ΠΡΩΤΕΥΣ.. ένα καθαρόαιμο ελληνικό βαποράκι, χτισμένο στο Πέραμα το 1973.
Ξεκίνησε την καριέρα του στη γραμμή της Κυλλήνης-Ζακύνθου περί τα μέσα της δεκαετίας του ’70, υπό την πλοιοκτησία του κ. Τυρογαλά. Εκεί αγαπήθηκε ιδιαιτέρως καθώς εξυπηρέτησε τη γραμμή για σχεδόν τρεις δεκαετίες. Έχοντας πολύ όμορφη εξωτερική εμφάνιση, σχεδιασμένο με αρμονικές γραμμές, με εντυπωσιακή πλώρη που ψηλώνει βαθμιαία, καλλίγραμμες τσιμινιέρες που τις γεφυρώνει ένα μεταλλικό μπαλκονάκι που περικλείει το οπίσθιο κατάρτι και πρύμνη που χαμηλώνει χωρίς περιττές υπερκατασκευές.
Όλα τα παραπάνω προσδίδουν στο βαποράκι μια λιτή, γλυκειά και χαμηλού ύψους συνολική παρουσία χωρίς πολλά έξαλα, με αποτέλεσμα ένα άριστο ταξίδεμα σε όλους τους καιρούς.
Δεν είναι τυχαίο λοιπόν που αγαπήθηκε τόσο πολύ και απόκτησε στο πέρασμα των χρόνων μια ισχυρή προσωπικότητα το ΠΡΩΤΕΥΣ, ένα όνομα που κουβαλά αναλλοίωτο στα γεμάτα αρμύρα χρόνια του, από τη γέννησή του σε ελληνικά χέρια. Από τα ελάχιστα πλοία που κράτησαν το όνομά τους, έτσι όπως βαφτίστηκε. Ελάχιστες και οι μετασκευές που πραγματοποιήθηκαν στην πορεία της καριέρας του, χωρίς να επηρεάσουν ιδιαίτερα την αρχική εμφάνιση του πλοίου.
ΒΑΠΟΡΑΚΙ ΤΕΣΣΑΡΩΝ ΘΑΛΑΣΣΩΝ..
Πολυταξιδεμένος και ακούραστος ο «ΠΡΩΤΕΑΣ», η καλλίγραμμη πλώρη του έσκιζε για σχεδόν τρεις δεκαετίες τα γαλάζια νερά του Ιονίου, κάνοντας ένα υπέροχο και επιτυχημένο δίδυμο με το έτερο ελληνικό βαποράκι της γραμμής, το ΙΟΝΙΣ. Το Ιόνιο Πέλαγος αποχαιρέτησε στις αρχές της δεκαετίας του 2000, κάνοντας ένα σύντομο πέρασμα από το Μυρτώο Πέλαγος, όπου εξυπηρέτησε στη γραμμή της Νεάπολης – Αγίας Πελαγίας Κυθήρων – Γυθείου.
Το 2006 ναυλώνεται από τη σημερινή του εταιρία, την ΑΝΕΣ και ταξιδεύει στο νοτιοανατολικό Αιγαίο, στα γραφικά νησιά των Δωδεκανήσων, φτάνοντας εως το μακρινό κομμάτι της Ελλάδας, το Καστελόριζο. Μια μοναδική εικόνα ενός όμορφου πλοίου που κοσμούσε με την παρουσία του ένα γραφικό λιμανάκι, την οποία είχαμε την ευκαιρία να θαυμάσουμε, όταν το Μάϊο του 2006 όλα τα τηλεοπτικά δίκτυα μετέδωσαν ζωντανά σε όλο τον κόσμο, τη μοναδική ολική έκλειψη ηλίου, που ήταν καλύτερα ορατή στην περιοχή του Καστελόριζου. Εκείνο το μεσημέρι όπου η μέρα μετατράπηκε σε νύχτα και επανήλθε γρήγορα, ο ΠΡΩΤΕΥΣ αγκυροβολημένος στο Καστελόριζο, πρόσθεσε μια ξεχωριστή πινελιά στη μοναδική εικόνα του φαινομένου.
Το 2008 το πλοίο πέρασε στην πλήρη πλοιοκτησία της ΑΝΕΣ και εξακολούθησε να ταξιδεύει μεταξύ των Δωδεκανήσων εώς και τα τέλη του 2012, έχοντας ως έδρα τη γραφική Σύμη και την κοσμοπολίτικη Ρόδο.
Την άνοιξη του 2013 η εταιρία έκανε το μεγάλο βήμα και δρομολόγησε το ΠΡΩΤΕΥΣ στη γραμμή των Βορείων Σποράδων, σηματοδοτώντας νέα δεδομένα στην εξυπηρέτηση των κατοίκων των νησιών και των τουριστών στη γραμμή, εξασφαλίζοντας το πιο σημαντικό: την καθημερινή σύνδεση με το λιμάνι του Βόλου, χειμώνα-καλοκαίρι.
Η αποστολή του arxipelagos κατόπιν επικοινωνίας με τα στελέχη της ΑΝΕΣ, προγραμμάτισε την πραγματοποίηση του αφιερώματος στο πλοίο για τις αρχές Ιουνίου του 2013, λίγο καιρό μετά την έναρξη δρομολογίων στη νέα γραμμή.
Μεσημέρι Σαββάτου 1 Ιουνίου. Ενα ακόμη ταξίδι ξεκινά! Το ιδιαίτερα ζεστό Πλήρωμα υποδέχεται την αποστολή μας στη Γέφυρα του πλοίου. Πρώτος μας υποδέχεται ο γιος του Καπετάνιου, κ. Αθανάσιος Αντωνίου, όπου εκτελεί χρέη δόκιμου Οικονομικού στο πλοίο, ενω παράλληλα πέρασε στη σχολή Εμποροπλοιάρχων για να ακολουθήσει το επάγγελμα-λειτούργημα του πατέρα του, Καπετάν Γιώργου Αντωνίου. Ο Καπετάν Γιώργος, Πλοίαρχος του ΕΓ/ΟΓ ΠΡΩΤΕΥΣ, με καταγωγή από την όμορφη και παραδοσιακή Γλώσσα Σκοπέλου, υπηρετεί στο πλοίο πάνω από δύο χρόνια. Αυτός και το αξιέπαινο Πλήρωμά του στηρίζουν το βαπόρι γιατί το αγαπούν ιδαιτέρως. Από την πρώτη στιγμή καταλάβαμε πως είναι όλη μαζί μια δεμένη ομάδα σε ένα ζεστό οικογενειακό κλίμα.
Στη Γέφυρα ακόμη γνωρίσαμε τον κ. Ύπαρχο του πλοίου, Καπετάν Ιωάννη Σίσκο με καταγωγή επίσης από τη Σκόπελο. Την ομάδα της Γέφυρας συμπληρώνει ο κ. Υποπλοίαρχος, Καπετάν Δημήτριος Φλουρής, καλός γνώστης κι αυτός της γραμμής των Β. Σποράδων, καθώς έχει καταγωγή από την Αρκίτσα.
Η θάλασσα είναι ήρεμη και η ημέρα ηλιόλουστη με ένα γλυκό αεράκι που μας βοηθά να ταξιδέψουμε και με το νου, να ξεχάσουμε την πραγματικότητα της καθημερινότητάς μας και να ασχοληθούμε με τα καταστρώματα του Πρωτέα, ένα σπάνιο πλέον εκπρόσωπο της μοναδικής τέχνης της ελληνικής ναυπηγικής των αρχών της δεκαετίας του ’70. Ακούστηκε μάλιστα ότι το πλοίο χτίστηκε βάσει ενός ιταλικού σχεδίου. Όμως σε κάθε του σίδερο, σε κάθε του βίδα, δηλώνει συνεχώς ότι είναι ‘Ελληνας. Στους περιπάτους που απολαύσαμε στους εξωτερικούς χώρους του πλοίου, μας εντυπωσίασε το τελείωμα των μπουλμέδων στην πρύμνη. Το τελείωμα είναι ημικυκλικό, γυρτό, καθαρά αεροδυναμικό και προσδίδει αμέσως την ελληνικότητα του πλοίου! Όπως τον παλιό καλό καιρό. Ελληνικά πλοία που είχαν τέτοιο τελείωμα ήταν το ΧΡΥΣΗ ΑΜΜΟΣ ΙΙ, το ΑΝΝΑ Λ (μετέπειτα ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ ΙΙ), το ΑΡΓΟΣΤΟΛΙ και πολλά ακόμη.
Οι «περαντζάδες» και τα ανοιχτά καταστρώματα είναι ο,τι ζητά ο επισκέπτης των νησιών, ο ρομαντικός ταξιδιώτης και ο καραβολάτρης: απεριόριστη επαφή με τη θάλασσα, τον αέρα και τον ήλιο. Ακόμη και για τις βροχερές και κρύες ημέρες των χειμερινών εποχών, τα δύο μεγάλα σαλόνια του πλοίου υπόσχονται ζεστή φιλοξενία, άνεση και πάνω απ ‘ όλα οικογενειακό και όχι απρόσωπο περιβάλλον. Οι δύο έμπειροι Προϊστάμενοι του πλοίου, οι κ.κ. Δημήτριος Κρασσάς, Προϊστάμενος Οικονομικός με καταγωγή επίσης από τη Γλώσσα Σκοπέλου και Αλέξανδρος Καλογεράκος, Προϊστάμενος Αρχιθαλαμηπόλος με καταγωγή από τη Λακωνία, προσφέρουν τα μέγιστα στη φροντίδα και την άνεση των επιβατών.
Κατεβαίνοντας στο μηχανοστάσιο εντυπωσιαστήκαμε από την άνεση, την πρακτικότητα των χώρων και την καθαριότητα, που δεν θυμίζει πλοίο του 1973. Το team της Μηχανής φροντίζει για την άριστη συντήρηση και λειτουργία των μηχανών και έτσι το όμορφο βαποράκι δουλεύει ακούραστα και ακατάπαυστα. Στο μηχανοστάσιο συναντήσαμε δύο Πρώτους Μηχανικούς: Το Μαστρό Οδυσσέα Παπαπαναγιώτη με καταγωγή από τη Ρόδο, τον οποίο προλάβαμε για μια ημέρα, καθώς την επομένη του αφιερώματος μας θα κατέθετε τα χαρτιά του για να βγει στη σύνταξη, ύστερα από μια πολυετή παρουσία στη θάλασσα.
Δέχτηκε μάλιστα να μας πει δυο λόγια on camera για τα μηχανικά μέρη του πλοίου καθώς και για την καριέρα του στη θάλασσα. Μια ενδιαφέρουσα συνέντευξη που έχετε τη δυνατότητα να παρακολουθήσετε στις οθόνες σας μέσα από το αφιέρωμα. Εμείς να του ευχηθούμε καλή ξεκούραση!
Ο νέος Α’ Μηχανικός του πλοίου, ο Μαστρό Κωνσταντίνος Καλουδιώτης με καταγωγή από την Πάτρα, ανέλαβε πρόσφατα καθήκοντα. Ελπίζουμε σύντομα να έχουμε την ευκαιρία να μιλήσουμε και μαζί του για το πλοίο. Του ευχόμαστε να έχει πάντα καλά ταξίδια με υγεία! Οι Αξιωματικοί που συμπληρώνουν την ομάδα της Μηχανής είναι οι κ.κ. Κωνσταντίνος Ζαγκώτσης Β’ Μηχανικός, Βασίλειος Κουτσομυτόπουλος Γ’ Μηχανικός και Δημήτριος Ανδρεάδης Γ’ Μηχανικός.
Στον καταπέλτη, όπως στα περισσότερα ταξίδια μας, γνωρίσαμε και το Ναύκληρο του ΠΡΩΤΕΥΣ: τον κ. Μιλτιάδη Φωτόπουλο από την Αθήνα.
Ευχόμαστε σε όλους να έχουν καλά ταξίδια σε ήρεμες θάλασσες!
Μέσα από τις συνεντέυξεις που πραγματοποιήσαμε με τις κάμερες του arxipelagos.com έχετε τη δυνατότητα να μάθετε περισσότερες πληροφορίες και πράγματα για το πλοίο. Τις συνεντεύξεις μας παραχώρησαν ευγενικά ο κ. Πλοίαρχος Καπετάν Γεώργιος Αντωνίου, ο κ. Ύπαρχος Καπετάν Ιωάννης Σίσκος, ο Α’ Μηχανικός Μαστρό Οδυσσέας Παπαπαναγιώτης, ο Προϊστάμενος Οικονομικός κ. Δημήτριος Κρασσάς, ο Προϊστάμενος Αρχιθαλαμηπόλος κ. Αλέξανδρος Καλογεράκος, ο κ. Υποπλοίαρχος Καπετάν Δημήτριος Φλουρής και ο δοκ. Οικονομικός και μελλοντικός Πλοίαρχος κ. Αθανάσιος Αντωνίου.
Απολαύστε ακόμη τα βίντεο που ετοιμάσαμε με ιδιαίτερη φροντίδα και περιλαμβάνουν εντυπωσιακά πλάνα από τις αφιξο-αναχωρήσεις στα νησιά, το μηχανοστάσιο και από τις μοναδικές στιγμές ταξιδιού!
Η επιστροφή μας στο λιμάνι του Βόλου την άλλη ημέρα σήμανε και το τέλος ενός ξεχωριστού ταξιδιού.
Το ταξίδι με το ΠΡΩΤΕΥΣ ήταν κάτι που θα το θυμόμαστε για πάντα. Συστήνουμε ανεπιφύλαχτα σε κάθε καραβολάτρη και σε όποιον του αρέσει να ταξιδεύει με πλοίο και να ζει από κοντά τη μαγεία του θαλασσινού ταξιδιού, να ταξιδέψει με τον Πρωτέα.
Να μυρίσει εκείνο το σπάνιο αέρα του παλιού κλασικού θαλασσινού ταξιδιού, που δεν υπάρχει πια μέσα στα αποστειρωμένα και απρόσωπα περιβάλλοντα των ταχυπλόων και των σύγρονων πλοίων που θυμίζουν περισσότερο κουτιά. Ο Πρωτέας θα σας ταξιδέψει όπως μόνο αυτός γνωρίζει. Όπως τότε, στις θάλασσες του Ιονίου. Είναι ένα από τα τελευταία δείγματα της ελληνικής ναυπηγικής τέχνης του παρελθόντος και αξίζει μια γνωριμία μαζί του. Γιατί ένα ταξίδι με το ΠΡΩΤΕΥΣ είναι εμπειρία πολύτιμη.. που εμείς θα κρατήσουμε σαν θησαυρό στην καρδιά μας.
Για το arxipelagos
Σίμος Μιχάλογλου
ΔΕΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ-ΑΦΙΕΡΩΜΑ
ΑΦΙΞΟ-ΑΝΑΧΩΡΗΣΕΙΣ ΣΤΑ ΛΙΜΑΝΙΑ
ΣΤΙΓΜΕΣ ΤΑΞΙΔΟΥ
ΞΕΝΑΓΗΣΗ ΣΤΟ ΜΗΧΑΝΟΣΤΑΣΙΟ
ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΙ ΧΩΡΟΙ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ: ΠΛΟΙΑΡΧΟΣ ( ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
ΣΙΣΚΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ: ΥΠΑΡΧΟΣ ( ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
ΠΑΠΑΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΟΔΥΣΣΕΑΣ Α’ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ ( ΠΡΩΤΕΥΣ ) ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΡΑΣΣΑΣ – ΠΡΟΙΣΤ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ – ΠΡΩΤΕΥΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
ΑΝΤΩΝΙΟΥ ΘΑΝΑΣΗΣ: ΔΟΚΙΜΟΣ ΠΛΟΙΑΡΧΟΣ ( ΠΡΩΤΕΥΣ )
ΔΕΙΤΕ ΟΛΟ ΤΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΑΠΟ ΤΟ ΠΡΩΤΕΥΣ
Για την πραγματοποίηση του αφιερώματος συμμετείχαν οι
- Σίμος Μιχάλογλου, Λίνα Ζαφείρη : Κάμερα
- Αντώνης Μέγγουλης: Φωτογράφιση
- Λίνα Ζαφείρη: Σημειώσεις
- Αθανάσιος Αντωνίου : Μετάφραση
- Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος: Montage, Computer. Graphics Animation,
Ευχαριστούμε θερμά για τη συνεργασία
Τον Πρόεδρο και τα μέλη του Δ.Σ. της ΑΝΕΣ Ναυτιλιακής Εταιρίας Σύμης και ιδιαιτέρως τον κ. Βασίλειο Παπακαλοδούκα για τη συνεργασία!
Ευχαριστούμε τέλος από το Πλήρωμα του πλοίου για τη ζεστή φιλοξενία, τους καλούς μας φίλους:
- τον κ. Πλοίαρχο, Καπετάν Γεώργιο Αντωνίου,
- τον κ. Ύπαρχο, Καπετάν Ιωάννη Σίσκο,
- τον κ. Α’ Μηχανικό, Μαστρό Κωνσταντίνο Καλουδιώτη,
- τον κ. Α’ Μηχανικό, Μαστρό Οδυσσέα Παπαπαναγιώτη,
- τον κ. Υποπλοίαρχο, Καπετάν Δημήτριο Φλουρή,
- τον κ. Β’ Μηχανικό, Μαστρό Κωνσταντίνο Ζαγκώτση,
- τον κ. Γ’ Μηχανικό, Μαστρό Βασίλειο Κουτσομυτόπουλο,
- τον κ. Γ’ Μηχανικό, Μαστρό Δημήτριο Ανδρεάδη,
- τον Προϊστάμενο Οικονομικό, κ. Δημήτριο Κρασσά,
- το Δόκιμο Οικονομικό, κ. Αθανάσιο Αντωνίου
- τον Προϊστάμενο Αρχιθαλαμηπόλο, κ. Αλέξανδρο Καλογεράκο
- και το Ναύκληρο, κ. Μιλτιάδη Φωτόπουλο
Σε όλο το Πλήρωμα του ΕΓ/ΟΓ ΠΡΩΤΕΥΣ ευχόμαστε καλά ταξίδια σε ήρεμες θάλασσες και τους ευχαριστούμε όλους θερμά για τη μεγάλη τους συμβολή στην προσπάθειά μας να αποδώσουμε όσο γίνεται καλύτερα ένα πλούσιο αφιέρωμα για ένα αγαπημένο πλοίο!