Μια από τις σημαντικότερες εμπορικές αρτηρίες του πλανήτη, ο διατλαντικός θαλάσσιος δρόμος που ενώνει τις Ηνωμένες Πολιτείες με την Κίνα, δέχεται πρωτοφανείς πιέσεις, καθώς η εμπορική αποσύνδεση των δύο μεγαλύτερων οικονομιών του κόσμου αρχίζει να γίνεται ορατή στη ναυτιλιακή πραγματικότητα. Η νέα φάση της εμπορικής σύγκρουσης, υπό την προεδρία Τραμπ, προκαλεί σημαντική μείωση των ροών εμπορευμάτων, πτώση ναύλων και ανακατεύθυνση φορτίων, με ευρύτερες συνέπειες για την παγκόσμια ναυτιλία.
Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, η Hapag-Lloyd AG ακύρωσε το 30% των αποστολών της από την Κίνα προς τις ΗΠΑ, ενώ η Kuehne + Nagel International AG ανέφερε ότι ορισμένες εμπορικές γραμμές έχουν παγώσει εντελώς, με την εταιρεία να αναμένει πτώση 25%-30% στις κρατήσεις φορτίων από Κίνα προς ΗΠΑ το επόμενο διάστημα.
Η επιβολή δασμών 145% από τις ΗΠΑ και οι αντίστοιχες κινήσεις της Κίνας έχουν διαταράξει τη ναυτιλιακή ισορροπία. Αν και εξετάζεται πιθανή συμφωνία μεταξύ των δύο πλευρών — με συνομιλίες να αναμένονται σύντομα στην Ελβετία — η αβεβαιότητα παραμένει κυρίαρχη.
Τα αποτελέσματα είναι ήδη μετρήσιμα: η τιμή μεταφοράς ενός κοντέινερ 40 ποδών από τη Σαγκάη στο Λος Άντζελες υποχώρησε στα χαμηλότερα επίπεδα από το 2023, σύμφωνα με τη Drewry Shipping Consultants. Η κατακόρυφη πτώση των ναύλων επηρεάζει και άλλες γραμμές παγκοσμίως, καθώς η ένταση «ξεχειλίζει» πέρα από τον Ειρηνικό.
Η ναυτιλιακή κοινότητα βρίσκεται αντιμέτωπη και με νέα, πιο αυστηρά αμερικανικά μέτρα, όπως η κατάργηση της φορολογικής απαλλαγής για μικρά φορτία και η πρόταση επιβολής ειδικών τελών σε μεγάλα κινεζικά πλοία που προσεγγίζουν αμερικανικά λιμάνια.
Οι επιπτώσεις δεν περιορίζονται στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων. Στον τομέα των ξηρών φορτίων, η παύση εξαγωγών αμερικανικού άνθρακα και σόγιας προς την Κίνα οδηγεί σε μείωση αποστάσεων και άρα σε απώλειες για τον κλάδο dry bulk, αφού μειώνεται η ζήτηση σε “ton-mile”. Αντίστοιχα, στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων, η ροή αμερικανικού αργού προς την Κίνα σταμάτησε εντελώς τον Απρίλιο, μετά από αιχμή σχεδόν 174.000 βαρελιών την ημέρα τον Μάρτιο.
Τέλος, η εκτροπή πλοίων mid-voyage, όπως στην περίπτωση τάνκερ που μετέφερε αμερικανικό προπάνιο και αναγκάστηκε να αλλάξει πορεία λόγω κινεζικών τιμωρητικών μέτρων, φανερώνει το μέγεθος της αναστάτωσης που βιώνει σήμερα ο παγκόσμιος ναυτιλιακός χάρτης.
Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά ο Joe Kramek, επικεφαλής του World Shipping Council, «πρόκειται για μια εμπορική λωρίδα επάνω σε έναν παγκόσμιο αυτοκινητόδρομο – οι δονήσεις γίνονται αισθητές σε όλο τον πλανήτη».