Τρεις σοβαρούς και άμεσους κινδύνους που αφορούν τα ρυμουλκά πλοία με ελληνική σημαία και πιθανότατα και τα ναυαγοσωστικά, οι οποίοι προκύπτουν από το Προεδρικό Διάταγμα 83/2022 που εκδόθηκε από το υπουργείο Ναυτιλίας, σχετικά με τις νέες τεχνικές προδιαγραφές των ρυμουλκών πλοίων, αλλά και το Π.Δ. που ετοιμάζεται για τα ναυαγοσωστικά, επισήμανε ο πρόεδρος αλλά και εκπρόσωποι της Πανελλήνιας Ενωσης Πλοιοκτητών Εφοπλιστών Ρυμουλκών και Ναυαγοσωστικών Πλοίων «Αγιος Νικόλαος».
Οπως αναφέρθηκε στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε η Ενωση, οι τρεις ορατοί και άμεσοι κίνδυνοι είναι να μειωθεί αισθητά ο αριθμός του υφιστάμενου στόλου των ρυμουλκών με ελληνική σημαία, «από τα 60 ρυμουλκά στον Πειραιά θα μείνουν 20» είπε, χαρακτηριστικά, ο πρόεδρος της Ενωσης Κων. Λυμπουσάκης, να χαθούν πολλές θέσεις εργασίας και ίσως, το πιο σημαντικό απ’ όλα, να προκύψει θέμα στην ασφάλεια της διάσωσης σε πλοία που κινδυνεύουν.
Το μέλος του Δ.Σ. της Ενωσης, υποναύαρχος ε.α. Θρασύβουλος Σταυριδόπουλος, ανέφερε ότι οι εταιρείες θα κάνουν τις αναγκαίες επενδύσεις για αγορά νέων σκαφών, ωστόσο κάτι τέτοιο χρειάζεται χρόνο, που το Π.Δ. δεν τον προβλέπει, αφού ως χρόνος προσαρμογής στις νέες τεχνικές προδιαγραφές ορίζεται μόλις ένας χρόνος, που λήγει στις 31/12/2023. Αποτέλεσμα, όπως σημείωσε, της μείωσης των σκαφών θα είναι λιγότερες θέσεις εργασίας ναυτικών και πιο καταπονημένα πληρώματα.
Σε ό,τι αφορά την έρευνα και τη διάσωση, όπως αναφέρθηκε στη συνέντευξη, εφόσον εφαρμοστεί το προωθούμενο Π.Δ. η συνέπεια θα είναι πολλά ρυμουλκά-ναυαγοσωστικά να μην έχουν δικαίωμα να επιχειρήσουν σε περιστατικό διάσωσης, καθώς τίθεται περιορισμός να μην είναι μικρότερα των 55 μέτρων. «Τι θα κάνει σε μια τέτοια περίπτωση ο Λιμενάρχης ή ο Θάλαμος Επιχειρήσεων; Δεν θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν για διάσωση σκάφους ρυμουλκά μικρότερα των 55 μέτρων;» αναρωτήθηκαν.
Παράλληλα τόσο ο πρόεδρος της Ενωσης, Κων. Λυμπουσάκης, όσο και οι υπόλοιποι εκπρόσωποι κατέθεσαν τη δυσφορία τους γιατί, όπως υποστήριξαν, το υπουργείο προχώρησε στην έκδοση ενός Π.Δ. χωρίς ουσιαστικό διάλογο με τους εμπλεκόμενους φορείς, δεν κλήθηκαν ποτέ να συμμετέχουν σε καμία συζήτηση, οι προτάσεις τους δεν εισακούστηκαν και ενώ απευθύνθηκαν με επιστολές τους στον πρωθυπουργό, στον υπουργό και στον υφυπουργό Ναυτιλίας, δεν έλαβαν ποτέ καμία απάντηση. «Το υπουργείο Ναυτιλίας, παρά τη θετική μας διάθεση να συμμετέχουμε σε όλες τις πρωτοβουλίες για το κανονιστικό ρυθμιστικό πλαίσιο, μας αγνόησε πλήρως» τόνισε ο Κων. Λυμπουσάκης.
Οι εκπρόσωποι της Ενωσης ανέφεραν ότι διαβάζοντας το Π.Δ. διαπίστωσαν ότι πρόκειται για ένα σχέδιο κανονιστικού πλαισίου που επιβάλλει άδικες, υπερβολικές και αδικαιολόγητες απαιτήσεις και οδηγεί σε ολιγοπωλιακές καταστάσεις, αγνοώντας την ελληνική πραγματικότητα και την πληθώρα συμβάντων διάσωσης. Μετά από όλα αυτά, η Ενωση και τα μέλη της δήλωσαν ότι επιφυλάσσονται για την περαιτέρω διασφάλιση των νομίμων δικαιωμάτων τους έναντι του συγκεκριμένου Π.Δ. που πλήττει, όπως υποστηρίζουν, τα συμφέροντά τους.