Έλυρος – ο αρχηγός του Κρητικού πελάγους
Ταξίδι γνωριμίας με το Έλυρος της Anek Lines, είχε την ευκαιρία να πραγματοποιήσει το Arxipelagos.
Πρόκειται για το τρίτο και καλύτερο πλοίο που μετασκεύασε ειδικά για τη γραμμή των Χανίων, τη γραμμή της!
Το πρώτο ήταν το θρυλικό Κύδων το 1970, από όπου και ξεκίνησε η 50χρονη ιστορία της Ανεκ, το άλλο ήταν το υπερσύγχρονο, για το 1987, Άπτερα με τις κυλιόμενες σκάλες και τους προσεγμένους εσωτερικούς χώρους και το 2008 με το Έλυρος, ένα πλοίο καύχημα για την Ανεκ.
Με πρώτιστο σκοπό την εξυπηρέτηση του Χανιώτη επιβάτη και αυτοκινητιστή, αλλά και τη στήριξη του τουρισμού του νομού.
Το πλοίο ναυπηγήθηκε το 1998 στα ιαπωνικά ναυπηγεία Mitsubishi, με ολικό μήκος 192 μέτρα, πλάτος 27 μέτρα και βύθισμα 6,70 μέτρα, ως Sunflower Tsukuba.
Τον Ιούλιο του 2007 αγοράστηκε από την Ανεκ, τον Αύγουστο του ίδιου έτους έφθασε στο Πέραμα και λίγο αργότερα στο Κερατσίνι ξεκίνησε η μετασκευή του, τομέα στον οποίο η Ανεκ έχει πολύ μακρά παράδοση.

Το Έλυρος δεν κρύβει τη συγγένεια του με τα πλοία Λευκά Όρη και Σοφοκλής Β. που κατείχε η Ανεκ, ούτε βέβαια με το δημοφιλές Αριάδνη της HSW, που μοιράζονται την ίδια γάστρα – γραμμές, τις ίδιες περίπου διαστάσεις, καθώς και πανομοιότυπα μηχανικά μέρη και διάταξη.
Έτσι λοιπόν η συγγένεια με τα παραπάνω πλοία, εγγυάται, το άνετο και ασφαλές κροσάρισμα του Μυρτώου και Κρητικού πελάγους, ακόμη και όταν η “συνομιλία” του Έλυρος και της θάλασσας γίνεται πιο “έντονη”.
Το βαπόρι το Σεπτέμβριο του 2008, μετά το πέρας της μετασκευής βγήκε αγνώριστο, με εντελώς αλλαγμένο προφίλ, επιβλητικό, με μοντέρνα τσιμινιέρα και με αεροδυναμικές πινελιές πλώρα – πρύμα

Κατά τη διάρκεια της πολυαναμενόμενης μετασκευής οι απαιτήσεις ήταν πολλές και κατά συνέπεια και οι αλλαγές που έγιναν στο πλοίο.
Άλλαξαν θέση στους δύο τεράστιους καταπέλτες, μεταφέροντας τους πρύμα με σκοπό τα χαώδη γκαράζ των 2000 lane m. να γίνουν λειτουργικά, να χωράνε τα πάντα όλες τις εποχές και να πραγματοποιείται γρήγορη φορτοεκφόρτωση.
Το ρεμέντζο της πρύμνης κατέβηκε κατά δύο ντεκ, με σκοπό να “καλούν” καλύτερα οι κάβοι.
Το deck No 7 των κοινόχρηστων χώρων απαιτήθηκε να είναι όσο πιο ψηλό γίνεται και αβέρτο, για να έχει την αίσθηση της άνεσης ο επιβάτης.
Το βαπόρι το Σεπτέμβριο του 2008, μετά το πέρας της μετασκευής βγήκε αγνώριστο, με εντελώς αλλαγμένο προφίλ, επιβλητικό, με μοντέρνα τσιμινιέρα και με αεροδυναμικές πινελιές πλώρα – πρύμα.
Πραγματοποιήθηκαν δύο τελετές εγκαινίων, μία στον Πειραιά και μία στα Χανιά την επόμενη ημέρα, που άφησαν εποχή και πολλές χιλιάδες κόσμου επισκέφθηκαν το βαπόρι από όλη την Κρήτη σχεδόν.
Γενικά το πλοίο είναι πολύ σωστά μελετημένο και υπάρχει άριστη κυκλοφορία επιβατών
Εσωτερικά το βαπόρι έχει σύγχρονη και μοντέρνα αισθητική, με πολυτελή διακόσμηση. Οι κοινόχρηστοι χώροι είναι στο deck No 7, με ένα φαρδύ διάδρομο δεξιά με καθιστικά και αριστερά οι υπόλοιποι χώροι. Πρύμα το σαλόνι “Θάλασσα” πιο πλώρα η υποδοχή, το self-service “Κοχύλι”, το εστιατόριο “Gold”, καταστήματα, παιδότοπος στο μέσον και πλώρα το μεγάλο σαλόνι “Φάρος”.
Πρύμα στο deck No 8 υπάρχει ένα αίθριο, που επικοινωνεί με το deck No 7 και γύρω από το αίθριο βρίσκονται τρία σαλόνια με πολυτελή και άνετα καθίσματα αεροπορικού τύπου.
Στο υπόλοιπο deck No 8 υπάρχουν οι πολλές καμπίνες επιβατών, οι οποίες είναι πολυτελείς με ακριβό διάκοσμο και οι περισσότερες διαθέτουν tv και ψυγείο.
Καμπίνες υπάρχουν και στο deck No 6, καθώς και στο deck No 9 όπου υπάρχουν και οι καμπίνες σαλόνια του πληρώματος, όπως επίσης και ένα σαλόνι vip.
Γενικά το πλοίο είναι πολύ σωστά μελετημένο και υπάρχει άριστη κυκλοφορία επιβατών χωρίς στριμώγματα κτλ. Όλο το πλοίο είναι μιας θέσεως και η θέση αυτή είναι η Α’ ! καθώς το επίπεδο των χώρων είναι υψηλότατο.
Οι εξωτερικοί χώροι είναι υπερεπαρκείς και η διαμόρφωση των σκεπαστών εξωτερικών χώρων αποτελούν έκπληξη, με άλλο ένα ουσιαστικά υπαίθριο σαλόνι με καναπέδες και εξωτερικό bar με το όνομα “Ωκεανός”. ( Δείτε το σχετικό βίντεο παρουσίασης του πλοίου ΕΔΩ: )
Να σημειωθεί ότι την αρχιτεκτονική των χώρων και τη διακόσμηση, ανέλαβε το γραφείο του κ. Απόστολου Μολυνδρή με την ομάδα του.
Έλυρος, η ναυαρχίδα των Χανίων, που έχει το απόσταγμα 50 ετών εμπειρίας της Ανεκ, κάνει τους Χανιώτες περήφανους και προϊδεάζει τον επιβάτη για την ονομαστή Κρητική φιλοξενία
Στη γέφυρα του πλοίου τα τελευταία δύο χρόνια είναι ο Cpt Μάρκος Πολομαρκάκης, γνήσια Κρητική φυσιογνωμία με καταγωγή από το Ρέθυμνο και από τα Σφακιά.
Χρόνια στα πλοία της εταιρείας Βαρδινογιάννη (Varnima) και τα τελευταία χρόνια στα πλοία της Ανεκ. Γνωρίζει άριστα το κομμάτι της διοίκησης και ασφάλειας ενός πλοίου και κατά συνέπεια το πλοίο λειτουργεί “ρολόι” και ο καθένας γνωρίζει τη δουλειά του. ( Δείτε το βίντεο της συνέντευξης του Πλοιάρχου ΕΔΩ: )
Ο ίδιος ο Καπτά Μάρκος είναι πολύ εγκάρδιος και φιλόξενος και πως να μην ήταν βέβαια, όταν για χρόνια το ατού της Ανεκ στηρίζεται στη φιλοξενία, την ασφάλεια, το καλό φαγητό και την προσωπική σχέση με τον επιβάτη, όσο κι αν αυτό ακούγεται περίεργο στις μέρες μας. (Δείτε το βίντεο με τα ρεμέντζα στα λιμάνια μέσα από τη γέφυρα ΕΔΩ: )
Στο μηχανοστάσιο συναντήσαμε τον Α’ Μηχανικό του Έλυρος, Μαστρό Κώστα Λαχανά, μεγάλο γνώστη αυτού του τύπου πλοίων και μηχανών.
Υπάρχουν δύο θηριώδεις κύριες μηχανές 12κύλινδρες τεχνολογίας Pielstick και κατασκευής Nippon Kokan (NKK) και ηλεκτρομηχανές της Daihatsu.
Το μηχανοστάσιο διαθέτει όλα τα απαραίτητα, διατηρείται σαν καινούργιο και λάμπει παντού. ( Δείτε το βίντεο με την παρουσίαση του μηχανοστασίου και την ετοιμασία των μηχανών για τον απόπλου ΕΔΩ: )
Έλυρος, η ναυαρχίδα των Χανίων, που έχει το απόσταγμα 50 ετών εμπειρίας της Ανεκ, κάνει τους Χανιώτες περήφανους και προϊδεάζει τον επιβάτη για την ονομαστή Κρητική φιλοξενία.
Ο Γέροντας Ειρηναίος ο ιδρυτής της Ανεκ, από ψηλά είναι περήφανος και χαμογελά.
Για το Arxipelagos
Κώστας Σαρλής

Δείτε τα βίντεο του αφιερώματος στο πλοίο:
Βίντεο – παρουσίαση του πλοίου:
Η συνέντευξη του Πλοιάρχου, Cpt Μάρκου Πολομαρκάκη:
Απόπλους από τον Πειραιά και κατάπλους στο λιμάνι της Σούδας και στο λιμάνι του Πειραιά:
Παρουσίαση μηχανοστασίου & προετοιμασία μηχανών για τον απόπλου:
Δείτε το φωτογραφικό αρχείο:
- Φωτογραφίες – κείμενο αφιερώματος: Κώστας Σαρλής
- Κάμερα – συνέντευξη – φωτογραφίες: Σίμος Μιχάλογλου
- Επεξεργασία βίντεο – μοντάζ: Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος