Ένα ταξίδι με το «Λατώ»
μια πραγματικά μοναδική εμπειρία με το αρχοντικό, καλοτάξιδο και γρήγορο βασιλοβάπορο της Κρήτης και της ΑΝΕΚ
Η ομάδα του Arxipelagos είχε την τύχη και τη χαρά να ζήσει ένα μοναδικό ταξίδι με τo βασιλοβάπορο της Κρήτης, το θρυλικό «ΛΑΤΩ» την Κυριακή 11 Σεπτεμβρίου 2011.
Αναχωρήσαμε από τον Πειραιά για τα Χανιά την Κυριακή το πρωΐ στις 10:00 π.μ. και γυρίσαμε το άλλο πρωΐ στον Πειραιά στις 06:00 π.μ. έχοντας ζήσει την εμπειρία ενός ταξιδιού που λίγα πλοία, πια, μπορεί να σου δώσουν. Είκοσι ώρες με μια Βασίλισσα, είκοσι ώρες με ένα πλοίο-θρύλος που συναγωνίζεται τη δόξα και τη λάμψη του «Κύδωνα».
Το «Λατώ» πουλήθηκε στην ΑΝΕΚ το 1987 και υπέστη ευρεία μετασκευή στο Πέραμα που ολοκληρώθηκε το 1989. Στη συνέχεια δρομολογήθηκε στη γραμμή της Αδριατικής (Πάτρα-Ηγουμενίτσα-Ανκώνα) ανεβάζοντας κατά πολύ το επίπεδο παροχής υπηρεσιών προς τον επιβάτη.
Το πλοίο φέρει το όνομα της αρχαίας πόλης «Λατώ» που υπήρξε αστικό κέντρο της πόλης-κράτους των Λατίων, της ισχυρότερης πόλης στον κόλπο του Μιραμπέλλου. Η αρχαία πόλη Λατώ βρίσκεται στα 12 χλμ. από τον ’γιο Νικόλαο και στα 3 χλμ. από το χωριό Κριτσά (το χωριό που γυρίστηκε «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται» του Νίκου Καζαντζάκη). Η Λατώ θεωρείται η καλύτερα διατηρημένη πόλη της κλασσικής-ελληνιστικής εποχής στην Κρήτη.
Το πλοίο λατρεύτηκε όσο λίγα στη γραμμή της Ανκώνας και δίκαια κατάφερε να αποσπάσει ένα σημαντικό μερίδιο τόσο σε επιβάτες όσο και σε οχήματα. Η δρομολόγηση των νεότευκτων πλοίων «Olympic Champion και «Hellenic Spirit οδήγησαν στην κάθοδο του «Λατώ» στα Χανιά. Η κίνηση αυτή αναβάθμισε κατά πολύ τη γραμμή των Χανίων. Το «Λατώ» αποτελεί εδώ και αρκετά χρόνια το δεύτερο σπίτι για πολλούς κατοίκους του νομού Χανίων και Ρεθύμνης. Και συνάμα αποτελεί εδώ και χρόνια μια από τις πιο αξιόπιστες πλωτές γέφυρες του Πειραιά με την Κρήτη.
Θα μπορούσε να πει κανείς ότι το πλοίο αυτό έχει ζυμωθεί με την αγάπη και το μεράκι όλων όσων το ταξιδεύουν τόσα χρόνια, από τον πλοίαρχο μέχρι το τζόβενο. Το πλοίο αγαπήθηκε και αγαπιέται όσο λίγα, διότι ανταποκρίθηκε με τον καλύτερο τρόπο στις απαιτήσεις επιβατών που εδώ και χρόνια έχουν μάθει να ταξιδεύουν σε πολύ υψηλά standards.
Τα 850 κρεβάτια, τα σαλόνια του πλοίου, τα εστιατόρια, το self-service, τα πέντε bar αλλά και οι εξωτερικοί χώροι του πλοίου μπορεί να ικανοποιήσουν και τον πιο απαιτητικό επιβάτη. Τα πέντε bar («Ερωφίλη», «’πτερα», «Sky, το bar στην Disco και το bar στην πισίνα) προσφέρονται για χαλάρωση, για διασκέδαση, για ονειροπόληση.
Το πλήρωμα του «Λατώ» αποτελούν περισσότεροι από 110 άνθρωποι. Όλοι μαζί καταφέρνουν να φέρουν πέρας την αποστολή τους διατηρώντας το βασιλοβάπορο της ΑΝΕΚ σε εξαιρετική κατάσταση και ικανοποιώντας τις ανάγκες και των πιο δύσκολων και των πιο απαιτητικών επιβατών. Η παροχή υπηρεσιών στο «Λατώ» είναι υποδειγματική.
Προϊστάμενος Αρχιθαλαμηπόλος είναι ο κ. Ντουροπολάκης Γεώργιος που έχει υπό την εποπτεία του 38 θαλαμηπόλους. Ακόμα υπάρχουν 26 επίκουροι. Ως Β-Αρχιθαλαμηπόλοι στο «Λατώ» δουλεύουν ο Βεργεράκης Ιωάννης και ο Παπαδάκης Αντώνιος. Η ομάδα δουλεύει με απίστευτη μεθοδικότητα και αποτελεσματικότητα και για αυτό το «Λατώ» θεωρείται πραγματικό σχολείο για θαλαμηπόλους, για επίκουρους, αλλά και για όλα τα μέλη του πληρώματος. Η αναφορά «έκανα στο Λατώ» αποτελεί την καλύτερη συστατική επιστολή για το πλήρωμα.
Από την πρώτη στιγμή που μπαίνεις στο πλοίο νιώθεις σαν να βρίσκεσαι στο σπίτι σου. Τα μέλη του πληρώματος υποδέχονται τον επιβάτη με τη ζεστασιά και τη φιλοξενία που για χρόνια αποτελεί σήμα-κατατεθέν της μεγάλης κρητικής εταιρείας. Στο «Λατώ» μπορεί κανείς να βρει ακόμα το μέτρο που πρέπει να χαρακτηρίζει ένα πλοίο.
Το πλοίο είναι λειτουργικό, το πλοίο είναι ανθρώπινο, το πλοίο είναι φιλόξενο. Το «Λατώ» δεν είναι ένα ακόμα πλωτό πολυτελές ξενοδοχείο, το «Λατώ» είναι πραγματικό πλοίο που μπορεί να προσφέρει στον επιβάτη την απόλαυση του αυθεντικού θαλασσινού ταξιδιού που τόσο σπανίζει στις μέρες μας.
Στα ανοικτά καταστρώματα, στο χώρο της πισίνας, στο ανοικτό bar της πρύμνης νιώθεις για τα καλά τη θάλασσα και νιώθεις να ξαναβρίσκεις την αίσθηση του ιδανικού θαλασσινού ταξιδιού. Επιπλέον για τους λάτρεις των γρήγορων γεύσεων, να πούμε ότι στο bar της πισίνας προσφέρεται γύρος, ο οποίος τιμάται ιδιαίτερα από τους επιβάτες.
Αλλά και οι λάτρεις της πίτσας δεν θα μείνουν καθόλου παραπονεμένοι, καθώς η πίτσα που παρασκευάζεται και προσφέρεται στο πλοίο συναγωνίζεται σε ποιότητα αυτές των καλύτερων εστιατορίων.
Και δεν είναι λίγοι οι επιβάτες που νιώθουν ότι δεν πρόλαβαν να χαρούν όσο θα ήθελαν το πλοίο κατά τη διάρκεια του ταξιδιού. Και γι αυτό σύντομα επιλέγουν ξανά και ξανά το «Λατώ» για ένα νέο ταξίδι-απόλαυση. Και η ΑΝΕΚ φροντίζει να κερδίσει ακόμα και την τελευταία εντύπωση, καθώς η προσφορά φρεσκοστυμένου χυμού από κρητικά πορτοκάλια και καφέ λίγο πριν κατέβει από το πλοίο αποτελεί για τον επιβάτη συμβολική κίνηση μιας αξεπέραστης φιλοξενίας. Και όλοι αφήνουν το πλοίο με τις καλύτερες εντυπώσεις.
Στο ταξίδι μας με το «Λατώ» είχαμε τη χαρά να συναντήσουμε ορισμένα από τα μέλη του πληρώματος και να μας μιλήσουν τόσο για την δική τους καριέρα, όσο και για το «Λατώ». Το κλίμα μεταξύ των μελών του πληρώματος είναι ζεστό, οικογενειακό και όλοι μαζί πετυχαίνουν να διατηρούν το πλοίο σε τόσο καλή κατάσταση.
Πλοίαρχος του πλοίου ήταν ο ρεθυμνιώτης καπετάν Απόστολος Αποστολάκης, ένας γνήσιος κρητικός καπετάνιος, οποίος διαδέχθηκε στο πλοίο τον καπετάν Βασίλη Πασχάλη. Ο καπετάν-Απόστολος Αποστολάκης καπετάψε ξανά στο «Λατώ» τα έτη 2007-2010, ταξιδεύοντας μάλιστα μαζί του μέχρι την Αλγερία όταν το πλοίο ναυλώθηκε εκεί το 2007 για δρομολόγια από Αλγερία για Μασσαλία και Γένοβα. Έπειτα από περάσματα από το Olympic Champion, το Hellenic Spirit και το «Κρήτη Ι» ξαναγυρίσε και πάλι στο αγαπημένο του «Λατώ». Το πλοίο είναι βαρύ βαπόρι, καλοτάξιδο και σταθερό στη θάλασσα. Καθώς, όμως, είναι μονοτίμονο, με μπαταριστές μηχανές χρειάζεται μεγάλη προσοχή κατά το δέσιμο.
Ο καπετάνιος θα πρέπει να έχει προσχεδιάσει τις κινήσεις που θα κάνει κατά τη διαδικασία προόσδεσης και, ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν, οι κινήσεις αυτές μπορεί να είναι διαφορετικές. Γι αυτό και η καλή συνεργασία με τον Α Μηχανικό αποτελεί το σημείο-κλειδί. Και στο συγκεριμένο πλοίο, η συνεργασία γέφυρας-μηχανής είναι αρμονική.
Και από τη γέφυρα του «Λατώ» έχουν κατά καιρούς περάσει ορισμένοι από τους πιο έμπειρους πλοιάρχους της ακτοπλοΐας μας, όπως ο καπετάν Γιώργης Δουρδουντουδάκης, ο καπετάν Γιώργης Σανδαλάκης, ο καπετάν Γιώργης Κολυδάς, ο καπεταν Χαράλαμπος Πετράς, ο καπετάν Γιάννης Φραγκογιάννης, ο καπεταν Διαμαντής Παπαγεωργίου, ο καπετάν Γιάννης Κουράκης, ο καπεταν Βασίλης Πασχάλης, κ.ά.
Ύπαρχος του «Λατώ» είναι ο καπεταν-Στέλιος Κριθηνάκης από την Παναγία Πεδιάδος Ηρακλείου. Έχει περάσει από το «Κρήτη Ι», το «Κρήτη ΙΙ», τα «Λευκά Όρη» και άλλα πλοία. Η δουλειά του είναι δύσκολη, καθώς έχει να φορτώσει μέχρι 100 φορτηγά, από τα οποία τα περισσότερα είναι ξεκοτσαρισμένα, και 550 αυτοκίνητα. Μας τόνισε ότι είναι τέτοια η επιτυχία του «Λατώ», ώστε η εταιρεία φρόντισε η μετασκευή του «Ελυρος» να βασιστεί σε ορισμένα βασικά στοιχεία της μετασκευής του «Λατώ», τα οποία αποδείχθηκαν σημαντικά για την επιτυχία του.
Πρώτος μηχανικός του πλοίου είναι ο μαστρο-Μανώλης Βολακάκης, γέννημα-θρέμμα της ΑΝΕΚ. Η συνεργασία του με τον καπετάν-Απόστολο Αποστολάκη αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση. Ο μαστρο-Μανώλης έχει περάσει από τα μηχανοστάσια των περισσσότερων πλοίων της ΑΝΕΚ («Κρήτη», «Κάντια», «Ρέθυμνο», «Λισσός», «’πτερα», κ.ά.). Ο «Βίος και η Πολιτεία» του μαστρο-Μανώλη Βολακάκη τον κατατάσσουν ως έναν από τους εμπειρότερους μηχανικούς της Ακτοπλοΐας μας.
Μαζί με την υπόλοιπη ομάδα του Μηχανοστασίου (συνολικά 15 άτομα) φροντίζει για την άψογη διατήρηση των μηχανών του πλοίου. Και τα 21 μίλια του «Λατώ» συνηγορούν για την εξαιρετική ποιότητα της δουλειάς τους.
Τελειώνοντας θα πρέπει, όμως, να τονίσουμε ότι στην πραγματικότητα ένα ταξίδι με το «Λατώ» είναι πολύ δύσκολο να περιγραφεί με λεπτομέρεια, διότι δεν υπάρχουν λόγια για να εκφράσουν τα συναισθήματα που μένουν στον επιβάτη.
Και, πέρα από τα πολυτελή σαλόνια, τις περιποιημένες καμπίνες, τους άνετους εξωτερικούς χώρους, τα μοναδικά φαγητά, αυτό που είναι, τουλάχιστον, σημαντικό είναι το φωτεινό χαμόγελο, η ζεστασιά, ο αυθορμητισμός, η φιλοξενία που σε κάνουν να σκεφτείς ότι αυτό το βαπόρι είναι προικισμένο πλουσιοπάροχα. Και, ίσως, τελικά η μόνη λέξη που να μπορεί να τα συμπεριλάβει όλα αυτά μαζί να είναι η λέξη «ΛΑΤΩ».
ΔΕΙΤΕ ΤΗΝ ΒΙΝΤΕΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ
-
- ΑΦΙΞΟ- ΑΝΑΧΩΡΗΣΕΙΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΓΕΦΥΡΑ
- ΣΤΙΓΜΕΣ ΤΑΞΙΔΙΟΥ
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ
Για την πραγματοποίηση του αφιερώματοs συμμετείχαν οι:
- Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος, Σίμος Μιχάλογλου:Κάμερα
- Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος: Φωτογράφιση
- Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος: Montage, Computer. Graphics Animation,
Ευχαριστούμε θερμά τη διοίκηση της ΑΝΕΚ,
το εμπορικό τμήμα, την κυρία Κανατάκη και τον Αρχιπλοίαρχο DPA, Πέτρο Χατζηδάκη, που μας χορήγησαν την άδεια για να πραγματοποιήσουμε το αφιέρωμα του πλοίου.
Ένα ευχαριστώ από καρδιάς για τη φιλοξενία που μας πρόσφεραν οι άνθρωποι του «Λατώ».