώριο ναυπηγείο. Το παγοθραυστικό πλοίο Aleksey Kosygin αναχώρησε από το ναυπηγείο Zvezda, κοντά στο Βλαδιβοστόκ, για δοκιμαστικά ταξίδια στις 25 Δεκεμβρίου. Πρόκειται για το πρώτο LNG δεξαμενόπλοιο που ολοκληρώθηκε στη Ρωσία, αν και βασικά τμήματά του κατασκευάστηκαν στη Νότια Κορέα.
Το Aleksey Kosygin θα ενταχθεί στον στόλο που εξυπηρετεί το βασικό ρωσικό έργο παραγωγής LNG, το Arctic LNG 2, το οποίο έχει αντιμετωπίσει σημαντικές καθυστερήσεις λόγω των κυρώσεων της Δύσης. Το έργο της Novatek, του βασικού μετόχου, χρειάζεται επειγόντως πλοία ικανά να επιχειρούν στις αρκτικές συνθήκες για τη μεταφορά LNG κατά τη διάρκεια του χειμώνα. Αν και αρχικά είχε σχεδιαστεί στόλος 21 παγοθραυστικών LNG δεξαμενόπλοιων για την εξυπηρέτηση του έργου, μέχρι στιγμής κανένα δεν είχε παραδοθεί.
Το Aleksey Kosygin, μήκους 300 μέτρων και πλάτους 48,8 μέτρων, ανήκει στην κατηγορία Arc7 και έχει σχεδιαστεί για αυτόνομη πλοήγηση στον Βόρειο Θαλάσσιο Δρόμο όλο τον χρόνο. Διαθέτει ισχυρή μονάδα παραγωγής ενέργειας 45 MW και ικανότητες να διασχίζει πάγο πάχους έως 1,7 μέτρων. Μετά την ολοκλήρωση των δοκιμαστικών ταξιδιών, αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία στις αρχές του 2025.
Η Samsung Heavy Industries (SHI) κατασκεύασε τα πιο σύνθετα τμήματα του πλοίου, όπως το κύτος μέχρι το εμπρόσθιο διαφράγμα φορτίου, το οποίο μεταφέρθηκε στο Zvezda τον Οκτώβριο του 2021. Το Zvezda ανέλαβε την ολοκλήρωση του πλοίου, συμπεριλαμβανομένης της εγκατάστασης της δεξαμενής φυσικού αερίου από τη γαλλική εταιρεία GTT και των προωθητικών εξαρτημάτων από ευρωπαϊκές εταιρείες όπως η MAN και η Wärtsilä.
Η SHI είχε συμφωνήσει να προμηθεύσει 15 κύτη στο Zvezda, αλλά μόνο πέντε παραδόθηκαν πριν την ακύρωση του συμβολαίου το 2024 λόγω των κυρώσεων. Τα υπόλοιπα κύτη παρέμειναν σε διάφορα στάδια κατασκευής, εγείροντας ερωτήματα για το πόσα πλοία θα μπορέσει η Ρωσία να ολοκληρώσει μόνη της.
Το επόμενο πλοίο στη σειρά, το Pyotr Stolypin, βρίσκεται σε παρόμοιο στάδιο κατασκευής με το Aleksey Kosygin και αναμένεται να παραδοθεί τους επόμενους μήνες. Ωστόσο, η τύχη των υπόλοιπων τριών πλοίων είναι αβέβαιη, καθώς η GTT και άλλες ευρωπαϊκές εταιρείες έχουν διακόψει τις εργασίες τους στη Ρωσία από το 2023, σύμφωνα με τα πακέτα κυρώσεων της ΕΕ.
Η Ρωσία καταβάλλει προσπάθειες για την ανάπτυξη δικής της τεχνολογίας μεμβράνης, ώστε να μειώσει την εξάρτηση από τη Δύση. Η εταιρεία Segezha Group έχει πιστοποιηθεί για την παραγωγή μονωτικών υλικών που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στις δεξαμενές των δεξαμενόπλοιων, ενώ έχει ήδη βρει εφαρμογή στη ναυπηγική βιομηχανία της Κίνας.
Το Aleksey Kosygin και το Pyotr Stolypin, όπως και το ναυπηγείο Zvezda, έχουν τεθεί υπό κυρώσεις από τις Ηνωμένες Πολιτείες, αντικατοπτρίζοντας την αυξημένη ένταση στις σχέσεις Δύσης-Ρωσίας. Η Ρωσία φιλοδοξεί να ενισχύσει τον «σκιώδη στόλο» της, έναν στόλο που αποφεύγει τις κυρώσεις για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου και LNG, ενισχύοντας την παρουσία της στον Αρκτικό Ωκεανό.
Η ναυπήγηση του Aleksey Kosygin σηματοδοτεί ένα σημαντικό βήμα για τη Ρωσία στην ανάπτυξη της εγχώριας ναυπηγικής της βιομηχανίας. Ωστόσο, οι κυρώσεις και οι γεωπολιτικές προκλήσεις συνεχίζουν να επηρεάζουν την πρόοδο του Arctic LNG 2, καθιστώντας το έργο έναν καθρέφτη της παγκόσμιας έντασης στον τομέα της ενέργειας και της ναυτιλίας.