Η πρόσφατη εκεχειρία μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και της πολιτοφυλακής των Χούθι στην Υεμένη, παρότι αποτελεί θετική εξέλιξη σε γεωπολιτικό επίπεδο, έχει προκαλέσει νέα ανησυχία στη ναυτιλιακή αγορά. Αναλυτές προειδοποιούν πως μια μαζική επιστροφή των πλοίων στις γραμμές της Ερυθράς Θάλασσας και του Σουέζ, από τις οποίες είχαν αποσυρθεί λόγω των συγκρούσεων, θα μπορούσε να οδηγήσει σε κατακόρυφη πτώση των ναύλων και νέα αναταραχή στην ήδη εύθραυστη ισορροπία του παγκόσμιου εμπορίου.
Σύμφωνα με στοιχεία της Xeneta, η επαναλειτουργία της θαλάσσιας οδού μέσω του Σουέζ θα μπορούσε να προκαλέσει μείωση της παγκόσμιας ζήτησης σε TEU-miles κατά 6%, σε σύγκριση με τα σημερινά, μακρύτερα δρομολόγια μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας. Η πρόβλεψη αυτή στηρίζεται σε ετήσια αύξηση 1% της παγκόσμιας ζήτησης για μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων μέσα στο 2025.
Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα είχε προκαλέσει άνοδο των spot ναύλων σε παγκόσμιο επίπεδο. Οι αυξήσεις ήταν εντυπωσιακές: 39% από την Άπω Ανατολή προς τη Βόρεια Ευρώπη, 68% προς τη Μεσόγειο, και αντίστοιχα 49% και 59% για τις δύο ακτές των ΗΠΑ. Όμως η πιθανή επιστροφή στη διαδρομή μέσω Σουέζ, σε συνδυασμό με επιβράδυνση στις αμερικανικές εισαγωγές λόγω δασμών, ενδέχεται να οδηγήσει σε ραγδαία υπερπροσφορά χωρητικότητας και κατάρρευση των ναύλων.
Ο Peter Sand, επικεφαλής αναλυτής της Xeneta, επισημαίνει πως μεταξύ όλων των γεωπολιτικών κρίσεων που επηρεάζουν τη ναυτιλία το 2025, η σύγκρουση στην Ερυθρά Θάλασσα παραμένει η πιο καθοριστική. Όπως τονίζει, «οποιαδήποτε ουσιαστική επιστροφή στην περιοχή θα έχει τεράστιες συνέπειες». Σε δηλώσεις του, προειδοποιεί ότι η πτώση των ναύλων μπορεί να είναι «ακόμα πιο σκληρή και πιο δραματική» λόγω της μείωσης εισαγωγών στις ΗΠΑ.
Παρότι ο Πρόεδρος Τραμπ ανακοίνωσε τον τερματισμό των αεροπορικών επιθέσεων κατά των Χούθι, και οι τελευταίοι δεσμεύτηκαν να σταματήσουν τις επιθέσεις σε αμερικανικά πλοία, η κατάσταση παραμένει περίπλοκη. Οι Χούθι ξεκαθάρισαν ότι η εκεχειρία δεν περιλαμβάνει το Ισραήλ, γεγονός που διατηρεί την αβεβαιότητα για το αν οι θαλάσσιες μεταφορές στην περιοχή μπορούν να επανέλθουν πλήρως.
Παρά τη συμφωνία κατάπαυσης του πυρός μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς από τον Φεβρουάριο, δεν έχει καταγραφεί αύξηση των διελεύσεων μέσω των Στενών Bab el-Mandeb ή του Σουέζ εντός του 2025. Εταιρείες, ναυλωτές και ασφαλιστές παραμένουν επιφυλακτικοί, ζητώντας ισχυρές εγγυήσεις για την ασφάλεια πλοίων, πληρωμάτων και φορτίων προτού εξετάσουν σοβαρά την επιστροφή τους στις προ κρίσης διαδρομές.
Ο ναυτιλιακός κλάδος γνωρίζει πολύ καλά πως μια βεβιασμένη επιστροφή στη διαδρομή του Σουέζ, χωρίς διασφαλισμένες συνθήκες, θα μπορούσε να οδηγήσει σε νέα επιβεβλημένα rerouting μέσω του Ακρωτηρίου, προκαλώντας αναστάτωση στην αλυσίδα εφοδιασμού — ένα σενάριο που κανείς δεν θέλει να επαναληφθεί μετά το σοκ του 2024.