Την Τρίτη 12/12/2023 πραγματοποιήθηκε σύσκεψη του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου των Σπουδαστών της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού ΚΥΜΗΣ. Δόθηκε σε δημοσιότητα η εργασία του ιδρύματος Ευγενίδου με θέμα «Στρατηγική Διαμόρφωσης Νέου Θεσμικού Πλαισίου της Ναυτικής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα».
Αρχικά και εφόσον αυτή η εργασία αφορά το μέλλον των σπουδών μας, θεωρούμε πως ως σπουδαστές της ΑΕΝ, θα έπρεπε επίσημα να ερωτηθούμε. Δυστυχώς αυτό «δεν κρίθηκε αναγκαίο» και για το λόγο αυτό αποφασίστηκε μέσω της παρούσας επιστολής να σας εκθέσουμε τα σημεία με τα οποία εναντιωνόμαστε.
Έχοντας διαβάσει και αναλύσει την εργασία εκτεταμένα , ο κάθε σπουδαστής μεμονωμένα , καθώς και από συζητήσεις σε γενική συνέλευση που πήρε μέρος στη σχολή Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού ΚΥΜΗΣ προκύπτουν τα εξής ζητήματα.
Συγκεκριμένα στο κεφάλαιο 3.1 αναφέρεται ρητά ότι η Ελλάδα προβλέπει στο εθνικό πλαίσιο προσόντων , για το «επίπεδο 6» , και όσον αναφορά τις γνώσεις «κατέχει προχωρημένες δεξιότητες και έχει τη δυνατότητα να αποδείξει την απαιτούμενη δεξιοτεχνία και καινοτομία για την επίλυση σύνθετων και απρόβλεπτων προβλημάτων σε εξειδικευμένο πεδίο εργασίας ή σπουδών». Σε ό,τι αφορά το επίπεδο στις ικανότητες , το «επίπεδο 6» αναφέρει: « Μπορεί να διαχειρίζεται σύνθετες τεχνικές ή επαγγελματικές δραστηριότητες ή σχέδια εργασίας , με ανάληψη ευθύνης για την λήψη αποφάσεων σε απρόβλεπτα περιβάλλοντα εργασίας ή σπουδών. Αναλαμβάνει την ευθύνη για την διαχείριση της επαγγελματικής ανάπτυξης ατόμων και ομάδων». Αυτά ακριβώς που αναφέρονται ως προϋποθέσεις για την κατοχή πτυχίου επιπέδου 6 αποτελούν τις ακριβείς συνθήκες και ευθύνες στην επαγγελματική κατάρτιση των Ελλήνων Ναυτικών Αξιωματικών από Γ’ εώς και Α’ Τάξεως .
Επειδή ελάχιστοι είναι σε θέση να γνωρίζουν τις αληθείς συνθήκες ναυσιπλοΐας και ΤΙΣ ΚΡΙΣΙΜΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΠΛΗΡΩΜΑΤΟΣ, ΕΠΙΒΑΤΩΝ, ΠΛΟΙΟΥ ΚΑΙ ΦΟΡΤΙΟΥ που καλούνται να λάβουν εν πλω Ο Πλοίαρχος Γ’ και Πλοίαρχος Β’ τάξεως, θέτουμε εις γνώση σας τα ακόλουθα: • Ο Πλοίαρχος Γ’ Τάξεως, είναι ο νόμιμος εκπρόσωπος του Πλοιάρχου και τηρεί Αξιωματικός Φυλακής σε ιδιαιτέρως δύσκολες και απρόβλεπτες συνθήκες εργασίας όπως αυτές που παρουσιάζει ο Ωκεανός. Οι καθημερινές αρμοδιότητες τόσο εν πλω όσο και στους λιμένες, οι ατέρμονες βάρδιες που εξασφαλίζουν την εύρυθμη λειτουργία του καραβιού στις οποίες υπάγεται ο Αξιωματικός του Εμπορικού Ναυτικού, ΑΠΑΙΤΟΥΝ ΙΔΙΑΙΤΕΡΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ, ΓΝΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΓΝΩΣΙΑ ΠΟΥ ΜΟΝΟ ΑΠΟ ΚΑΤΑΛΛΗΛΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΛΗΦΘΟΥΝ, και καμία ομοιότητα δεν παρουσιάζουν ΜΕ ΚΑΝΕΝΑ ΜΕΤΑΛΥΚΕΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ, ώστε να αντιμετωπίζονται έτσι από την Ελληνική Νομοθεσία.
• Ο Πλοίαρχος Β’ Τάξεως, είναι ο αντικαταστάτης του Πλοιάρχου, γεγονός που συνεπάγεται ότι σε περίπτωση αδυναμίας του, είναι αποκλειστικά υπεύθυνος για την ασφάλεια του πλοίου, του πληρώματος, των επιβατών και για την διαχείριση του φορτίου. Παράλληλα, επωμίζεται καθήκοντα και είναι υπεύθυνος εκπαίδευσης και προστασίας του πληρώματος, αναθέτοντάς τους τις καθημερινές εργασίες και ενέργειες εντός πλοίου και στον λιμένα. Είναι επίσης μεταξύ των άλλων αρμοδιοτήτων, ο ιατρός του πλοίου και υπεύθυνος του νοσοκομείου, πιστοποιημένος από το Υπουργείο Ναυτιλίας της Ελλάδας σύμφωνα με την STCW.
Πως λοιπόν το Ίδρυμα Ευγενίδου κρίνει ότι στερείται γνώσεων και κρητικής ικανότητας για την λήψη αποφάσεων σε απρόβλεπτα εργασιακά περιβάλλοντα και συνθήκες;; Και ΚΥΡΙΩΣ ΠΩΣ ΔΙΑΣΦΑΛΙΖΕΙ ΟΤΙ ΥΠΟΒΑΘΜΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟ ΠΤΥΧΙΟ ΜΑΣ ΚΑΙ ΣΥΝΑΚΟΛΟΥΘΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΑΣ, ΔΕ ΘΑ
ΘΕΣΕΤΕ ΣΕ ΚΙΝΔΥΝΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΕΣ ΖΩΕΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΟΥΣΙΕΣ;
Ως σπουδαστές παλαιότερων εξαμήνων και έχοντας πραγματοποιήσει το εκπαιδευτικό εξάμηνο επι πλοίου, είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε τις πραγματικές ανάγκες και την απαραίτητη εκπαίδευση που απαιτείται και ΣΥΝΕΠΩΣ ΔΕΝ συμμεριζόμαστε την άποψη πως οι Πλοίαρχοι και οι Μηχανικοί Γ’ και Β’
Τάξεως στερούνται αυτών των προσόντων, ΑΛΛΑ ΑΝΤΙΘΕΤΑ θεωρούμε ότι οι προϋποθέσεις που περιγράφονται στο ΕΠΙΠΕΔΟ 6 είναι ακριβώς αυτές που χαρακτηρίζουν τον Έλληνα Αξιωματικό Απόφοιτο των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού της χώρας και έτσι θα πρέπει να αντιμετωπίζονται από σύσσωμη την Ελληνική κοινότητα.
Οι Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού της χώρας μας παραδοσιακά έχουνε συμβάλει στον εκσυγχρονισμό της Ελληνικής Ναυτιλίας και αποτελούν αναπόσπαστο κλάδο της Ελληνικής Οικονομίας.
Η Ελληνική Εμπορική Ναυτιλία αποτελεί τον πυλώνα της Ελληνικής Οικονομίας και σε καμία περίπτωση δε θα πρέπει οι απόφοιτοι οι οποίοι έχουν πραγματοποιήσει τετραετή εκπαίδευση συμπεριλαμβανομένης δωδεκάμηνης θαλάσσιας υπηρεσίας και κατά τη σπουδαστική δραστηριότητα του ένας σπουδαστής Α.Ε.Ν εξετάζετε σε 49 στο σύνολο μαθήματα, αντίστοιχη με αυτή των ευρωπαϊκών προτύπων για ένα πτυχίο πανεπιστημίου, να εξομοιώνονται με αποφοίτους Μεταλυκειακών σχολών ή Ινστιτούτων Εκπαιδευτικής Κατάρτισης που καμία δεν έχει ισάξια υπ’αριθμόν μαθήματα κατά την εκπαίδευση ενός σπουδαστή. Κατά την διάρκεια σπουδών στο ΚΕΣΕΝ με σκοπό την αναβάθμιση του διπλώματος, τα μαθήματα που παρακολουθούν οι υποψήφιοι προκειμένου να προαχθούν στον εκάστοτε βαθμό είναι μαθήματα τα οποία διδάσκονται ήδη στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού με σκοπό την ανανέωση των ήδη υπάρχων γνώσεων καθώς η ύλη των μαθημάτων είναι ακριβώς η ίδια με αυτή που εξετάζονται οι σημερινοί σπουδαστές – αυριανοί αξιωματικοί, οι οποίοι εκπροσωπούν την Ελλάδα σε όλα τα μήκη του κόσμου, διατηρώντας τη ναυτοσύνη και τη ναυτική μας παράδοση.
Η πράξη αυτή θα συνιστούσε υποβάθμιση τόσο των σπουδαστών όσο και του ίδιου του κλάδου της Εμπορικής Ναυτιλίας και θα αποθάρρυνε τους μέλλοντες σπουδαστές από το να επιλέξουν την συγκεκριμένη σχολή. Με τον νόμο 3450/2006 κατά το άρθρο 44 η Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού εξομοιούται ως προς τα δικαιώματα με τα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα Τ.Ε.Ι τα οποία εν δυνάμει του ψηφισθέντος νόμου του 2019 εξομοιώθηκαν με τα πτυχία Α.Ε.Ι. Η επιλογή αυτή του νομοθέτη πρέπει να διατηρηθεί και να είναι τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων Α.Ε.Ν ισάξια με των αποφοίτων Α.Ε.Ι ώστε να μην επέρχεται υποβάθμιση του κλάδου και παράλληλα να δίνεται η δυνατότητα στους απόφοιτους σπουδαστές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού να συνεχίσουν εφόσον το επιθυμούν την εκπαίδευση τους, όπως άλλωστε δύνανται να πράξουν όλοι οι απόφοιτοι Α.Ε.Ι.
Για τους παραπάνω λόγους, και ακόμα περισσότερους που ευελπιστούμε να συζητήσουμε και από κοντά, ΟΜΟΦΩΝΑ το Δ.Σ και οι σπουδαστές της Α.Ε.Ν ΚΥΜΗΣ σας δηλώνουμε ρητά ΤΗΝ ΕΝΑΝΤΙΩΣΗ ΜΑΣ ΣΤΗΝ ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΠΤΥΧΙΟΥ ΜΑΣ στο επίπεδο 5, καθώς θεωρούμε πως και οι γνώσεις και η εμπειρία που λαμβάνουμε στην τετραετή εκπαίδευσή μας, είναι οι πρέπουσες ώστε το πτυχίο μας να είναι επιπέδου 6 και τίποτα λιγότερο.