IMO: 7521651
Building year: 1977
Building yard: Luigi Orlando Shipyards, Italy (#145)
Owner: Hellas Ferries
Operator: Hellenic Seaways
Length: 123,8 m
Breadth: 125,7 m
Draft: 5,2 m
GT: 4.835
Machinery: GMT
Speed: 20 kn.
Number of passengers: 1.222
Number of cars: 230
Lanemetres: 400
Port of registry:Piraeus
Flag: Greece
Former owners: Ventouris Ferries (1994-1999) Tirrenia di Navigazione (1977-1994)
«Εξπρές Πήγασος»
Ένα μαγικό ταξίδι
με το αγαπημένο πλοίο
της Hellenic Seaways
πάνω στη ρότα που χάραξε ανεξίτηλα ο «Κύκνος»
Το Σάββατο 23 Ιουνίου είχαμε τη χαρά να ταξιδέψουμε ξανά με το αγαπημένο μας «Εξπρές Πήγασος» της Hellenic Seaways στη γραμμή από τον ’γιο Κωνσταντίνο για Σκιάθο-Σκόπελο-Αλόννησο. Η γραμμή αυτή εγκαινιάστηκε από τον θρυλικό «Κύκνο» το 1965 και δεν ήταν λίγες οι φορές που θυμηθήκαμε ξανά το πλοίο με τον ζωγραφισμένο κύκνο στη μάσκα της πλώρης.
Το πρωϊνό, λοιπόν, εκείνης της ημέρας βρεθήκαμε στο λιμάνι του Αγίου Κωνσταντίνου. Στον καταπέλτη του πλοίου μας υποδέχθηκε ο πλοίαρχος του πλοίου καπετάν-Βασίλης Γεροντάκης και ο ύπαρχος του πλοίου καπετάν-Γιώργος Πιτσικάλης. Τι άλλο θα μπορούσε κανείς να ζητήσει, ταξίδι με το «Εξπρές Πήγασος» και συνάντηση με τον καπετάν-Βασίλη Γεροντάκη, θρυλική μορφή στις γέφυρες των ελληνικών ποσταλιών για 23 συνεχή χρόνια.
Οι εκπλήξεις, όμως, δεν θα σταματούσαν εδώ. Τα μέλη του πληρώματος ήταν όλα εξαιρετικά και στη διάρκεια του ταξιδιού θα είχαμε τη χαρά να συνομιλήσουμε με αρκετούς από αυτούς. Αξιωματικοί της γέφυρας, αξιωματικοί της μηχανής, Οικονομικοί αξιωματικοί, Αρχιθαλαμηπόλος,
Επίκουροι, Λοστρόμος, Ναύτες έμοιαζαν όλοι σαν να τους είχε κανείς διαλέξει προσεκτικά. ’νθρωποι με μεγάλη αγάπη για τη θάλασσα και το καράβι, άνθρωποι με άποψη, άνθρωποι με μεράκι, άνθρωποι με αγάπη για τη δουλειά τους. Αλλά και κάτι ακόμα ιδιαίτερα σημαντικό, ένα πλήρωμα εξαιρετικά δεμένο και μονιασμένο, ένα πλήρωμα που θα έκανε τα πάντα για τον καπετάν-Βασίλη το Γεροντάκη. Αυτό το έβλεπε κανείς στα μάτια τους και τις κινήσεις τους. Και αυτό το γεγονός ήταν κάτι που θα μας τονίσει και ο ίδιος ο καπετάν-Βασίλης στη συνέντευξη που μας παραχώρησε.
Και θα ρωτήσει, βέβαια, κανείς πότε πρόλαβαν να δεθούν τα μέλη του πληρώματος τόσο πολύ, αφού είχαν ξεκινήσει τα δρομολόγια λίγες μέρες πριν. Η απάντηση θα φανεί μέσα από τις ιδιαίτερες συζητήσεις που κάναμε με τα μέλη του πληρώματος. Όλοι έχουν ξανακάνει μαζί με τον καπετάν-Βασίλη αρκετές φορές στο παρελθόν στο «Εξπρές Πήγασος», αλλά και σε άλλα πλοία της εταιρείας. Σχέσεις που έχουν σμιλευτεί για τα καλά μέσα από ταξίδια χρόνων και χρόνων.
Το «Εξπρές Πήγασος» ανήκει στην Hellenic Seaways από τα τέλη του 1999, μια μεγάλη εταιρεία που δημιουργήθηκε την απορρόφηση άλλων εταιρειών . Στα χρόνια που μεσολάβησαν πολλά πλοία της «παλιάς φουρνιάς» σταμάτησαν να ταξιδεύουν με τα σινιάλα της εταιρείας. Απέμειναν μόνο δύο από αυτά να συνεχίζουν περήφανα τα ταξίδια τους. Είναι το «Εξπρές Σαντορίνη» που από το καλοκαίρι του 2007 ταξιδεύει στα νησιά του συμπλέγματος των Αζορών και το «Εξπρές Πήγασος».
Η παραμονή τους στην εταιρεία αποδείχθηκε σίγουρα πετυχημένη, μιας και οι ναυλώσεις του «Εξπρές Σαντορίνη» αποδείχθηκαν εξαιρετικά επικερδείς για την εταιρεία, ενώ το «Εξπρές Πήγασος» είναι ικανό να καλύψει με εξαιρετικό τρόπο τα κενά που μπορούν ενδεχομένως να δημιουργηθούν σε μια γραμμή που δραστηριοποιούνται πλοία της εταιρείας, ή ενδεχομένως, και κάποιας άλλης εταιρείας. Ακόμα το πλοίο είναι εξαιρετικά οικονομικό όσον αφορά την κατανάλωση πετρελαίου, περίπου ένα τόνο την ώρα, γεγονός που στις μέρες μας αποτελεί ζήτημα πρωτίστης σημασίας.
Το πλοίο είναι κυριολεκτικά «πασπαρτού», όπως φαίνεται και από τις παρακάτω περιπτώσεις δρομολόγησής του. Το πλοίο δρομολογήθηκε στα τέλη Φεβρουαρίου 2012 στη γραμμή Βόλος-Σκιάθος-Σκόπελος-Αλόννησος σε αντικατατάσταση του «Εξπρές Σαντορίνη» μέχρι την επαναδρομολόγηση του «Εξπρές Σκιάθος». Το ίδιο είχε συμβεί και τον Φεβρουάριο του 2011, όταν το πλοίο αντικατέστησε το «Εξπρές Σαντορίνη» που είχε μεταβεί τότε στη Λιβύη. Τον Σεπτέμβριο του 2011 δρομολογήθηκε, προσωρινά, στη γραμμή των Δυτικών Κυκλάδων σε αντικατάσταση του «’γιος Γεώργιος». Από το καλοκαίρι του 2010 ξεκίνησε δρομολόγια σε τρίμηνη βάση στη γραμμή ’γιος Κωνσταντίνος-Σκιάθος-Σκόπελος-Αλόννησος, δρομολόγιο το οποίο ακολουθήσαμε και εμείς.
Το πλοίο διατηρείται σε εξαιρετική κατάσταση και αξίζουν θερμά συγχαρητήρια τόσο στα μέλη του πληρώματος, όσο και στην εταιρεία, η οποία προχώρησε πριν από 2-3 χρόνια σε μια ριζική ανακαίνιση των εσωτερικών χώρων του πλοίου που συνοδεύτηκε από κατάργηση των καμπινών των επιβατών και μετατροπή τους σε καμπίνες πληρώματος. Εδώ, τα μέλη του πληρώματος έχουν καμπίνες ψηλά και όχι κάτω από το garage, όπως συνηθιζόταν παλαιότερα.
Για το πλοίο τι να πρωτοπεί κανείς. Το θρυλικό ιταλικό σκαρί Epresso Venezia «αναδύθηκε» στα ναυπηγεία Luigi Orlando το 1977. Μέλος μιας εξαιρετικής πορτάδας πλοίων που είχαμε τη χαρά να χαρούμε για χρόνια στα νερά μας, όπως το Espresso Grecia και το «Egitto Express που μεταμορφώθηκε, στην πορεία. Πλοία εύχρηστα, λειτουργικά που δεν φτιάχτηκαν, βέβαια, για να μπαίνουν στον Εύδηλο, τη Σκόπελο, την Αλόννησο και τα Αντικύθηρα, αλλά που η επιδεξιότητα των ελλήνων ναυτικών κατάφερε να τα βάλει σε οποιαδήποτε κατ ευφημισμόν λιμάνι του Αιγαίου.
Το 1994 ο μεγαλοφυής Γιώργος Βεντούρης αγοράζει το πλοίο, το μετονομάζει «Πήγασο» και το δρομολογεί στη γραμμή Ηγουμενίτσα-Κέρκυρα-Μπάρι. Είναι η χρονιά που η Ventouris Ferries αγοράζει και το «Pollux, το οποίο όμως θα πουλήσει με τη σειρά της στη ΝΕΛ (σημερινό «Θεόφιλος»). Το πλοίο, όμως, δεν θα παραμείνει για πολύ στη νέα του γραμμή. Οι οικονομικές δυσκολίες της Ventouris Sea Lines θα οδηγήσουν στο δέσιμο των πλοίων της και θα φέρουν τον «Πήγασο» τον Ιούλιο του 1996 στο Αιγαίο και στη γραμμή των Δυτικών Κυκλάδων.
Στη γραμμή Πειραιάς-Κύθνος-Σέριφος-Σίφνος-Κίμωλος-Μήλος-Φολέγανδρος-Σίκινος-Ίος-Θήρα, το πλοίο θα γράψει μεγάλη ιστορία και θα αγαπηθεί πάρα πολύ. Θα παραμείνει εδώ μέχρι τα τέλη του 2003, όταν και θα μετατεθεί στη γραμμή της Ικαρίας-Σάμου. Μέχρι το 2003 πλοίαρχος του πλοίου είχε παραμείνει ο καπετάν-Βαγγέλης Αντωνόπουλος, ενώ τη σκυτάλη θα την πάρει στη συνέχεια ο καπετάν-Βασίλης ο Γεροντάκης. Κατά καιρούς τα χειριστήριά του τα έχουν πιάσει τόσο ο καπετάν-Νίκος Χάλαρης, όσο και ο καπετάν-Στέλιος Καρβέλης, ο οποίος το ταξίδεψε πέρισυ ξανά στις Δυτικές Κυκλάδες.
Σε όλα αυτά τα χρόνια το πλοίο θα περάσει από πολλές γραμμές, όπως τη γραμμή Πειραιάς-Εύδηλος-Φούρνους-Καρλόβασι-Βαθύ, τη γραμμή Πειραιάς-Κύθηρα-Αντικύθηρα-Καστέλλι Κισσάμου, τις γραμμές των Βόρειων Σποράδων (τόσο από Βόλο, όσο και από ’γιο Κωνσταντίνο), αλλά και τη γραμμή Καβάλα-Λήμνος-Μυτιλήνη-Χίος-Σάμος.
Ξεχωριστή, βέβαια, στιγμή αποτελεί η συμμετοχή του ως συνοδό πλοίο της αναβίωσης της Αργοναυτικής Εκστρατείας, η οποία αυτή τη φορά δεν κατευθυνόταν προς την μυθική Κολχίδα, αλλά προς τη Βενετία. Για οικονομικούς λόγους, το εγχείρημα σταμάτησε στην Πρέβεζα, αλλά η συμμετοχή, έστω και μέχρι την Πρέβεζα, αποτέλεσε ξεχωριστή εμπειρία για όλους, όπως θα μας μιλήσει σχετικά και ο καπετάν-Βασίλης (θα το διαβάσετε στο ιδιαίτερο αφιέρωμα για τον καπετάνιο).
Το πλοίο, πια, ταξιδεύει μόνο ως ημερόπλοιο, μιας και δεν διαθέτει καμπίνες επιβατών και σίγουρα οι επιλογές δρομολογίων έχουν περιοριστεί. Παρόλα αυτά, αποτελεί σίγουρα μπαλαντέρ για την εταιρεία του και μπορεί, ανάλογα με τις ανάγκες που παρουσιάζονται, να δρομολογηθεί, έστω και προσωρινά, σε πολλές γραμμές.
Μια γραμμή που, ενδεχομένως, θα πρέπει να του ταιριάζει είναι αυτή της Ραφήνας για ’νδρο-Τήνο-Μύκονο, ή για Σύρο-Πάρο-Νάξο. Μέχρι τώρα από τη Ραφήνα δεν έχει ακόμα περάσει, αλλά με αυτά τα πλοία όλα μπορεί να τα περιμένει κανείς. Η διατήρησή του σε εξαιρετική κατάσταση αποτελεί ανά πάσα στιγμή πασαπόρτι για μια πιθανή δρομολόγηση σε κάποια γραμμή.
Το πλοίο μεταφέρει συνολικά 180-185 αυτοκίνητα σε δύο garage, ανάλογα με το μέγεθος των αυτοκινήτων. Στο επάνω, βέβαια, garage και στα πατάρια, δεν μπαίνουν μεγάλα αυτοκίνητα, μιας και το στένεμα είναι μικρό για να ανέβουν. Τον καταπέλτη για το επάνω garage τον χρησιμοποιούν μόνο στον ’γιο Κωνσταντίνο και τη Σκιάθο.
Όταν μεταφέρει και φορτηγά, μεταφέρει διακόσια μέτρα φορτηγά και 110 Ι.Χ. στο επάνω garage, στο πλωριό ραμπάκι, στα πατάρια και κάτω από τα πατάρια.
Το πλοίο έχει δύο κύριες μηχανές, 7.500 ίππων η κάθε μία, συνολικά 15.000 ίπποι το πλοίο. Το πλοίο διαθέτει τέσσερις ηλεκτρομηχανές, από τις οποίες οι δύο είναι οι παλιές FIAT που υπήρχαν στο βαπόρι, ενώ έχουν τοποθετηθεί τελευταία άλλες δύο ηλεκτρομηχανές από τις οποίες η μία είναι μεγάλης ισχύος WARTZILA, 950 KW, και μία μικρή VOLVO, η οποία χρησιμοποιείται όταν δεν υπάρχει ανάγκη για πολλά φορτία.
Οι μηχανές του πλοίου καίνε είτε fuel στο ταξίδι, είτε diesel στα λιμάνια. Οι μηχανές είναι πολύ οικονομικές, καθώς στο κυκλικό ταξίδι καταναλώνουν συνολικά γύρω στους 12 τόνους με οικονομική ταχύτητα στα 16-17 μίλια την ώρα.
Το πλοίο διατηρείται σε πολύ καλή κατάσταση και η εταιρεία έχει επενδύσει πάνω του σημαντικά ποσά. Τελευταία τοποθετήθηκαν τα monitor που δείχνουν τα στοιχεία λειτουργίας της μηχανής (θερμοκρασία, πιέσεις, καυσαέρια, νερά, λάδια), η ηλεκτρομηχανή VOLVO και ένα compresser επιπλέον για αέρα για τις μηχανές.
Ο καπετάν-Βασίλης θα μας τονίσει πολλές φορές ότι το πλοίο είναι θαλασσοβάπορο: «Το πιο θαλασσοβάπορο που έχω κάνει. Η συμπεριφορά του στη θάλασσα είναι εξαιρετική. Το πλοίο αν το δει κανείς απέξω είναι σκέτη ομορφιά. Το καράβι αυτό το λέω αθάνατο, εφόσον συνεχιστεί να συντηρείται όπως τώρα. Έγινε πολύ καλή δουλειά και φέτος κατά τη διάρκεια της επισκευής. Το «Εξπρές «Πήγασος» είναι ένα βαπόρι-δάσκαλος για τους νέους ναυτικούς».
Νομίζω ότι οι μόνες δύο λέξεις που είναι από μόνες τους ικανές να περιγράψουν το πλοίο είναι
. «Εξπρές Πήγασος».
ΔΕΙΤΕ ΟΛΟ ΤΟ BINTEO AΦΙΕΡΩΜΑ ΤΟΥ EXPRESS PEGASUS
ΑΝΑΧΩΡΗΣΗ ΑΠΟ ΑΓΙΟ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ
ΑΦΙΞΗ ΣΤΗΝ ΣΚΙΑΘΟ
ΑΦΙΞΗ ΣΤΗΝ ΣΚΙΑΘΟ ( Επιστροφή απο Σκόπελο )
«ΤΕΛΟΣ ΤΑΞΙΔΙΟΥ»
ΣΤΙΓΜΕΣ ΤΑΞΙΔΙΟΥ
.
ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΙ ΧΩΡΟΙ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΜΗΧΑΝΟΣΤΑΣΙΟΥ
ΒΑΣΙΛΗΣ ΓΕΡΟΝΤΑΚΗΣ : ΠΛΟΙΑΡΧΟΣ
ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΥΡΙΑΖΟΠΟΥΛΟΣ: ΠΡ. ΑΡΧΙΘΑΛΑΜΗΠΟΛΟΣ
ΔΕΙΤΕ ΟΛΟ ΤΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΑΠΟ ΤΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΤΟΥ EXPRESS PEGASUS
Για την πραγματοποίηση του αφιερώματοs συμμετείχαν οι:
- Σίμος Μιχάλογλου, Λίνα Ζαφείρη: Κάμερα
- Αντώνης Μέγγουλης: Φωτογράφιση
- Λίνα Ζαφείρη : Σημειώσεις
- Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος: Montage, Computer. Graphics Animation,
ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΘΕΡΜΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΤΗΝ HELLENIC SEAWAYS
- Τον Πρόεδρο του Δ.Σ., κ.Ιωάννη Σ. Βαρδινογιάννη,
- Τον Αντιπρόεδρο του Δ.Σ., κ.Αντώνη Αγαπητό,
- Τον Γενικό Εμπορικό Διευθυντή, κ.Βασίλη Κάτσαρη,,
- Τον Διευθυντή Επιχειρησιακής Λειτουργίας, κ. Κωνσταντίνο Φορτετσανάκη,
- Τον Διευθυντή Ξενοδοχειακού και Εξυπηρέτησης πελατών, κ. ’ρη Κατσαΐτη,
- Τη Σύμβουλο Marketing και Δημοσίων Σχέσεων, κ. Θεοδώρα Ρήγα
- Και την κ. Ελένη Πετσετάκη από το Τμήμα Marketing και Δημοσίων Σχέσεων της HELLENIC SEAWAYS!
ΕΥΧΑΡΙΣΤΟYΜΕ ΘΕΡΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΕΡΟΧΗ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ ΤΟΥ ΕΞΠΡΕΣ ΠΗΓΑΣΟΣ
- Τον κ.Πλοίαρχο, Καπετάν Βασίλη Γεροντάκη,
- Τον κ.Α’ Μηχανικό, Μαστρο Γιάννη Κολινιάτη,
- Τον κ.Ύπαρχο, Καπετάν Γιώργο Πιτσικάλη,
- Τον κ.Προϊστάμενο Οικονομικό, Ιωάννη Κυρτάτα,
- Τον κ.Προϊστάμενο Αρχιθαλαμηπόλο, Ανδρέα Κυριαζόπουλο,
- Τον κ.Φροντιστή, Αντώνη Βαλσαμή,
- Τον κ.Ναύκληρο, Αλέξανδρο Κατεβάτη,
- Και όλους τους Αξιωματικούς και το Πλήρωμα του ΕΞΠΡΕΣ ΠΗΓΑΣΟΣ,