Σε ηλικία 84 ετών έφυγε σήμερα νωρίς το πρωί ο οραματιστής της σύγχρονης κρουαζιέρας και ακτοπλοΐας, Περικλής Παναγόπουλος, μετά από μακροχρόνια μάχη προβλημάτων υγείας.
Συγγενής του μεγάλου ευεργέτη Ευγένιου Ευγενίδη, εργάστηκε από τα νεανικά του χρόνια στην εταιρεία του και του δόθηκε η ευκαιρία να παρακολουθήσει από κοντά τη ναυπήγηση του υπερωκεάνιου liner «Oceanic» της Home Lines το 1965 στη Γένοβα της Ιταλίας.
Κατόπιν συνέχισε να εργάζεται στη Sun Lines του Μπάμπη Κιοσέογλου. Όμως αναζητώντας ένα καλύτερο μέλλον για τον ίδιο και την οικογένεια του, αποφάσισε στις αρχές της δεκαετίας του ’70 να δημιουργήσει τη Royal Cruise Line. Απέκτησε δύο παιδιά, τον Αλέξανδρο και την Ειρήνη.
Με τη γέννηση της Royal Cruise Line ανέβασε το πρεστίζ της ελληνικής κρουαζιέρας παγκοσμίως, από τη δεκαετία του ’70 μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του ’80, με τα υπερπολυτελή νεότευκτα κρουαζιερόπλοια που έχτιζε, τα οποία είχαν πρωτοποριακές τεχνοτροπίες της εποχής και έφερναν νέα δεδομένα στον τουρισμό.
Αναζητώντας πάντα νέες ιδέες που μπορούν να αλλάξουν μια κρουαζιέρα σε μια πραγματική εμπειρία, ο Π. Παναγόπουλος ανακάλυψε το “Fly and Cruise”, όπου ένα τζάμπο 747 της εποχής εκείνης γέμιζε ένα κρουαζιερόπλοιο.
Με τη ναυπήγηση του πλοίου «Golden Odyssey» το 1974, συνεργάστηκε με το αρχιτεκτονικό γραφείο του Μιχάλη και της Αγνής Καντζουράκη, όπου η εξαιρετική δουλειά τους αποτέλεσε το εφαλτήριο να συνεχίσουν τα επόμενα χρόνια και με άλλες ναυπηγήσεις πλοίων.
Αξίζει ακόμη να αναφέρουμε τη μακρά συνεργασία με τον Ναυπηγό – Αρχιτέκτονα κ. Κωστή Σταμπουλέλη, ο οποίος αναδείχθηκε μέσα από την εταιρεία, ενώ τα μετέπειτα χρόνια σε συνεργασία με τον Αρχιτέκτονα – Διακοσμητή κ. Απόστολο Μολυνδρή μεγαλούργησαν στα δημοφιλή πλοία της επιβατηγού ναυτιλίας «Superfast».
Ένα από τα χαρίσματα του Περικλή Παναγόπουλου ήταν ότι μπορούσε να αναδεικνύει τα άξια στελέχη. Είχε πάντα προσωπική επαφή με όλους τους υπαλλήλους και πληρώματα και γνώριζε ποιοι αξίζουν πραγματικά να προχωρήσουν μπροστά.
Η εταιρεία του υπήρξε το καλύτερο φυτώριο στελεχών, ναυτιλιακού και πληρωμάτων, όπου τροφοδότησε τα επόμενα χρόνια πολλές άλλες εταιρείες. Δεν είναι εξάλλου τυχαίο ότι οι καλύτεροι Πλοίαρχοι και τα καλύτερα πληρώματα ξενοδοχειακού βγήκαν από τις τάξεις του Παναγόπουλου καθώς η εταιρεία του υπήρξε το μεγαλύτερο σχολείο στην κρουαζιέρα.
Μεγάλα ονόματα Πλοιάρχων όπως οι Cpt Γρηγόρης Αβδελάς, Cpt Γιάννης Κατράς, Cpt Μανώλης Ψαράκης και πολλοί άλλοι, οι οποίοι συνέχισαν τις καριέρες τους σε άλλες εταιρείες.
Γύρω στα τέλη της δεκαετίας του ’80 αποφάσισε να πουλήσει τη Royal Cruise Line, η οποία ήταν 5 αστέρων και βρισκόταν στο απόγειό της, η οποία κίνηση χαρακτηρίστηκε ως πώληση του αιώνα. Όμως ανήσυχο πνεύμα επιχειρηματικότητας καθώς ήταν και σε συνδυασμό με τις τότε συνθήκες των γραμμών της Αδριατικής, αποφάσισε να ασχοληθεί με τα επιβατηγά πλοία, φέρνοντας σε αυτά τον αέρα των λαμπρών κρουαζιερόπλοιων που είχε χτίσει, ενώ τα επάνδρωσε κυρίως με τα καλύτερα πληρώματα του από τα πλοία αυτά. Έτσι γεννήθηκαν οι “Επιχειρήσεις Αττικής”, το μετέπειτα Attica Group.
Συνεργάστηκε τότε με το κορυφαίο ναυπηγικό γραφείο στη Δανία, το Knud hansen και το 1995 ήρθαν στην Ελλάδα τα πρώτα επιβατηγά – οχηματαγωγά πλοία Superfast, τα οποία άλλαξαν τελείως τα δεδομένα που ίσχυαν μέχρι τότε στη γραμμή Πάτρα – Ανκόνα.
Τα χρόνια που ακολούθησαν έχτισε συνολικά 12 Superfast τα οποία είναι από τα καλύτερα πλοία παγκοσμίως. Το 1999 εισήλθε και στα νερά της ακτοπλοΐας, εξαγοράζοντας την τότε Strintzis Lines, την οποία μετέτρεψε σε Blue Star Ferries. Το ακτοπλοϊκό ταξίδι πέρασε πια σε άλλη διάσταση, ενώ αξίζει να σημειωθεί πως πολλές εταιρείες που δραστηριοποιούνταν στην ακτοπλοΐα και στις γραμμές της Αδριατικής, αναγκάστηκαν να ναυπηγήσουν νέα πλοία, προκειμένου να αντέξουν τον ανταγωνισμό.
Το 2007 ο Περικλής Παναγόπουλος αποφάσισε να πουλήσει τον όμιλο Αττικής στον όμιλο MIG, μια χρονική στιγμή που από πολλούς οικονομικούς αναλυτές θεωρήθηκε η πιο κατάλληλη.
Πριν από 10 ακριβώς χρόνια το όνομα του Παναγόπουλου συγκλόνισε την Ελλάδα με την πολύκροτη υπόθεση της απαγωγής του, η οποία ευτυχώς είχε αίσιο τέλος.
Θα τον θυμόμαστε ως τον οραματιστή, τον άριστο επαγγελματία, που θυμόταν όλα τα μέλη των πληρωμάτων του με το όνομα τους, καθώς δεν έχασε ποτέ την προσωπική επαφή που είχε μαζί τους.
Καλό ταξίδι Περικλή Παναγόπουλε.
Για το arxipelagos
Σίμος Μιχάλογλου, Κώστας Σαρλής